• Familj­efaren
    Mon 18 Nov 2019 12:07
    338 visningar
    4 svar
    4
    338

    Börja dagen med glädje och dans

    I vårat samhälle idag så är vi alla väldigt stressade och karriärinriktade att vi ofta glömmer ha roligt på vägen. Jag tror det är därför depressionerna ökar i vårat samhälle.

    Antidepressiva tabletter är inte svaret på vägen till glädje. Visst påverkar yttre faktorer vårat mående i högsta grad. Men man har ju kommit fram till att vi även kan skapa glädje inifrån. Att göra olika gester kan få oss att automatiskt känna oss gladare. Som att sträcka upp armarna i en segergest, eller att tvinga fram ett leende. 

    Att göra aktiviteter man mår bra av är svårt när man känner sig nere, men det är just det man behöver göra. Ett förslag som en rutin ni kan göra med familjen några mornar i veckan är att hela familjen kliver upp i morgonrockar, kör igång någon svängig musik, tar en varsin tandborste och använder dem som mickar. Sen ställer ni er och mimar och dansar tillsammans framför spegeln och kanske även fjärtar loss lite på skoj. Då börjar ni dagen med hög energi och med ett gott utgångsläge.

  • Svar på tråden Börja dagen med glädje och dans
  • Anonym (Gladi­ator)
    Mon 18 Nov 2019 12:10
    #1
    Familjefaren skrev 2019-11-18 12:07:27 följande:

     
    Att göra aktiviteter man mår bra av är svårt när man känner sig nere, men det är just det man behöver göra. Ett förslag som en rutin ni kan göra med familjen några mornar i veckan är att hela familjen kliver upp i morgonrockar, kör igång någon svängig musik, tar en varsin tandborste och använder dem som mickar. Sen ställer ni er och mimar och dansar tillsammans framför spegeln och kanske även fjärtar loss lite på skoj. Då börjar ni dagen med hög energi och med ett gott utgångsläge.


    Javisst, det låter ju underbart det du skriver. Sådär lagom manodepressivt.
  • Mon 18 Nov 2019 12:13
    #2

    Oh jeez, den som försökte sig på sånt där på morgonen med mig skulle få sig en ordentlig käftsmäll :D

  • Mon 18 Nov 2019 12:33
    #3

    Låter kul, MEN inte på morgonen!!

    På morgonen ska det vara lugnt, mörkt och tyst.. behöver den stunden i ro innan mitt ibland stökiga jobb!

    Annars håller jag i sak med om att man behöver göra "roliga" saker när man är nere!

  • Tue 19 Nov 2019 05:12
    #4

    Haha jag behöver börja dagen med KAFFE och allra helst tyst och bara sitta. Den som försöker något annat innan kaffet och min hjärna har vaknat riskerar att få ont :P 
    Dock kan jag göra liknande knäppa grejer andra tider på dygnet och barnen brukar bara undra om jag är riktigt frisk (de är tonåringar/vuxna) :P 

Svar på tråden Börja dagen med glädje och dans