• Anonym (Gör ni?)

    Dricker och röker under graviditeten

    Ni som dricker eller drack alkohol under graviditeten, vill ni svara på dessa frågor?

    Hur ofta?

    Hur mycket per tillfälle?

    Varför?

    Blev barnet skadat?

    Alltså bara ni som drack eller vet någon som drack alkohol. Behöver inte höra från er som inte drack någonting alls.

    Ni som röker;

    Röker ni lika som innan ni blev gravida?

    Blev barnet skadat, prematur eller fick astma?

    Känner ni nån som druckit eller rökt så kan ni svara för den personen också.

    Har en diskussion med en kompis och jag skulle vilja veta hur det ligger till med gravidas vanor.

  • Svar på tråden Dricker och röker under graviditeten
  • LoveRain

    Det kommer inte ge någonting att få typ fem svar här. Det är alltför litet underlag för att kunna dra några vettiga slutsatser.

    Bli bra på att googla och hitta tillförlitlig info där istället.

    Misstänker att du mest vill provocera.

  • Mascaraklumpar

    Jag misstänker att ingen kommer att svara, men det finns flera bra studier när det gäller alkoholvanor i Sverige (sök på alcohol+pregnancy+Sweden på Pubmed eller Google scholar). Har för mig att var tredje-fjärde kvinna dricker under graviditeten (dvs när de vet om sin graviditet), och av dessa är det en tredjedel som dricker sådana mängder som man vet är förknippade med en ökad risk för missbildningar. Den vanligaste orsaken är inte alkoholproblem utan att man helt enkelt inte vet om eller tror på att det är farligt. Till skillnad från vad man skulle kunna tro så är det de lite äldre och mer utbildade mammorna som dricker mest.

    När det gäller skador så är det sällan man kan fastslå att det är alkoholen som är den bakomliggande orsaken. Till och med hos barn till kvinnor som man vet haft ett pågående missbruk under graviditeten så är det bara hälften som får en FAS-diagnos. Det innebär förstås inte att den andra hälften är frisk, men de skador som uppkommer är så pass ospecifika att det inte i det enskilda fallet går att säga att det var just alkoholen som var orsaken. Begåvningshandikapp, adhd och missbildningar är vanliga i denna grupp, men dessa förekommer ju också hos barn där mamman inte druckit en droppe under graviditeten, men i lägre utsträckning.

    När det gäller rökning så finns det förstås också massor med studier

  • Anonym (Ta det piano...)

    Riskerna överdrivs kraftigt. På 70-talet rökte var och varannan gravid kvinna och det har gått bra i livet för alla jag minns.

  • Anonym (Kkk)

    Mamma drack när jag låg i magen. Men hon försvarar sig med att hon inte drack så hon blev full.men ni vet ju alkisar, enligt dom är de aldrig fulla trots att de knappt kan gå. Omöjligt att veta då jag som sagt låg i magen då. Men när jag var liten så drack hon varje dag när hon slutade jobbet och när hon var ledig så drack hon från morgon till kväll.

    Om jag blev skadad? Ja det skulle jag tro. Psykiskt främst. Men kanske fysiskt också. Misstänkt adhd/lättare autism. Inget utrett. Extra slag på hjärtat, inte ordentligt utrett. Klarar inte av det sociala osv.

    Mamma rökte även medan jag och syskonen var i magen. Syskonen har astma. Jag har svårt att andas när det är kallt men syskonen får riktigt jobbigt att andas vi ansträngning, kyla och ibland bara annars. Jag föddes i vecka 35.

    Allt kan ju självklart bero på vad som helst. Men jag förknippar det med mammans vanor under graviditeten.

    Vänner har rökt under graviditeten. Barnen kom ut och vägde mindre än genomsnittet och växte sämre.

  • Anonym (.)

    Vet 3 kvinnor som rökt under graviditeten, dock inte som innan utan några gånger. Alla 3 barnen är helt friska. Skulle aldrig själv våga riskera det men upptäcker man graviditeten sent har jag hört att det är farligare för barnet att sluta röka helt då man riskerar missfall pga. av stressen att sluta röka. Har en väninna vars mamma drack under graviditeten, hon har medfött hjärtfel och svårt med finmotoriken, tål heller inte alkohol utan får bara snefyllor.

  • Anonym (...)

    Läste just om en kvinna som gick igenom hela graviditeten utan att veta om det. Hon levde typ helt som vanligt. Hon verkade inte ha speciellt mycket men det var inte specificerat så noga i artikeln mer än att hin hade druckigt väldigt måttligt under den perioden. Hennes barn har fötts mindre än normalt men annars fullt frisk.

    Men grejen med alkohol och tobak och andra gifter är ju att riskerna för missfall och missbildningar ökar. Det finns ingen gräns som är helt säker och det finns inte heller en gräns där man vet exakt att vissa skador uppstår. Så det är ju att chansa om man medvetet väljer att dricka.

Svar på tråden Dricker och röker under graviditeten