• Elmas

    Ersättning för flera ärr vid trafikolycka

    Jag undrar om någon vet hur det fungerar vid ersättning av flertalet ärr vi trafikolycka?
    Får man ersättning för varje ärr eller "slås de ihop"?
    Har en dotter som var med om en moppeolycka och skrapade upp fötter och knän samt några skärsår. (Totalt 7 ärr på olika ställen har det blivit)
    Nu fick hon en bra slant från trafikskadeförsäkringen (som känns beräknad på flera ärr) men ersättningen från vår privata försäkring samt skolans försäkring gav bara en bråkdel av det och känns knappt beräknad på ens det största ärret.

    Hur vet man?
    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Ersättning för flera ärr vid trafikolycka
  • Ruter
    Elmas skrev 2019-11-22 15:12:55 följande:

    Jag undrar om någon vet hur det fungerar vid ersättning av flertalet ärr vi trafikolycka?

    Får man ersättning för varje ärr eller "slås de ihop"?

    Har en dotter som var med om en moppeolycka och skrapade upp fötter och knän samt några skärsår. (Totalt 7 ärr på olika ställen har det blivit)

    Nu fick hon en bra slant från trafikskadeförsäkringen (som känns beräknad på flera ärr) men ersättningen från vår privata försäkring samt skolans försäkring gav bara en bråkdel av det och känns knappt beräknad på ens det största ärret.

    Hur vet man?

    Någon med erfarenhet?


    Beror ju alldeles på vad ni har för försäkring på henne och samma med skolan. Finns ju massa olika försäkringar som ger olika summor för olika åkommor/skador. De är också vanligt att olika försäkringar har olika ersättningar för per (olika ärrtabeller). Så inte så konstigt att de utgår olika ersättningar. Jag var med i en olycka och fick en summa som var dubbelt så stor från trafikskadeförsäkringen kontra vad jag fick från min barnförsäkring.
  • Elmas

    Ja nu var det ju inte riktigt så lätt som att bara ringa och fråga för att få veta... :-/
    Nu har jag iaf fått besked via posten på hur det beräknades.
    6 av ärren är sammanvägda till en ersättning och ett ärr gav en liten peng.
    Ersättningen är alltså bara 1/5 av vad trafikförsäkringen gav.

    Är det rimligt? Borde man överklaga?

  • Ruter
    Elmas skrev 2019-12-11 08:05:05 följande:

    Ja nu var det ju inte riktigt så lätt som att bara ringa och fråga för att få veta... :-/

    Nu har jag iaf fått besked via posten på hur det beräknades.

    6 av ärren är sammanvägda till en ersättning och ett ärr gav en liten peng.

    Ersättningen är alltså bara 1/5 av vad trafikförsäkringen gav.

    Är det rimligt? Borde man överklaga?


    Är jättesvårt att svara på. Beror ju alldeles på vad era försäkringsvillkor säger. Där ska det finnas definierat hur mycket ersättning man får för per och vilka krav de har på utseende/storlek för att ersättning ska betalas ut. Så ja det kan vara en rimlig ersättning barnförsäkringm kan han större krav på hur ärren ska se ut och vara placerade för att få ersättning så att 5 av ärren inte uppfyller deras kriterier för ersättning och att bara ett gör det medans trafikförsäkringen har lägre krav och därmed omfattar alla 6 ärren för ersättning.

    År det bara ärr som ersättningen från trafikförsäkringen omfattar? Annars brukar de även betala ut en ersättning för sveda och värk
  • honutannick

    Jag var med i en olycka och fick flera ärr i ansiktet, först fick jag vänta 1 år för att se om de kunde blekna innan jag kunde skicka in bilder och få ersättning. Jag fick ersättning från trygg hansa (klumpsumma för alla ärren, resterande kvarstående men var specat separat) som bilen var försäkrad hos, fick dock ingenting från min privata försäkring i Folksam eftersom jag redan fick via trygg hansa, hade jag haft någon tilläggsförsäkring så kanske det hade gått men det hade jag inte. Detta är iofs 17 år sen så kan ju vara annorlunda nu

  • Elmas

    De har betalat ut för flera ärr bara det att de sammanvägt alla som är på ben/knän/fötter till ett klart framträdande ärr och ett framträdande ärr på armen för sig.
    Det är skolans gruppförsäkring som gått in här så har lite svårt att veta exakt vad som står i avtalet (hittar inte heller något tydligt i vår egen försäkring utan bara att ersättning för ärr utbetalas)

    Blev bara så förvånad när den ena försäkringen ger 5 ggr så mycket.
    Det är klart att när man väl har möjlighet att få lite ersättning på någon av alla försäkringar som man betalar för (nu är ju skolans försäkring en liten "bonus") så vill man gärna kolla över om man får det man har rätt till. :-/ Sniket kanske vissa tycker...

    Har för några år en annan dotter som var med om en olycka i skolan och fick sy på kinden med ett resultat av ett tydligt ärr. Där gav skolans och vår egen nästan exakt lika mycket så är lite förvånad att det skiljer så mycket denna gång.

Svar på tråden Ersättning för flera ärr vid trafikolycka