• Anonym (.)
    Sun 17 Nov 2019 18:25
    382 visningar
    3 svar
    3
    382

    Jag tror jag kommit på varför jag mår dåligt

    Detta kommer vara en tråd där jag förmodligen kommer dumförklara mig. Men jag behöver skriva av mig och framförallt få respons.
    Jag har bodde på ett skyddad boende i nästan två år. Jag bodde där på grund av min biologiska familj.

    Slutligen fann jag en lägenhet via staten. Jag ville dock begära om en visning men det fick jag inte. Hade jag tackat nej så skulle jag kunna bo på boendet några månader till/tills man fann ny lägenhet. Men just för att de inte erbjuder visning och lägenheten var nära till skolan och dessutom ett fint område så tackade jag ja.

    När jag väl fick lägenheten så noterade jag fel i badrummet. Jag tycker framförallt det känns väldigt tråkigt av alla rum. Toaletten är inget vidare och under sidan av toalettringen såg det ut som om det var någon annans urin där under. Själva i toaletten såg det ut som avföring som inte går bort. Jag förmodar att det är så gammalt toalett att det har bildats någon form av ''rost''. Jag vet att det inte är rost, men jag kommer inte på vad ordet heter.

    Handkranen är inget vidare för när man lägger på den i högsta så åker kranen neråt så det kommer lite vatten. Jag har en liten ''bräda'' under sidan av spegeln så jag kan lägga tandborste och tandkräm bl.a.  Den brädan ser både ful och tråkig ut och dessutom en stor spricka på den.

    Redan de första dagarna har jag tyckt att lägenheten var tråkig och enda som jag roar mig är när jag är utomhus. Jag tycker det är mer trevligt än att vara i min egna bostad.

    Jag har suttit ner och tänkt djupt om mina känslor och vad de säger och jag får in känslor av ''att jag väntar'' och känner mig stressad. Inte heller äter jag ordentligt. Annars brukar jag vara noggrann med maten, kosten och hälsan.

    Men på grund av att jag ''väntar'' så känner jag automatiskt inom mig att det är ingen idé att köpa ordentligt mat för att jag ändå ''väntar''. Jag förstår själv inte på känslan av att ''vänta''. Jag tror att jag någonstans i mig vill bara komma bort ifrån denna lägenhet men vet inte hur. Därför ''väntar'' jag.  Just för att jag hyr den i andra hand och på grund av att den är ifrån staten kan jag inte hyra ut den eller komma bort. Då rivs kontrakten. När jag väl får den som min första hands kontrakt kanske jag kan flytta ut. Jag ''väntar'' tills jag är klar med Komvux. För då har jag slappare och bra anledning att flytta/byta lägenhet med någon annan. För varför skall jag bo kvar här när det inte är någon idé att bo nära skolan när jag ändå blir klar med skolan. Tror jag att jag tänker inombords just av känslorna av ''väntan''.

    Men problemet är att jag förmodligen inte blir klar om två år med Komvuxstudierna.

    Jag har verkligen märkt av att jag mår väldigt dåligt inombords och när jag verkligen fick in känslan av ''väntan'' så kände jag av stressen. Och idag löste jag gåtan på vad jag ''väntar'' på. Det känns lite skönare med svaret.

    Hela lägenheten känns så tråkig. Jag har det stökigt och var så arg på mig själv att jag inte kan ordna någonting. Varken någon fin möblering eller ta bort onödigt papper. Allt detta på grund av känslorna av att ''Jag ändå kommer flytta ut snart''.

    Jag dumförklarar mig säkert nu...

  • Svar på tråden Jag tror jag kommit på varför jag mår dåligt
  • Anonym (.....­)
    Sun 17 Nov 2019 18:36
    #1

    Som student får man finna sig i ganska dåligt boende. Var glad att du har mer än 10kvm och del i ett gemensamt kök. Bara att bita ihop och tänka på att det är en tillfällig period i livet.

    Fattar inte riktigt hyra i andra hand från staten. Vad heter hyresbolaget? I andra hand brukar det ju vara en privatperson som hyr ut sin lägenhet, och då brukar ju visning inte vara ett problem.

  • Anonym (känne­r igen)
    Sun 17 Nov 2019 21:25
    #2
    +1

    Jag känner igen det där med att sitta i ett boende man mår dåligt av och bara vänta. För min del handlar det om att jag bor mitt i en bullrig byggarbetsplats (inte i mitt hem men runtomkring). Jag har liksom ingen inspiration till att hålla det fint här hemma för jag trivs inte vad jag än gör. Jag måste bara vänta några år på att allt ska bli klart så kanske jag kan ha ett riktigt hem igen.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 06:00
    #3
    Anonym (känner igen) skrev 2019-11-17 21:25:24 följande:

    Jag känner igen det där med att sitta i ett boende man mår dåligt av och bara vänta. För min del handlar det om att jag bor mitt i en bullrig byggarbetsplats (inte i mitt hem men runtomkring). Jag har liksom ingen inspiration till att hålla det fint här hemma för jag trivs inte vad jag än gör. Jag måste bara vänta några år på att allt ska bli klart så kanske jag kan ha ett riktigt hem igen.


    OJ, MEN DET ÄR PRECIS SÅ JAG KÄNNER!!

    Jag känner ingen som helst inspiration eller lust till att ha det fint/möblera om m.m. Jag har fått några gäster och då ändrar jag lite på matbordet, plockar undan lite saker och så.

    Men därefter blir det som ''vanligt'' igen. Jag har ingen lust att hålla det fint samtidigt så tror jag att jag ändå mår dåligt för att jag just inte möblerar om ordentligt. Min soffa ligger bara någonstans i princip och TV-Bordet lika så.

    Efter att jag skrev av mig kändes det en smula bättre. Trevligt med någon som känner igen sig.
Svar på tråden Jag tror jag kommit på varför jag mår dåligt