• Saj

    Vad räknas som otrohet?

    Jag råkade läsa min sambos tråd på fb. Han skrev med en gemensam fb vän till oss, vet inte hur länge de chattat med varandra. Det skrevs om att träffas och ha sex, om att skicka nakenbilder. Jag känner mig rätt så besviken och har inte pratat med sambon än. Kanske inte otrohet men det känns fördjävligt. Ska jag vänta med konfrontation och se om det bara är "mycket snack o liten verkstad"?

  • Svar på tråden Vad räknas som otrohet?
  • Tappadstekspade

    Det är bara du som kan avgöra vad du anser vara otrohet. Hade jag snubblat över det du beskriver hade jag sett det som otrohet. Absolut.

  • AniieeHär

    Som stekspaden säger så är det vä l du som måste avgöra var dina gränser går. Till skillnad mot stekspaden så tycker dock inte jag att det är otrohet.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Kvinna 40 plus)

    Det är du som kan känna var din gräns går.

    Hade min partner sexchattat med någon så hade jag sagt att jag inte är ok med det.

    Jag hade kunnat sexchatta med någon om jag har partner men gör det inte eftersom jag inte hade uppskattat omvänt.

    Otrohet psykiskt är värre än fysiskt många gånger

  • Anonym (Mja)

    Kanske han inte varit fysiskt otrogen ännu - i ordets rätta bemärkelse.

    MEN hur som helst ett otroligt svekfullt beteende. För mig är det likställt. En otrohet på fyllan, hemskt men kanske kan förlåtas. Här går de båda bakom din rygg under en tid. Ännu värre tycker jag!

  • Anonym (Myra)

    Det är en otroligt fin balansgång dedär. Bara du själv kan avgöra. Jag tycker dock att proklamera sin kärlek för en annan människa är värre än att prata om att dom ska träffas för sex. För än sålänge verkar det ju bara vara mycket snack.

  • Anonym (...)

    Som övriga säger så är det du som själv måste avgöra vad DU anser är otrohet och svek. Jag hade sett det som känslomässig otrohet och början till något fysiskt.. Hade inte accepterat något av det och slängt ut aset. Men det är bara jag! :))

  • Anonym (Grabben bredvid)

    Skrev han verkligen om det på fb? Fullt synligt för andra att se??
    Märkligt, måste jag säga.

  • Anonym (Katrin)

    Jag tycker de är otrohet. Varför ens vilja träffa nån annan för sex om man är lycklig i sitt förhållande.

  • Anonym (Bea)

    Vad som är otrohet kan ju bara du bestämma. Jag hade blivit otroligt ledsen om min sambo satt och sexchattade med andra tjejer. Helt klart över gränsen i mina ögon.

  • Anonym (Katrin)
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2019-11-22 08:18:52 följande:

    Skrev han verkligen om det på fb? Fullt synligt för andra att se??

    Märkligt, måste jag säga.


    Hon menade antagligen Messenger
  • Anonym (Grabb)

    I min bok så betraktar jag det som otrohet. Dels för att kontakten hålls med en person där det som personerna skriver till varandra likväl kan omsättas på riktigt, genom att man faktiskt träffas och genomför det man skriver till varandra. Att man sedan även känner varandra (bekanta, via bekanta), så ökar ju risken/chansen (för personerna) att ta steget...

    Bara för att det är skrivet i text, och inte nått fram till en fysisk kontakt, är för mig ovidkommande i dylika fall.

    Man skriver inte den typen av meddelanden till personer som man är bekanta med, eller som man har träffat i andra sammanhang, har möjlighet att träffa (på ett enkelt sätt). Då har man klivit över en gräns i min bok.

    Som någon ovan sa, ibland kan "känslomässig" otrohet vara nog så jävligt att bevittna som att komma på sin partner med att ha begått ett "snedsteg på fyllan".

    Jämförelsevis, hade TS partner odlat chat-kontakter med random människor och bett om nakenbilder. De hade jag kanske inte sett som otrohet i sak, men jag hade definitivt inte tyckt att det var ok, och jag hade självklart undrat... varför?

    Har man behov av att få ta del av nakenbilder så finns det gott om porr-siter man kan vända sig till. Man behöver inte be folk som man är "vän" med på FB om sådant!

    Nää, inte ok

  • Anonym (Du)
    Saj skrev 2019-11-22 01:41:54 följande:

    Jag råkade läsa min sambos tråd på fb. Han skrev med en gemensam fb vän till oss, vet inte hur länge de chattat med varandra. Det skrevs om att träffas och ha sex, om att skicka nakenbilder. Jag känner mig rätt så besviken och har inte pratat med sambon än. Kanske inte otrohet men det känns fördjävligt. Ska jag vänta med konfrontation och se om det bara är "mycket snack o liten verkstad"?


    Jag personligen hade inte sett det som otrohet men ett enormt svek så han sitter och planerar att träffa en annan människa som han eventuellt ska ha sex med!

    Jag hade konfronterat på en gång och bett honom förklara vad fan det är han håller på med! För mig är tillit i förhållande viktigt och där hade den försvunnit och jag hade bara inte gått och väntat på ifall något händer, för händer det inte med denne som han har pratat med det om nu, så kan det hända med någon annan och du kanske inte hittar en konversation om det då.

    Så jag hade tagit honom på en gång
  • Anonym (Ellie)
    Saj skrev 2019-11-22 01:41:54 följande:

    Jag råkade läsa min sambos tråd på fb. Han skrev med en gemensam fb vän till oss, vet inte hur länge de chattat med varandra. Det skrevs om att träffas och ha sex, om att skicka nakenbilder. Jag känner mig rätt så besviken och har inte pratat med sambon än. Kanske inte otrohet men det känns fördjävligt. Ska jag vänta med konfrontation och se om det bara är "mycket snack o liten verkstad"?


    Det är väl lite oväsentligt om det tekniskt sett räknas som otrohet egentligen? Det väsentliga här är om du tycker att det är okej att din kille sexchattar med andra tjejer?!

    Men också vad det betyder för honom?

    Jag hade inte tyckt det var okej och jag hade också utgått ifrån att någon som beter sig så ändå är påväg att göra slut. Han vill bara hitta en ny tjej först så han slipper vara singel.
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (Ellie) skrev 2019-11-22 09:27:50 följande:
    Det är väl lite oväsentligt om det tekniskt sett räknas som otrohet egentligen? Det väsentliga här är om du tycker att det är okej att din kille sexchattar med andra tjejer?!

    Men också vad det betyder för honom?

    Jag hade inte tyckt det var okej och jag hade också utgått ifrån att någon som beter sig så ändå är påväg att göra slut. Han vill bara hitta en ny tjej först så han slipper vara singel.
    Säger inte nödvändigtvis emot (det fetstilade). Men jag tror inte att så behöver vara fallet alla gånger. 

    För mig så är detta baksidan av sms, messenger, chattar, sociala plattformar. Det är så lätt att söka kontakt och få kontakt med andra människor, vilket i sig är positivt, men det kommer alltid finnas människor som använder detta till att söka och odlar kontakter som hamnar i gränslandet och som törstar efter någon form av bekräftelse, man ska samla på "likes", komplimanger etc bla bla... Det kan börja oskyldigt men kan snabbt spåra ur... Samt att det finns en distans i det man skriver i text kontra det man kanske säger till någon face-to-face och/eller agerar ut i verkliga livet... Och många tror säkert att de kan komma undan med det, eller rationaliserar det som att det är väl "ok" (vi har ju inte gjort något!?!?). Men dessa har troligtvis inte ställt sig själva frågan om de skulle vara bekväma med om det vore det omvända.

    Och då uppstår ju frågan om gränsdragning, någon form av otrohet eller inte otrohet?!?

    Om min sambo sitter och porrsurfar, eller tittar på, "följer" snygga random killar på IG - skulle jag inte bekymra mig jättemycket över. Men om min sambo sitter och chattar med en arbetskollega, en bekant, och uttrycker en önskan om att ha sex tillsammans, eller vill byta nakenbilder med varandra. Helt olika saker för mig.
  • Anonym (Erfaren_man)

    Självklart är detta otrohet!! Utan någon som helst tvekan! 

    Du kan väl inte mena på allvar att du överväger att behålla en sådan partner??

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2019-11-22 06:56:53 följande:
    Som övriga säger så är det du som själv måste avgöra vad DU anser är otrohet och svek. Jag hade sett det som känslomässig otrohet och början till något fysiskt.. Hade inte accepterat något av det och slängt ut aset. Men det är bara jag! :))
    Håller med
  • Saj
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2019-11-22 08:18:52 följande:

    Skrev han verkligen om det på fb? Fullt synligt för andra att se??

    Märkligt, måste jag säga.


  • Anonym (Usch)

    Skulle inte vilja bo ihop med en sån man. Det leder antagligen till fysisk otrohet det du skriver. Bara den handlingen ser jag som otrohet också.

  • Saj

    Självklart är jag både besviken och ledsen över det dom gjort bakom min rygg. Gränsen för otrohet sitter i den moraliska aspekten och hade han tittat på nakna bilder och porrsurfat hade varit mindre sårande. Nu är personen en gemensam fb som vi inte umgås med och jag vet inte hur länge det pågått. Värre är väl om dom kåtar upp varandra och sen går över gränsen och har fysisk kontakt. Jag ska avvakta och få mer på fötterna innan jag konfronterar min sambo. Han är inte purung utan 59 år och jag trodde han var mer mogen än så här. Vi är inte så himla stormande förälskade men inte ett dåligt förhållande. Ja vad jag trodde iaf ? Nu vet jag inte längre...

Svar på tråden Vad räknas som otrohet?