• Tue 19 Nov 2019 20:57
    678 visningar
    7 svar
    7
    678

    Kan de neka kejsarsnitt vid sätesbjudning?

    Är gravid i vecka 36 med första barnet och bebis håller på att fixera sig med rumpan först. Jag ska till barnmorskan om drygt en vecka och kolla om det är aktuellt med ett vändningsförsök. Det jag undrar är om de kan neka mig kejsarsnitt om det skulle vara så att bebis inte vänder sig själv eller att ett vändningsförsök misslyckas? Jag har inte haft några som helst rädslor inför förlossningen men att genomgå en vaginal sätesfödsel skrämmer skiten ur mig!!! Har förstått att hur de förlöser sätesbebisar varierar beroende på var i landet man bor. Om allt går som planerat så föder jag på SKAS i Skövde om det har någon betydelse. Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Kan de neka kejsarsnitt vid sätesbjudning?
  • Tue 19 Nov 2019 22:31
    #1

    Hmm.. När jag var gravid med tredje barnet låg han i säte och jag fick tid för vändningsförsök och gick inte det skulle jag bli snittad dagen efter. Det var ingenting som ens diskuterades, det var bestämt så bara.

    Nu vände han sig själv och startade förlossningen spontant och föddes vaginalt som vanligt

  • Tue 19 Nov 2019 23:14
    #2

    Mina två äldsta barn låg båda i säte. Den ena gick att vända, den andra tog de med snitt.

    Till oss sa de att man kunde vägra snitt men att det då var på egen risk.

  • Thu 21 Nov 2019 08:57
    #3

    Min dotter låg i säte och jag skulle föda på SÖS i Sthlm där dom har en speciell grupp som jobbar med sätesbjudning. Jag fick välja helt själv, ville helst föda vaginalt men eftersom jag fick högt BT så blev det snitt ändå. Tror att som föregående skrev så rekommenderar dom snitt om dom inte är vana vid sådana förlossningar på ditt aktuella sjukhus! Hoppas bebis går att vända:)

  • Thu 21 Nov 2019 09:07
    #4

    om vändningsförsöken misslyckas så kan de inte neka.

  • Thu 21 Nov 2019 10:28
    #5

    Hos oss är det olika från fall till fall. Förstföderskor snittas oftast, men omföderskor med brett bäcken föder ofta vaginalt.

  • Anonym (Jag)
    Thu 21 Nov 2019 12:46
    #6

    Jag födde i säte som omföderska. Märkte faktiskt ingen större skillnad förutom att det tog ca 6-8 månader att läka där nere innan jag kände mig hyfsat återställd.

  • Anonym (Ö)
    Thu 21 Nov 2019 13:00
    #7

    *bebisEN

Svar på tråden Kan de neka kejsarsnitt vid sätesbjudning?