• Maria och Chris

    Vägrar sitta vagnen

    Hej har en 2 åring son som vägrar sitta i sin vagn. Samtidigt vägrar han att gå i stort sätt. Han kan gå till en början men efter 5-10 så vill han inte gå längre och då ska han bäras. Tidigare har han kunnat gå en stund och sen satt sig i vagnen och tillslut somnat. Men nu dom senaste 2-3 månaderna så vägrar han vagnen och vill inte heller sova där. Ska bäras och ska sova hemma. Jag är gravid i vecka 32 och är hemma pga foglossningssmärtor så bära är ju inte det ultimata för mig för tillfället. Så vi blir sittandes hemma hela dagarna för jag klarar inte att bära honom dom långa stunderna som han gärna vill, känner mig så låst.

    Det funkar inte att bara sätta ner honom i vagnen för han får sådan panik och anledningen vet jag inte varför då det inte har varit något problem tidigare.

    Någon som har nåt tips? För ut vill jag ju för att röra på mig och få frisk luft. Och det behöver han med men som sagt han ska ju bäras hela tiden.

  • Svar på tråden Vägrar sitta vagnen
  • vera

    Kämpigt! Vill minnas tiden som höggravid med litet barn som rejält utmanande. Har du testat att ge honom nåt att äta i vagnen? Nåt som ?bara får ätas i vagnen?? Jag har kört lite såna trick med mitt barn när han vägrat saker. Min son var lite äldre när han fick syskon men då sa jag att jag inte kunde bära o vi satte oss på bänkar varje gång han ville upp i famnen (sittunderlag behövs i kylan!). Det ledsnade han på o gick med på att åka mer då. Att testa ståbräda är ett annat tips som kan funka! Lycka till och var rädd om ditt bäcken!

  • Maria och Chris
    vera skrev 2019-11-18 15:50:54 följande:

    Kämpigt! Vill minnas tiden som höggravid med litet barn som rejält utmanande. Har du testat att ge honom nåt att äta i vagnen? Nåt som ?bara får ätas i vagnen?? Jag har kört lite såna trick med mitt barn när han vägrat saker. Min son var lite äldre när han fick syskon men då sa jag att jag inte kunde bära o vi satte oss på bänkar varje gång han ville upp i famnen (sittunderlag behövs i kylan!). Det ledsnade han på o gick med på att åka mer då. Att testa ståbräda är ett annat tips som kan funka! Lycka till och var rädd om ditt bäcken!


    Vi har gett honom godsaker, låtit honom titta på våra telefoner och ibland en ny leksaks bil. Men inte alltid för det är inte alltid det va några problem och då kunde han sitta länge utan problem. Nu kan vi inte locka honom med det längre alls. Inget funkar. Har två pojkar sen innan och dom älskade vagnen. Det va inga problem alls att få dom att sätta sig för dom ville alltid det själva. Ståbräda har vi funderat på men han känns för liten fortfarande ifall han skulle få för sig att glömma av sig eller nåt så han ramlar. Man kan ju alltid hoppas att han vill sätta sig i den nya syskonvagnen när lillsyskonet har kommit. Fast det är ju fortfarande långt kvar tills dess så det hade ju varit bra om han hade börjat sitta innan. Vem vet har man tur så släpper det. Det är jobbigt när man inte kan gå ut.
  • Bertram

    Du måste vara envisare än honom. Antar att det finns sele i vagnen? Sätt fast honom, stoppa in musik i öronen och promenera tills han tröttnar på att gapa. 


    Att mata barn för att få dom att sitta i vagnen, då belönar man ju det dåliga beteendet. "Om jag beter mig som skit får jag godis för att vara tyst"


    Eller, låt bli att plock upp honom när han vill bli buren. Gå inte så långa sträckor i början, håll er nära hemma. Men du måste vara envisare, plocka inte upp utan fortsätt gå (Självklart inte för långt, men du måste ju visa din ståndpunkt)


    Mitt ena barn vägrade tex hålla handen när vi skulle gå över gatan. Jag sa att antingen håller du i handen, eller så får du åka i vagnen. Då valde han att hålla handen, för vagnen ville han inte sitta i. Jag var också gravid och tänkte inte bära över honom

  • Sisisisi

    En 2-åring kan man ju prata med. Säg att du inte kan bära, han får välja om han vill gå själv eller om han vill åka vagn. Att bära är inget alternativ helt enkelt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Maria och Chris
    Bertram skrev 2019-11-19 09:23:37 följande:

    Du måste vara envisare än honom. Antar att det finns sele i vagnen? Sätt fast honom, stoppa in musik i öronen och promenera tills han tröttnar på att gapa. 

    Att mata barn för att få dom att sitta i vagnen, då belönar man ju det dåliga beteendet. "Om jag beter mig som skit får jag godis för att vara tyst"

    Eller, låt bli att plock upp honom när han vill bli buren. Gå inte så långa sträckor i början, håll er nära hemma. Men du måste vara envisare, plocka inte upp utan fortsätt gå (Självklart inte för långt, men du måste ju visa din ståndpunkt)

    Mitt ena barn vägrade tex hålla handen när vi skulle gå över gatan. Jag sa att antingen håller du i handen, eller så får du åka i vagnen. Då valde han att hålla handen, för vagnen ville han inte sitta i. Jag var också gravid och tänkte inte bära över honom


    Så du menar att han ska alltså sitta och skrika i panik för att han inte vill sitta i vagnen? Det är ju inte okej alls. När han blir sån tar det timmar innan jag får honom lugn. Kan jag ju säga att det är helt fel taktik. Ska ju inte få vagnen till en hemsk plats utan det ska ju va en bra känsla och vilja sitta i den.
  • Maria och Chris
    Sisisisi skrev 2019-11-19 09:28:50 följande:

    En 2-åring kan man ju prata med. Säg att du inte kan bära, han får välja om han vill gå själv eller om han vill åka vagn. Att bära är inget alternativ helt enkelt.


    Ja prata kan man alltid göra med dom men dom förstår ändå inte som tex en 3 åring+
  • BuoBä

    Kolla om du kan låna olika alternativ och se om något annat funkar bättre? Jag tänker tex på ståbräda (finns även med en sits), sparkcykel (finns som också går att haka på vagnen), trehjuling med handtag, sparkcykel (fast det kan vara svårt att hinna springa efter som gravid såklart...)...

  • Rödtjärnens Anna

    Gå kortare rundor med mål 2åringen gillar (Min tvååring gillar skyltfönstret till presentffären, busstationen, kolla in grävskopor, hjälpa till och kasta saker på förpackningsåtervinningen, se på djur mm). Tala om vart ni ska, och påminn honom under tiden ni när ute vart ni ska. Stannar han så förklara att han måste gå och att du inte kommer plocka upp honom. Går han ändå inte så börjar du att gå så kommer han troligtvis komma efter.

    Jag brukar säga "Ska vi springa" då min tvååring har bestämt mig för att inte då. Och då brukar jag få igång honom igen.

    Här ni en tomt eller en gård där ni kan spela fotboll så kanske det är ett alternativ till promenad.

    Sova kan han väl göra hemma? Och du kan passa på att vila du med.

  • BuoBä
    BuoBä skrev 2019-11-19 10:18:38 följande:

    Kolla om du kan låna olika alternativ och se om något annat funkar bättre? Jag tänker tex på ståbräda (finns även med en sits), sparkcykel (finns som också går att haka på vagnen), trehjuling med handtag, sparkcykel (fast det kan vara svårt att hinna springa efter som gravid såklart...)...


    Det andra "sparkcykel" ska vara balanscykel istället.
Svar på tråden Vägrar sitta vagnen