• Samira­Budva
    Tue 19 Nov 2019 18:26
    652 visningar
    4 svar
    4
    652

    Utomkvedshavandeskap

    Hejsan, kan ni som haft utomkvedshavandeskap berätta era tidigaste symtomer på när ni började misstänka att ni hade x. Och i vilken vecka ni var i ?

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • Fri 22 Nov 2019 21:39
    #1
    SamiraBudva skrev 2019-11-19 18:26:24 följande:

    Hejsan, kan ni som haft utomkvedshavandeskap berätta era tidigaste symtomer på när ni började misstänka att ni hade x. Och i vilken vecka ni var i ?


    Jag gick igenom ett x i början av detta år . Jag hade en känsla hela tiden att allt inte var som det borde, min magkänsla sa det. I vecka 7+1 vaknade jag med enorma smärtor, kändes mer som att jag var brutalt förstoppad än att det satt i magen. Inget blod varken då eller tidigare under graviditeten. Lyckades övertala läkare efter mycket om och men att jag skulle få komma in och där opererades jag cirka 2 timmar efter att jag anlände till sjukan.
  • Fri 22 Nov 2019 23:10
    #2

    Vet inte om jag gått igenom ett utomkvedshavandeskap...

    Men under min första graviditet (cb sa 1-3 veckor), när jag gått någon vecka in - så kanske vecka 4-5 fick jag plötsliga och fruktansvärda smärtor i magen och underlivet!

    Kändes som mensvärk fast mycket värre, kunde komma när som hemst men oftast vaknade jag mitt i natten av hur ont jag hade.

    Ingenting hjälpte, och jag kunde känna mig febrig och frossig.

    Det var skönt att få göra abort, då min sambo och jag inte var redo för en graviditet.

    Någonting stod uppenbarligen inte rätt till. Men gynekologen sa ingenting om att någonting skulle ha varit fel, när vi kollade ultraljud inför aborten.

    Skönt att få avbryta oavsett.

  • Sat 23 Nov 2019 12:58
    #3

    Jag märkte ganska snart att något var tok när jag fick utomkvedshavandeskap. I vecka 4 fick jag mina vanliga graviditetssymtom men även några små blödningar då och då och började få ont i nedre delen av ryggen. Illamåendet kom aldrig riktigt igång och i vecka 5 gjorde det riktigt ont vid ena äggstocken - ungefär som när man har en cysta och jag fick börja söka vård på akuten. Tyvärr tog det ett antal veckor innan de kunde hitta vart fostret fastnat och operera bort det (methotrexate fungerade tyvärr inte på mig).

  • Tue 28 Apr 2020 16:54
    #4

    jag fick väldigt ont i nedre delen av magen men det strålade ut i hela magen. Jag var då typ i v.5, det höll i sig på det sättet i ca ett dygn. Då visste jag inte om att jag var gravid. Jag tog ett gravtest ett par dagar senare. Efter det positiva testet så började jag få blödningar från och till och hade ont lite från och till. Jag trodde att det var ett missfall men åkte ändå in och kollade upp det och då såg de X-et på ultraljud. De ville operera akut men jag vågade inte direkt utan ville ha en second opinion. Två dagar senare opererade jag bort äggledaren.

    Operationen gick bra. Jag hade ont i ca en vecka efteråt och såren har läkt fint. Jag tejpar dock fortfarande.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap