• sodisa

    Min 4 åring tar knäcken på mig!

    Min son på fyra år har alltid varit ett relativt ''krävande barn'' vad gäller det mesta. Nu har dock allt brakat lös och jag gråter ofta i ren förtvivlan över hur tufft det är med honom just nu. Jag får så dåligt samvete och jag antar jag skriver det här kanske för att få höra att det inte bara är vi som har det såhär.

    Oavsett vad man säger eller gör är det fel, han slänger sig ständigt med jag gillar inte dig, jag vill inte vara med dig, du är inte fin osv. Ber vi honom om något är det totalvägran - aldrig, aldrig i livet, nej, jag vill inte, jag tänker inte. 
    Han hatar mat. Oavsett vad som bjuds är det fel och han måste ha sin ipad och vi får sitta och mata för annars äter han verkligen inte. Vi har testat låta bli men då blir han bara ännu mer arg i och med att han är hungrig, han är så tjurig så skulle aldrig ge sig och äta. 
    Han lyssnar aldrig längre när vi säger till honom att han gör något tokigt, om vi till exempel ber honom sluta med något eller att komma in tex. 
    Är vi borta hos någon på besök och ska åka hem är det alltid en kamp. Han springer och gömmer sig, sprattlar, skriker, vägrar ta på sig ytterkläderna. 

    Mitt tålamod tryter och jag känner mig helt och hållet förkrossad. Vi är och har alltid varit väldigt kärleksfulla mot varandra och har alltid pussats, kramats och berättat hur mycket vi tycker om varandra både mot barnen och även vi som föräldrar så det är ju vad dem sett! Men ändå denna ilska och trots. 

    I övrigt är han otroligt artig och hälsar på alla, har lätt att prata med andra människor och tackar för minsta lilla. Han är mot andra duktig på att ge fina komplimanger och säger gärna till kompisar och andra att ''wow vad fint du gjort!'' eller ''oj vad du är snäll'' osv. Men mot oss föräldrar och även farmor/farfar och mormor/morfar som han träffar ofta är det total revolt. 

    Jag bara längtar ur den här tiden. Det är förbaskat tufft ibland alltså. 

  • Svar på tråden Min 4 åring tar knäcken på mig!
  • FamiljeLisa

    Ge honom mycket uppmärksamhet, kramar, kärlek och försök att skoja med honom istället när han trotsar. Han gör så för att kolla hur långt han kan gå, en prövning. När han tex vägrar att ta på sig overallen och springer och gömmer sig så avdramatisera det hela bara och gör det till en lek där du börjar kittla honom istället för att bli arg. Försök att inte gå igång och bli arg utan avvärj dessa utbrott med humor.

    Någon ni istället måste bli stenhårda på är att han naturligtvis inte kan sitta med en iPad när han äter mat! När man äter mat så sitter man vid ett matbord! Han kommer att protestera som en galning i början eftersom ni har vant honom vid detta beteendet, men härda ut. Jag lovar dig att han kommer att äta till slut. Tjata inte på honom utan ät ni andra i familjen så får han sitta och sura, men till slut när hungern tar över så kommer han att sitta så fint och äta med er.

  • FamiljeLisa

    Om han är otrevlig så måste ni däremot markera att det inte är ok att säga sådant. Förklara att du blir ledsen.

  • hammarhajen

    Jag skulle absolut jobba bort iPadet vid maten. Han kommer inte få någon iPad på förskolan eller senare i skolan eller hos kompisar och det är ett föräldraansvar att lära barnen hur man beter sig. 

    Det kommer vara jättetufft i början. Men så får det vara. 

    Prata med sonen vid ett annat tillfälle än vid maten och förklara att från och med nu har nu regler kring iPad som säger en timme om dagen (absolut max för en fyraåring) och berätta när (inte vid måltid).

    Sedan kommer det säkert vara några dagar när han inte vill äta. Det får ni ta, plus hans usla humör. Men till slut har han förstått och till slut behöver han maten. Satsa på att göra måltiderna extra mysiga i början - tänd ljus, sitt alla, prata och visa hur trevligt ni har det, laga sonens favoritmat. 

    Hade han varit 20 år äldre och levt innan iPadens tid hande han väl knappast svultit ihjäl, eller hur?

  • hammarhajen

    Och att barn inte slutar med en lek eller vägrar komma in är inget konstigt. Tvärt om gör nog alla så mer eller mindre

    Men ni måste visa att det inte är barnet som bestämmer. 

    Säg till vänligt en gång.
    Säg till igen, lite tydligare. 
    Informera barnet att antingen slutar det självmant eller så plockar du bort leksaken/hämtar in barnet.
    Ta ifrån barnet saken eller led in barnet i huset. Bär om du behöver, barnet är 4.

    För en del barn är det lättare att avsluta om man förbereder, till har en timer som tickar ner 15 minuter innan man ska bryta för att åka hemifrån. Sätt timer tillsammans och berätta för barnet när timern kommer ringa om två min. 

  • Sivs

    Det är svårt att hantera när barnet beteer sig så det förstår jag. Man behöver vara mer bestämd och ge det konsekvenser. Ibland. Kastar mitt barn leksaker men då tar jag bort leksaken efter tre tillsägelser. Då får du inte godis på lördag eller något annat som barnet gillar kan man säga när barnet inte lyssnar. Det har hjälpt oss iallafall.

  • LukeStairwalker
    Frontline skrev 2019-11-17 00:03:09 följande:

    Men jösses vem bestämmer?


    Har du något konstruktivt att följa upp din kommentar med eller vad var poängen?
  • sodisa

    Tack för era svar. Det är verkligen jättesvårt och tufft. Ibland är jag rädd att vi är för hårda och det är därför han protesterar i allt men det känns skönt att höra att vi ändå tänker rätt. 

    Vi har i perioder försökt träna bort det här med ipad vid maten men alltid fallit tillbaka perioder han ätit dåligt för både hans och vår skull, kortsiktigt bara såklart... Men nu är det dags! Tack. 

  • Siden

    iPad vid maten? Ni matar en fyraåring? Jag baxnar när jag läser på FL. Var är föräldraansvaret, det är ju ni som är dom vuxna?

  • sodisa
    Siden skrev 2019-11-17 18:49:34 följande:

    iPad vid maten? Ni matar en fyraåring? Jag baxnar när jag läser på FL. Var är föräldraansvaret, det är ju ni som är dom vuxna?


    Tack för ditt stöd.
Svar på tråden Min 4 åring tar knäcken på mig!