• Anonym (Mamman)

    Sämsta mamman

    Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu och vet inte hur jag ska få känslan att försvinna.

    Jag har varit föräldraledig i 3år och började jobba igen för två månader sen.

    Under mammaledigheten har jag hållt iordning hemmet och hittat på saker med barnen. Varit ute nästan varje dag, lekt tillsammans och haft det bra.

    Nu när jag har börjat jobba så är min ork nere på noll.

    Jag slutar jobbet, handlar, lagar mat, lägger barnen. Fine, så är det att jobba, MEN jag har tänkt att jag ändå kan vara den där aktiva roliga mamman på helgerna.. Det går inte. Då måste jag dammsuga, tvätta osv som jag inte hunnit i veckan. Och så är jag så trött.. Fruktansvärt trött.

    Första månaden tänkte jag att det var för att jag nyss kommit tillbaka till jobbet och det tar tid att få in allt nytt osv, men jag är helt inne i rutinerna på jobbet men är ändå helt slut.

    Känns som jag mister tiden med mina barn. Att jag är en dålig mamma.

  • Svar på tråden Sämsta mamman
  • Anonym (Gladiator)

    Ja, jag håller med dig. Du verkar vara en urkass mamma.

  • Anonym (M)

    Jag är oxå ensamstående och det är jobbigt när man känner att man inte hinner umgås med barnen så mycket man vill eftersom man måste sköta alla hushållssysslor själv. Hade mycket mer tid med barnen när jag bodde med deras pappa och vi hjälptes åt. Men det är som det är. Man får sänka sina krav.

  • smulpaj01

    Jag brukade städa och fixa allt som måste göras i hemmet under veckorna efter barnet somnat. På så vis har jag hela helgen ledig att hitta på roliga saker med mitt barn. Tvätta gjorde jag söndag eftermiddag/kväll när det ändå var dags att trappa ner och ta det lugnt inför en ny vecka.

    Nu har du varit ledig i hela tre år och jag var bara det i ett år, så det kanske tar längre tid för dig att orka med på kvällarna?

  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 09:54:09 följande:

    Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu och vet inte hur jag ska få känslan att försvinna.

    Jag har varit föräldraledig i 3år och började jobba igen för två månader sen.

    Under mammaledigheten har jag hållt iordning hemmet och hittat på saker med barnen. Varit ute nästan varje dag, lekt tillsammans och haft det bra.

    Nu när jag har börjat jobba så är min ork nere på noll.

    Jag slutar jobbet, handlar, lagar mat, lägger barnen. Fine, så är det att jobba, MEN jag har tänkt att jag ändå kan vara den där aktiva roliga mamman på helgerna.. Det går inte. Då måste jag dammsuga, tvätta osv som jag inte hunnit i veckan. Och så är jag så trött.. Fruktansvärt trött.

    Första månaden tänkte jag att det var för att jag nyss kommit tillbaka till jobbet och det tar tid att få in allt nytt osv, men jag är helt inne i rutinerna på jobbet men är ändå helt slut.

    Känns som jag mister tiden med mina barn. Att jag är en dålig mamma.


    Vart är barnens andre förälder? Är du ensamstående? Du är absolut inte en dålig mamma. Det tar tid att komma in i nya rutiner. Om du har en partner så ligger det på denne att vara med och se till att hushållet flyter på. Allt ligger inte bara på dig!
  • Anonym (Mamman)
    smulpaj01 skrev 2019-11-19 10:08:08 följande:

    Jag brukade städa och fixa allt som måste göras i hemmet under veckorna efter barnet somnat. På så vis har jag hela helgen ledig att hitta på roliga saker med mitt barn. Tvätta gjorde jag söndag eftermiddag/kväll när det ändå var dags att trappa ner och ta det lugnt inför en ny vecka.

    Nu har du varit ledig i hela tre år och jag var bara det i ett år, så det kanske tar längre tid för dig att orka med på kvällarna?


    Ska prova detta! Tack för tipset. Ja det är ju orken som har blivit helt förstörd, jag förstår inte vad det är som gör det, tycker jag borde kommit in i det nu efter två månader men kanske tar längre tid.
  • Anonym (Mamman)
    LFF skrev 2019-11-19 10:08:53 följande:

    Vart är barnens andre förälder? Är du ensamstående? Du är absolut inte en dålig mamma. Det tar tid att komma in i nya rutiner. Om du har en partner så ligger det på denne att vara med och se till att hushållet flyter på. Allt ligger inte bara på dig!


    Jag är ensamstående. Pappan till barnen lämnade mig för en annan kvinna när jag var höggravid med yngsta barnet.
  • Zaxika

    Visst vore det väl kul för barnen att göra något roligt med dig ibland, men det låter som ni har mycket tid tillsammans ändå?

    Ni handlar, lagar mat, och äter tillsammans.

    Ni badar, borstar tänder och läser kanske en saga inför natten.

    Planera in någon rolig grej ibland. Det känns säkert jobbigt först, men sen när ni är iväg så får du förhoppningsvis mer energi.

    När det gäller maten så stjäl det mycket tid med handling och matlagning varje dag. Går det kanske att spara tid på detta moment?

    Något jag själv skulle vilja lära mig mer om är enkla rätter som man kan göra i ugn och så kan man gå till parken under tiden..

  • Anonym (G)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 10:24:16 följande:
    Jag är ensamstående. Pappan till barnen lämnade mig för en annan kvinna när jag var höggravid med yngsta barnet.
    Aha! Som någon skrev ovan, barnen är med när ni lagar mat och äter. Försök streamlinea matlagning framför allt i vardagen. Sänk nivån, gör det lätt för dig.
    Ha inte för hög ambitionsnivå på städning och annat hushållsarbete. Dina kids älskar dig oavsett :) även om det ligger damm i hörnen och du är trött.
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 10:24:16 följande:
    Jag är ensamstående. Pappan till barnen lämnade mig för en annan kvinna när jag var höggravid med yngsta barnet.
    Jag beklagar. Men då är det lite lättare att ge råd :)

    När lägger sig det äldre barnet? Då kan man ha tid för småfix så slipper det bli så mycket att göra på helgen.

    Har du egen tvättmaskin eller är det gemensam tvättstuga? Om det är en gemensam tvättstuga kan det vara läge att se över möjligheten att installera tvättmaskin. Då kan man tvätta lite i taget istället för att behöva ta allt på en gång. 

    Involvera det lite äldre barnet i att hjälpa till att plocka undan och dammsuga. Nej, det kanske inte blir perfekt men det blir något gemensamt och de flesta barn brukar tycka att det är kul att få hjälpa till. Har tvillinggrabbar på 6 år som älskar att hjälpa till att dammsuga och torka fläckar (gjort sen de var 2,5 år). De gillar även att hjälpa till att stoppa in tvätten (jag har sorterat och ställt in rätt temperatur på tvättmaskinen) och sen flytta över den till torktumlaren när den är klar. När de ska städa sina rum (ett sovrum och ett lekrum) så har vi ett timglas som håller 15 minuter sand och sen har vi tävling om det går att hinna klart på den tiden. Det äldre barnet kan även få börja hjälpa till att förbereda maten.

    Se över vilka "måsten" du har och vad som kan prioriteras ner. När barnen är med pappan (?) så kan du lägga mer tid på tex storstädning så du slipper göra lika noga när barnen är hemma. Eller du kanske har någon annan som kan ta barnen nån dag ibland så får du lite andrum att göra dessa "måsten" hemma utan att behöva tänka på barnen samtidigt.
Svar på tråden Sämsta mamman