• Anonym (medborgare)

    Integritet efter döden

    Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

  • Svar på tråden Integritet efter döden
  • Anonym (A)

    Du kan helt klart skriva ner hur du vill ha det. Men om det sedan efterföljs är ju en annan historia.

  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2019-11-20 14:32:41 följande:

    Du kan helt klart skriva ner hur du vill ha det. Men om det sedan efterföljs är ju en annan historia.


    Glömde tillägga, att det enklaste är ju om du själv ser till att ha städat undan det du inte vill att andra ska se när du dött.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (A) skrev 2019-11-20 14:32:41 följande:

    Du kan helt klart skriva ner hur du vill ha det. Men om det sedan efterföljs är ju en annan historia.


    Ja då frågar jag väl istället : Hur ska jag säkra juridiskt så att mina önskemål efterföljs?
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (A) skrev 2019-11-20 14:33:56 följande:
    Glömde tillägga, att det enklaste är ju om du själv ser till att ha städat undan det du inte vill att andra ska se när du dött.
    Men man vet ju aldrig när man kommer dö. Olyckor kan ju hända. Jag behöver mina grejer så länge jag lever.
  • Anonym (Jr)
    Anonym (A) skrev 2019-11-20 14:32:41 följande:

    Du kan helt klart skriva ner hur du vill ha det. Men om det sedan efterföljs är ju en annan historia.


    Enligt lagen ska det följas, så länge det är rimligt.
  • Anonym (Om)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 14:39:14 följande:

    Men man vet ju aldrig när man kommer dö. Olyckor kan ju hända. Jag behöver mina grejer så länge jag lever.


    Vissa känsliga saker kan du ju alltid ha inlåsta i tex en väska eller dyl och skriva på att du önskar att det förstörs utan att de kollar vad det är alt ange vem du önskar ska hantera det.

    Sen finns ju risken att de inte bryr sig ändå, men är nog svårt att göra så mycket mer än så.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Om) skrev 2019-11-20 14:43:35 följande:
    Vissa känsliga saker kan du ju alltid ha inlåsta i tex en väska eller dyl och skriva på att du önskar att det förstörs utan att de kollar vad det är alt ange vem du önskar ska hantera det.

    Sen finns ju risken att de inte bryr sig ändå, men är nog svårt att göra så mycket mer än så.
    Så det är alltså meningslöst att skriva testamenten och juridiska papper, man får i slutet förlita sig på höppet?
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Jr) skrev 2019-11-20 14:41:39 följande:
    Enligt lagen ska det följas, så länge det är rimligt.
    Men vi utgår alltså ifrån att det finns ekonomi i dödsboet för att kunna finansiera mina önskemål.
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 14:48:28 följande:
    Men vi utgår alltså ifrån att det finns ekonomi i dödsboet för att kunna finansiera mina önskemål.
    Du kan skriva testamente och vit arkiv hur du vill ha det. Du kan även förordna något proffs, en advokat t ex, att se till att det bli som du vill.

    Där kan du skriva vem som ska göra bouppteckning, hur tillgångar ska fördelas, hur och om begravning ska gå till osv.

    Vissa saker kan bli svårt att komma runt, arvslagarna t ex. Sen är det i vissa fall krav på att obduktions ska genomföras, t ex om man misstänker att du blivit mördad


Svar på tråden Integritet efter döden