• Ingentingviktigt

    Möjligt att påverka tiden från igångsättning till förlossning?

    Jag har fått tid för igångsättning efter 40 fullgångna veckor. Jag är redan nu lite orolig att det ska dra ut på tiden eftersom det är första barnet. Finns det något man kan göra för att korta ner processen? Borde jag be min barnmorska om en hinnsvepning dagarna innan? Ska jag bada varmt? Promenera massor? Jag förstår det är en naiv önskan, men jag skulle så gärna vilja föda samma dag som igångsättningen.

  • Svar på tråden Möjligt att påverka tiden från igångsättning till förlossning?
  • Anonym (G)

    Gör spinning baby övningar före igångsättning och var sedan aktiv under igångsättningen. Få bäckenet i balans i relation till bebisen. Påverkar inte sammandragningar men kan defintivt påberka tiden det tar för barnet att tränga ner i bäckenet. Men var också noga med att vila mellan varven, du ska orka hela vägen!

    Bada är bra när värkarna börjar komma igång. Hinnsvepning innebär oftast bara pinvärkar för en förstföderska.

    Ät och drick! Mycket energi!

    Själva värkarna kan du inte påverka så mycket mer då det är omöjligt att veta hur din kropp reagerar på att bli igångsatt. Kan ta tre dygn innan man kommer igång i förlossning så ha inga förväntningar att du ska föda samma dag som du blir igångsatt. De flesta förstföderskor föder definitivt inte under första dagen. Undantag för de som har preeklampsi. De har ofta en förmåga att föda på lite snabbare. Kroppen vill bli av med graviditeten. Men även för dom kan det ta lång tid.

    Lycka till!

  • Anonym (K)

    Man kan ju bli igångsatt på olika sätt beroende på hur mogen man är. När jag sattes igång var jag öppen 3 cm när jag kom in men tappen var hård. Jag fick cytotek oralt tre gånger och när tappen var mjuk kunde de ta hål på fosterhinnorna. Jag var uppe mycket under igångsättningen för att låta gravitationen hjälpa barnet ner i bäckenet. Stå, gå, sitt på pilatesboll, stå på alla fyra i sängen och luta dig mot sänggaveln. Behöver du vila så ligg ner på sidan. Min igångsättning blev en drömförlossning men det var mitt tredje barn och jag har förstått att det är lite annorlunda än om man är förstföderska. Lycka till!

  • Anonym (G)
    Anonym (K) skrev 2019-11-18 13:01:27 följande:

    Man kan ju bli igångsatt på olika sätt beroende på hur mogen man är. När jag sattes igång var jag öppen 3 cm när jag kom in men tappen var hård. Jag fick cytotek oralt tre gånger och när tappen var mjuk kunde de ta hål på fosterhinnorna. Jag var uppe mycket under igångsättningen för att låta gravitationen hjälpa barnet ner i bäckenet. Stå, gå, sitt på pilatesboll, stå på alla fyra i sängen och luta dig mot sänggaveln. Behöver du vila så ligg ner på sidan. Min igångsättning blev en drömförlossning men det var mitt tredje barn och jag har förstått att det är lite annorlunda än om man är förstföderska. Lycka till!


    Det går tyvärr oftast inte att jämföra.
  • Anonym (K)
    Anonym (G) skrev 2019-11-18 13:10:30 följande:

    Det går tyvärr oftast inte att jämföra.


    Nä jag var lite otydlig när jag skrev att det "är annorlunda om man är förstföderska". Jag menade att det är en annan sak när man har fött barn innan. Men att ta hjälp av gravitationen för att få ner barnet i bäckenet kan man ju göra oavsett om man fött barn tidigare eller inte och oavsett om förlossningen startar spontant eller sätts igång. Var väl egentligen det jag ville få fram. Sen behöver ju inte det betyda att förlossningen går snabbare men det kan göra det. Mina två första barn tog lång tid på sig att komma ner och då låg jag mest i sängen på förlossningen. Nu tredje gången var jag fast besluten om att hjälpa kroppen på traven och då var det dessa ställningar min bm på mvc tipsade om för att hjälpa barnet ner. För mig funkade det väldigt bra!
  • LaFontaine

    Jag blev igångsatt med första i vecka 38. Visst tog det tid innan det drog igång, men det var ju inte jobbigt utan bara tråkigt. Vi promenerade runt på sjukhuset, åt glass och hade långtråkigt. När det väl drog igång gick det rätt snabbt, ungefär åtta timmar.

  • Anonym (J)

    Igångsatt vecka 38+4 och då hade jag fått bedömning och blivit godkänd inför igångsättningen i 38+0. Blev igångsatt pga. oro och graviditetsdiabetes. Var inskriven på själva förlossningen i cirka 24 timmar men jag var redan 2 centimeter öppen vid inskrivning så förarbetet med ballongkateter och sedan cytotec tog kanske 8 timmar och sedan fick vi vila ungefär 6 timmar. Man kan nog inte påverka det så mycket men rörelse hjälper till! Speciellt om du har en ballongkateter hjälper det att stå upp då den samarbetar med gravitationen. :) 

  • Anonym (J)

    Jag fick 3 hinnsvepningar innan och inga hinnsvepningar gjorde mig mer öppen faktiskt. :) Men hinnsvepning har hjälpt för vissa! Jag var förstföderska förresten och är supernöjd med min förlossning. Däremot så stannade den upp efter vattenavgång då jag hade så fruktansvärt ont och spände mig pga. det. Fick epidural och värkstimulerande och då öppnade jag mig från 4 centimeter (med kanter) till 10 centimeter på en timme. Efter epiduralen var förlossningen helt smärtfri, inkl. utdrivningen!

Svar på tråden Möjligt att påverka tiden från igångsättning till förlossning?