• Anonym (ledsen)

    Fick dålig referens - kört??

    Hej,

    Min man sökte ett jobb som han verkligen ville ha och efter en väldigt lång process med 3 intervjuer fick han besked att de är intresserade av honom och sista steg är att de vill stämma av med en referens så fort som möjligt. Han hade redan bra referens internt på företag men de ville ha en på nuvarande jobbet.

    Hans nuvarande chef är ny så han gav till sin gamla chef utan att ha pratat med henne.

    Min man är den mest ärligaste och godhjärtade person som finns och den gamla chefen var väldigt ogillad på arbetsplatsen och hade konflikter med många som pga henne bytte avdelning, kallade in facket osv. Han var under press med referens och tänkte att hon ändå skulle vara professionell och uttala sig om hans arbete som han alltid skött väldigt bra. Han kunde dock vara ärlig mot henne och säga sin mening då hon bla var väldigt orättvis.

    Det går flera dagar och han hör inget från företaget så han ringer upp dem efter drygt en vecka och får besked att de ska ha en till på intervju och att referensen tyvärr inte talat bra men att han kunde ange en annan referens.

    1. De tog inte kontakt med honom om det utan ringde upp en annan som kommer.

    2. De har inte ringt upp den andra referensen han uppgav.

    3. De sa inte på telefon vad hon sagt men sa inte heller att tyvärr, du får inte jobbet.

    MEN det var i princip klart innan de tog kontakt med henne.

    Är så ledsen att detta skulle förstöra en tjänst som han verkligen ville ha. Helt i chock.

    Det känns helt kört och de gav ingen chans att han skulle få säga sitt.

    Tror ni det är 100 % kört då de kallat en ny på intervju om några dagar eller finns det fortf en chans att han ändå kan få det?

    Hur ser ni på det...?

    Tack..

  • Svar på tråden Fick dålig referens - kört??
  • Anonym (***))

    Det är viktigt att man dels stämmer av med den som man lämnar som referens,  men även att man är säker på att referensen är rättvis och ärlig. Nu vet vi ju inte vad hon sagt, och hur din man är,  så det är ju svårt att bedöma  om hon var orättvis eller inte. 

  • Anonym (Sally)

    Ja, jag skulle nog säga att det ser väldigt mörkt ut. Många är bra på intervjuer men då är det också superviktigt att deras referenser bekräftar detta. Lite förvånad över att han inte kontaktade referensen innan för jag antar att denna blev lite förvånad över att få samtal. Har själv blivit ombedd att vara referens och sagt nej några gånger till personer jag inte anser kunna säga speciellt mycket gott om. Referenser bör väljas med omsorg.

  • Anonym (Julle)

    Om han verkligen ville ha jobbet, varför lämna en referens han inte är säker på? Det måste inte vara en chef heller, så att han har en ny chef betyder ju inte att han behövde skriva den gamla som referens. Det kan ju också visa lite på hans omdöme, dvs att han valde just henne kanske spelar lika stor roll som vad hon sa nu när hon sa negativt om honom.

  • Anonym (Johanna)

    Jag skulle nog lägga korten på bordet och skicka ett mejl till företaget och berätta ärligt o proffsigt + ödmjukt var det blev lite tokigt. Inget att förlora! Ställer dock stora krav på att det skrivs på rätt sätt o med fingertoppkänsla????

  • Anonym (Viktigt)

    Det är MYCKET viktigt t.o.m., att alltid stämma av med referenser innan man lämnar ut deras namn och nummer.

    Jag kom i stor konflikt på en arbetsplats. Så pass att jag sa upp mig på plats och sjukskrev mig under uppsägningstiden. Men jag var ju tvungen att be om referenser och jag har alltid skött mitt arbete exemplariskt och var väldigt omtyckt.

    Min chef lovade att ge bra referenser och det gjorde hon trots att vi var under konflikt vid tillfället. En bra chef kan skilja på rätt och fel. Det som hände på arbetsplatsen var ett fall för polisen men jag valde att avsluta anställningen istället för att gå vidare så hon var säkert rädd för vad jag skulle göra.

    Nästa arbete kom facket in och rörde om grytan så arbetsplatsen blev ohållbar. Alla sa upp sig. Ja jag menar verkligen alla. Även chefen. Men hon gav mig en rättvis referens ändå och nu har jag äntligen en normal arbetsplats i landstinget.

  • Anonym (ledsen)

    Ja han gjorde fel att inte kontakta henne först men då de ville ha ett snabbt svar och de skrev det på kvällen ville han svara tillbaka omgående. Han skrev dock att det går säkert bra att kontakta henne utan förvaring..

    Han har aldrig hamnat i den situationen förr och trodde det blir bättre med ett ärligt svar men det blev fel.

    När han ringde upp företaget och de sa han kunde skicka en ny referens lade han det i ett meddelande och skrev väldigt ödmjukt igen om varför de bör anlita honom och att han gärna skickar fler referenser mm men de svarade inte på det. Känner att de kunde ha gett det en till chans o inte förlita sig på endast henne.

    Det enda som gör att det finns litet hopp är att de sa inte nej direkt igår när han ringde men de kanske sparar det tills intervjun de ska ha och tänker lägga ett meddelande då om att tyvärr har tjänsten gått till ngn annan.

    Han kommer dock fråga vad som sades men det kanske de inte ens berättar.

    Känns som en jäkla mardröm det här och han ville verkligen jobba på det företaget men chansen känns förbi. Gått o väntat i två månader, flera intervjuer o sen förstörs allt för en referens. Nu vet han att han skulle uppgett vem som helst på jobbet o inte just förra chefen. Kändes naturligt att man kontaktar en chef..

  • Anonym (ledsen)

    Blir kanske för mycket om man kontaktar dem igen då dem inte ens svarade på det förra meddelandet och har inte kontaktat nya referensen.

    Man tänker att de borde ha gett en möjlighet att uttala sig om det negativa som sagts??

    Sen att han skrev att "det går säkert bra att kontakta henne utan förvarning" kan väl ändå tyda lite på att han egentligen tycker att man ska förvarna..

    läxan i det hela är att JA han borde ha angett ngn annan men framförallt fått det bekräftat att det är ok. Han har aldrig varit i den här sitsen innan utan trodde att det skulle vara mer ärligt från hans sida att inte ta kontakt innan.

    Förstår ändå inte hur man kan tänka som arbetsgivare..

    Bra meriter/utbildning, intern rekommendation och tre intervjuer som har gått bra. Sen en kass referens och så stryks man. Borde man inte få en till chans dvs en till referens??

  • Anonym (Peter)

    Referenser är såna som gått med på att tala gott om en och som man själv valt ut därför.
    Klart de backar om han gjort ett sånt dumt val.

  • Anonym (Peter)

    Referenser är såna som gått med på att tala gott om en och som man själv valt ut därför.
    Klart de backar om han gjort ett sånt dumt val.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Peter) skrev 2019-11-21 22:06:55 följande:

    Referenser är såna som gått med på att tala gott om en och som man själv valt ut därför.

    Klart de backar om han gjort ett sånt dumt val.


    Nu är detta inget chefs/besluts jobb utan på fält/labb. Att han gjorde ett fel val inom referens har inget med själva tjänsten att göra..
Svar på tråden Fick dålig referens - kört??