• Jwell09

    Ok med fiskoljekapslar som gravid?

    Hej! Har haft lite svårt för att få i mig fet fisk sedan jag blev gravid och har därför köpt hem kapslar med fiskolja. När jag googlar verkar det vara lite delade meningar om huruvida det är bra att ta som gravid eller inte. Det mesta jag hittar är gammal information.

    Vet någon vad som gäller?

  • Svar på tråden Ok med fiskoljekapslar som gravid?
  • Ormen

    Absolut. Det rekommenderas till och med under graviditeten. Det finns en fiskolja som är speciellt anpassad för gravida som dessutom innehåller folsyra :)

  • Heliena

    Var försiktig om du väljer att ta Pharbio Omega-3 gravid om du redan äter gravidvitaminer som innehåller folsyra! Jag äter redan vitaminer som innehåller rekommenderad dos folsyra och tar därför Omega-3 anpassad för veganer trots att jag inte är vegan, men tål verkligen inte fisk just nu..

  • Ormen
    Heilena skrev 2019-11-18 08:18:53 följande:

    Var försiktig om du väljer att ta Pharbio Omega-3 gravid om du redan äter gravidvitaminer som innehåller folsyra! Jag äter redan vitaminer som innehåller rekommenderad dos folsyra och tar därför Omega-3 anpassad för veganer trots att jag inte är vegan, men tål verkligen inte fisk just nu..


    Överdos av folsyra tror jag inte är någon fara, det är väl vattenlösligt? Det är A vitamin man ska vara försiktig med.
  • Heliena
    Ormen skrev 2019-11-18 08:30:52 följande:

    Överdos av folsyra tror jag inte är någon fara, det är väl vattenlösligt? Det är A vitamin man ska vara försiktig med.


    Såhär skriver livsmedelsverket:

    Kan man få i sig för mycket folat eller folsyra?

    Det finns ingen risk att få i sig för mycket folat genom att äta mycket folatrik mat. Däremot kan ett högt intag av folsyra, till exempel genom kosttillskott, maskera symtom som uppkommer av vitamin B12-brist. Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, har därför satt en övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av folsyra till 1000 mikrogram per dag för vuxna.

    Sen vet jag inte hur sant detta påstående är, men Vårdfokus har en artikel som handlar om att risken för att barnet ska få autism ökar med 50% vid ett för högt intag av folsyra. Men ja, allt under 1 mg folsyra ska vara okej enligt läkare.
Svar på tråden Ok med fiskoljekapslar som gravid?