• Anonym (Kaffedraken)

    HJÄLP PANIK!!! hankatt efter kastrering

    Min pojke har precis kommit hem från kastreringen, han mår inte så bra tror jag och äter inget förutom godis. Vet. tyckte han skulle ha tratt så han ej slickar på såret, såg vid flera tillfällen att han hela tiden försöker komma åt och slicka så fick sätta på den. Han blir dock jätterädd och backar ifrån den, springer in i soffan,väggar o allt o är helt skräckslagen. Jag mår skit över detta och sitter o gråter och känner mig hemsk som kastrerat honom. Vet. sa även att han ej fick hoppa eftersom såret kan gå upp men han hoppade precis upp på en stol. Vad gör man i detta läget, hur undviker man att han hoppar när han är såhär rädd? Han kissade i buren med så han har kiss över hela bakdelen och vet inte hur jag ska lösa det.....

  • Svar på tråden HJÄLP PANIK!!! hankatt efter kastrering
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har han blivit kastrerad idag?

    Mina hankatter har alltid fått vara instängda i badrummet timmarna efter, så de får lugn och ro. Har endast gett dem vatten tills de varit pigga och alerta, då har de fått lite mat. Det brukar ta några timmar innan de bör/vill äta, de är ganska groggy efter att ha blivit sövda. De har aldrig haft tratt, har slickat lite men inte så det är någon fara, på en hankatt är det oftast ett minimalt ingrepp. Han vill säkert tvätta bort både kiss och lukten från veterinären. Någon av mina har också kissat ner sig men jag har bara torkat av honom lite och sen har han tvättat bort resten själv. Tänk på att det är bättre för honom att vara kastrerad och att det är vad varje ansvarsfull kattägare bör göra med sina hankatter (förutom avelskatter då). Han är nog sig själv i morgon bitti!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Politisktinkorrekt skrev 2019-11-21 18:38:09 följande:

    Har han blivit kastrerad idag?

    Mina hankatter har alltid fått vara instängda i badrummet timmarna efter, så de får lugn och ro. Har endast gett dem vatten tills de varit pigga och alerta, då har de fått lite mat. Det brukar ta några timmar innan de bör/vill äta, de är ganska groggy efter att ha blivit sövda. De har aldrig haft tratt, har slickat lite men inte så det är någon fara, på en hankatt är det oftast ett minimalt ingrepp. Han vill säkert tvätta bort både kiss och lukten från veterinären. Någon av mina har också kissat ner sig men jag har bara torkat av honom lite och sen har han tvättat bort resten själv. Tänk på att det är bättre för honom att vara kastrerad och att det är vad varje ansvarsfull kattägare bör göra med sina hankatter (förutom avelskatter då). Han är nog sig själv i morgon bitti!


    Åh tack så jättemycket för ditt utförliga och fina svar, känner mig mycket mer lättad nu, kanske jag ska ta bort tratten på honom då? Ja han kastrerades idag så hoppas verkligen han mår bättre imorgon! 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förresten veterinären sa att han inte får gå ut på 5 dagar, han är en riktig utekatt och älskar att vara ute. Det var tillräckligt svårt att hålla honom inne bara några få timmar innan kastreringen. Hur gjorde du på den fronten?

  • Anonym (Kaffedraken)
    krocko15 skrev 2019-11-21 19:54:25 följande:

    Förresten veterinären sa att han inte får gå ut på 5 dagar, han är en riktig utekatt och älskar att vara ute. Det var tillräckligt svårt att hålla honom inne bara några få timmar innan kastreringen. Hur gjorde du på den fronten?


    Tror faktiskt att jag bara har lyckats hålla dem inne typ 2 dagar. I vintras var två av mina fyra katter nykastrerade och jag fick kämpa som en galning för att hålla dem inne. Jag gav upp efter ett par dagar då de försökte riva huset för att de ville ut. Det gick bra, de var nöjda med att bara få gå ut en stund, de var inte ute några längre stunder.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Politisktinkorrekt skrev 2019-11-21 20:20:35 följande:
    Tror faktiskt att jag bara har lyckats hålla dem inne typ 2 dagar. I vintras var två av mina fyra katter nykastrerade och jag fick kämpa som en galning för att hålla dem inne. Jag gav upp efter ett par dagar då de försökte riva huset för att de ville ut. Det gick bra, de var nöjda med att bara få gå ut en stund, de var inte ute några längre stunder.
    Ja, jag tänker också det är omöjligt att hålla inne i 5 dagar, han har endast vart inne en dag nu och är som galen, hoppar upp i fönsterna hela tiden och drar upp mattan vid dörren. Kanske han får gå ut lite imorgon om allt ser bra ut. 
Svar på tråden HJÄLP PANIK!!! hankatt efter kastrering