• Anonym (Trött)

    Har förskolan med det att göra?

    Har barn på förskola och i grundskola. De ligger intill sig, så för att komma till skolan måste jag gå förbi förskolan.

    Nu är förskolepersonal upprörda över att jag hämtar skolbarnen före jag hämtar på förskolan och säger att det inte är tillåtet. Det rör sig om max 15-20 minuters skillnad.

    Inte har väl de med att göra vilka av barnen jag hämtar först??

  • Svar på tråden Har förskolan med det att göra?
  • Anonym (Samma)

    Om du hämtar förskolebarnen först så blir det ju att de äldre stannar kvar 15-20min.

    Men beroende på hur gamla de barnen är så kan ju de barnen klä sig själva och underlätta en del.

    Jag hade personligen hämtat de minsta först och sen de äldsta men din fråga - nej jag tror inte förskolan har något att göra med det

  • Anonym (Va?)

    Så märkligt. Är skolbarnen så stora att de inte har fritids längre? Har du frågat varför personalen anser att barnen ska hämtas i någon viss ordning? Är det någon enstaka konstig personal eller verkar det vara någon allmän uppfattning på förskolan? Tänk om fritidspersonal skulle säga detsamma? Att de barnen ska hämtas först?

  • Guldbarb

    Många föräldrar med barn i skola och förskola hämtar de äldsta först vad jag sett. Det känns inte som något som borde vara ett problem. Det enda jag kan komma på som kan ställa till det är om barnet/barnen på förskolan ser dig och blir ledsna under tiden?

  • Anonym (Va?)

    Så kan det ju vara. Eller så är det enbart plågsamt för de små att stå/sitta med ytterkläder på och vänta på att de större ska bli klara, när de säkert är trötta dessutom. Svårt om man behöver kommunicera med personalen med gråtande småbarn på armen...


    Guldbarb skrev 2019-11-17 22:03:49 följande:

    Många föräldrar med barn i skola och förskola hämtar de äldsta först vad jag sett. Det känns inte som något som borde vara ett problem. Det enda jag kan komma på som kan ställa till det är om barnet/barnen på förskolan ser dig och blir ledsna under tiden?


  • Anonym (d)

    Fråga dem hur man är på två ställen samtidigt.

  • Anonym (Förskollärare)

    Nej det kan vi inte bestämma

  • Anonym (Eh)

    Nej det kunde såklart inte bestämma. Självklart är det tillåtet att hämta barnen i vilken ordning man vill.

  • Anonym (Underligt?)

    Fast är det så underligt att de ifrågasätter? Du har rätt till förskola för tid du jobbar+restid. Inte för andra ärenden, trots att det hade varit praktiskt eller bara tar 15-20 min. Typ åka och handla, rasta hunden eller liknande.

    Det blir ju dessutom ganska mycket tid på en termin.

  • Brumma
    Anonym (Underligt?) skrev 2019-11-18 06:08:15 följande:

    Fast är det så underligt att de ifrågasätter? Du har rätt till förskola för tid du jobbar+restid. Inte för andra ärenden, trots att det hade varit praktiskt eller bara tar 15-20 min. Typ åka och handla, rasta hunden eller liknande.

    Det blir ju dessutom ganska mycket tid på en termin.


    Hon gör ju inga ärenden, hon hämtar barn. Först på skolan, sedan på förskolan...

    TS - åker du hem och lämnar de äldre barnen först eller går du direkt till förskolan efter hämtning av de äldre?
  • Anonym (H)

    Hämtar du inte barnet på avtalad tid utan kommer 20 minuter sent så kan jag förstå att de blir irriterade. Men isåfall lägger de fram det konstigt genom att klaga på att du hämtar det större barnet först. Du får helt enkelt fråga vad det är som stör. Tiden eller barnet generellt?

Svar på tråden Har förskolan med det att göra?