• jfaericsson

    Föräldraledig och gravid, SGI.

    Hej!

    Min trötta gravidhjärna vill inte förstå riktigt det som står på FK hemsida så frågar här.. :) Är föräldraledig med min son som snart är 10 månader och är nu gravid igen. Har tänkt vara hemma med sonen tills han börjar förskola i augusti nästa år, men nu när jag är gravid så undrar jag om jag ändå måste ta ut FP 5 dagar i veckan för att skydda min SGI? Står något om när man får barn inom 1 år och 9 månader, men det är där min hjärna ger upp.. :?)

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Föräldraledig och gravid, SGI.
  • Anonym (Anna)

    Jag tror att du ändå måste ta ut 5 dagar per vecka efter ettårsdagen. Annars är ju den SGI som du får ta med dig eftersom ni håller er inom gränsen 1 år 9 mån inte skyddad.... tänker jag.

  • Seven Costanza

    Om du blir gravid inom ett år och nio månader från första barnets födsel får du samma _föräldrapenning_ med andra barnet som du hade rätt till med första barnet, även om du inte skyddar sgi genom att ha sysselsättning fem dagar per vecka efter första barnets ettårsdag.

    Däremot om du inte skyddar sgi blir din _sgi_ sänkt till din faktiska inkomst vilket alltså inte påverkar din föräldrapenning, men däremot om du själv blir sjuk och behöver sjukpenning eller om du behöver vabba t ex om ni hamnar på neo med andra barnet eller om något händer första barnet.

Svar på tråden Föräldraledig och gravid, SGI.