• Smakavgrus

    Värdelös missbrukande mamma

    Jag har ett barn som är mellan tre Och fyra år som har mycket sporadisk kontakt med sin mamma. Det har varit så i över två år. Barnet träffar sin mamma några timmar varje månad med mig närvarande. Han sover aldrig hos sin mamma och har inte gjort det någon gång de senaste två åren. Mamman ringde tidigare några gånger i veckan för att prata med barnet och lova saker som aldrig hölls. Nu ringer hon kanske någon gång varannan, var tredje vecka för att prata med barnet.

    Mamman har under de senaste ett och ett halvt året missbrukat bland annat amfetamin och hon fick i våras behandling för detta och under sommaren och hösten har hon varit ren, full av självinsikt och väldigt lätt tillgänglig. Lite av den lättsamma person hon var när vi levde ihop. Den senaste tiden har hon visat noll och inget intresse alls för barnet, de få gånger hon har ringt har hon inte ens frågat om honom. Hon vill bara ha hjälp med olika saker. Jag har hela tiden ställt upp för henne eftersom jag haft förhoppningen om att hon ska komma på fötter. Nu misstänker jag att hon missbrukar igen, eller rättare sagt; jag vet att hon missbrukar igen. Hon låter väldigt släpig och är inte alls med när man pratar med henne. Jag tror inte att hon är inkörd på amfetaminet nu, utan detta är något annat.

    Jag känner nu att jag måste agera för att skydda mig själv och min son men jag har ingen aning om hur eller vad jag ska göra. Socialen har tidigare varit inkopplad men öppnade ingen utredning då jag lever ett välordnat liv med bra jobb, ett eget företag och hus. Jag har tidigare inte velat söka egen vårdnad då jag hoppats att hon ska komma på fötter samt att jag hela tiden velat att hon ska ha en öppen väg tillbaka.

    Jag hoppas att det finns någon med egna erfarenheter av detta som kan ge mig lite input. Jag orkar knappt hålla ihop livspusslet som det är, utan hennes upptåg så det finns inte massvis med energi att ta av för att testa sig fram. Vad ska man göra? Vad finns det för fördelar med egen vårdnad? Finns det något annat att tänka på?

  • Svar på tråden Värdelös missbrukande mamma
  • Godisbuske

    Jag hade i ditt fall begärt ensam vårdnad för barnet. Kapat banden till mamman med orden, du är välkommen den dagen du har ordnat upp ditt liv för dig själv och ditt barn. Kontakta mig och barnet när du är där, lycka till.

  • Prickigt block
    Det upphör aldrig att förvåna mig att folk tror att man per automatik passerar soc´s nålsöga för att man har bra jobb och eget hus...

    Du kan vara en jättebra förälder även som arbetsoförmögen i hyreslägenhet också.
  • Smakavgrus
    Godisbuske skrev 2019-11-17 14:27:14 följande:

    Jag hade i ditt fall begärt ensam vårdnad för barnet. Kapat banden till mamman med orden, du är välkommen den dagen du har ordnat upp ditt liv för dig själv och ditt barn. Kontakta mig och barnet när du är där, lycka till.


    Jag ska fråga henne om egen vårdnad först. Problemet med det andra är att hon blånekar till att hon är igång med missbruket igen, trots att jag hör det på henne och att hennes föräldrar som jag har bra kontakt med också säger det. Det enda jag kan peka på är min känsla och att hon faktiskt är en urdålig mamma.

    Hur ska jag göra med barnet och barnets frågor? Jag vill inte vara den som kämpar ihjäl mig för att han ska få ett bra liv och sen få att jag höll hans mamma borta från honom.

    Detta knäcker mig.
  • Smakavgrus
    Prickigt block skrev 2019-11-17 14:52:44 följande:

    Det upphör aldrig att förvåna mig att folk tror att man per automatik passerar soc´s nålsöga för att man har bra jobb och eget hus...Du kan vara en jättebra förälder även som arbetsoförmögen i hyreslägenhet också.


    Jag upphör aldrig att förvånas av hur mycket vissa människor kan läsa in i en text. Jag vet inte riktigt hur du fick det till att jag påstår något sådant. Att jag skrev så beror på att det var precis det socialsekreteraren sa när de meddelade att de inte skulle inleda någon utredning.
  • Tow2Mater

    Vid gemensam vårdnad krävs det samtycke i en del beslut. Båda vårdnadshavarna ska vara överens i beslut om barnet. Det innebär att vid kontakt med myndigheter, underskrifter av dokument i skola/dagis, flytt etc. kommer det   att krävas även mammans underskrift. I ditt fall låter det ju som det kan bli problem, sök ensam vårdnad. Vårdnaden har ju inget med mammans och barnets umgänge att göra, om du inte planerar flytta långt ifrån henne.

Svar på tråden Värdelös missbrukande mamma