• Lady K

    Konstant illamående

    Hej allihop!

    Är verkligen jätteglad över denna graviditet, barn nr 2 för oss. Var bortskämd med världens lättaste graviditet förra gången och är nu helt golvad denna gång. Jag är nu i v 8 och mår konstant illa från morgon till kväll, det enda som hjälper är att sova. Har provat "åksjuke-armband" utan större resultat och även Postafen, men då blev jag så trött att illamåendet snarare eskalerade. Knappt sugen på någon mat överhuvudtaget och har sådan extrem muntorrhet att allt bara växer i munnen. Plus sura uppstötningar så att allt smakar surt.

    Nu är det ju inte bara meningen att ösa ur sig och klaga, utan det jag önskar är väl om någon som mått likadant har några bra tips? Vore väldigt tacksam!

  • Svar på tråden Konstant illamående
  • Lady K
    stragge skrev 2019-11-17 17:54:18 följande:

    Jag fick Lergigan comp utskrivet via mvc förra graviditeten, hjälpte toppenbra!


    Har hört att man blir helt fruktansvärt trött av dom, stämmer det? Måste kunna framföra fordon i jobbet.
  • Dansak

    Lergigan Comp! Be barnmorskan skriva ut. Mådde själv så pass illa att jag inte ens kunde sitta upp i soffan utan att kräkas, var sängliggande i flera dagar. Lergigan Comp blev räddaren i nöden!

    Också för min del var det viktigt att äta vanlig, rejäl mat. Jag blev inte bättre av att äta snäll mat alls. Typ yoghurt, kräm, banan, kex osv. Det lindrade lite, men krävdes vanlig mat som magen fick jobba med för att illamåendet skulle försvinna. Behövde inte vara så mycket i mängd. Vet hur svårt det är att stoppa i sig när man bara vill kasta upp det för varje tugga man sväljer. Lider med dig! Och lovar att det blir bättre!

  • Dansak
    Lady K skrev 2019-11-17 17:58:38 följande:

    Har hört att man blir helt fruktansvärt trött av dom, stämmer det? Måste kunna framföra fordon i jobbet.


    Comp innehåller koffein, till skillnad från vanliga Lergigan. Blir inte alls trött av mina (utöver den vanliga gravidtröttheten som kan vara förlamande i sig).
  • stragge
    Lady K skrev 2019-11-17 17:58:38 följande:

    Har hört att man blir helt fruktansvärt trött av dom, stämmer det? Måste kunna framföra fordon i jobbet.


    Precis som Dansak skriver så innehåller dom koffein, blev inte alls trött av dom tabletterna :)
  • Lilant

    Ta inte lergigan den kallas Sveriges smutsigaste medecin, tyvärr så kan man dö av bara en tablett

  • Heliena

    Känner igen mig i ditt illamående.. Det värsta är att det enda som fungerar för mig är att äta varannan timme. Små mål, kex, soppor, en smörgås.. Och vid frukost, lunch och middag äta rejäla mål. Jag, hade Digestivekex och Saltiner med mig överallt, tillochmed i en skål bredvid sängen så man snabbt fick i sig om man vaknade mitt i natten eller på morgonen och mådde skit. Man måste verkligen äta hela tiden trots att man har noll matlust. Det blir som en ond spiral! Man måste äta för att inte må illa, men man mår för illa för att äta.. För mig fungerade varken Postafen eller Lergigan, utan endast mat och sömn.

  • MidnightCami

    Jag har preciiiiiis likadant, vet hur jobbigt det är, jag äter lergigan comp som jag fått utskrivet, funkar helt okej men tar inte bort allt. Har även testat postafen som gjort att jag blivit helt drogad, kunde knappt jobba, mitt enda tips är att försöka vara snäll mot dig själv och se till att aldrig bli riktigt hungrig.

  • fyrasnartfem

    Jag är i vecka 17, mått illa sedan vecka 6 (och då var jag i vecka 14 i två veckor för blev flyttad haha, så mått illa 12 veckor ungefär). Varken postafen eller lergigan comp funkade, lergigan gjorde att jag mådde MER illa tillochmed. Det enda som funkar för att hålla allt i schack är att hitta vad jag kan äta, och småäta hela tiden. Typ varje/varannan timma. Då äter jag två stora mål om dagen (lunch och middag), där emellan äter jag något litet. Kex, frukostknäcke med smör, oboy är otroligt gott för magen och illamåendet för mig, en frukt osv. Och vila så mycket det bara går. Tyvärr så tar detta inte bort allt, men det gör det mer hanterbart. Jag bara går och väntar på att det ska gå över nu, första gången försvann det i vecka 13, andra gången i vecka 15 och nu är jag i vecka 17 och det hänger kvar. Så jag försöker hålla hoppet uppe att det ska försvinna snart.

  • Jonniie

    Min förra graviditet fick jag diagnosen hyperemesis (extremt gravidillamående) det enda som hjälpte något var torra kex, saft och promenader. Fick utskrivet säkert 5-6 olika mediciner men ingenting hjälpte förutom en supp som hjälpte lite när jag inte kunde sluta kräkas..

    men håller tummarna för att du vaknar en morgon snart och poff är det borta :)

  • FruEA

    Hej! Jag har har också hyperemesis. Kämpade själv med mitt illamående från v 6 till typ v 10 innan jag kontaktade min bm. Fick först lergigan comp utskriven och därefter även primperan. Bästa jag gjort hela graviditeten. Däckade första gången jag tog lergigan men därefter har jag inte känt av någon extra trötthet från dem. I vecka 18 började det vända lite med illamåendet men jag behöver fortfarande i vecka 23 ta 4 respektive 3 tabletter om dagen för att ta mig genom dagen relativt "normalt". Mitt tips blir sålunda vänta inte för länge med att ta hjälp, det är sååå värt att må bara liiite bättre!

Svar på tråden Konstant illamående