• NinniT
    Äldre 19 Mar 23:24
    28721 visningar
    30 svar
    30
    28721

    Läggdagstid för ungdomar?

    Jag är bonusmamma till 1 kille och 2 tjejer på 13, 11 och 10 år och jag tycker ofta att de är uppe för länge på kvällarna. När går era kids och lägger sig på skolkvällar respektive helger?


    Ninni - mamma till Linnéa född 29 okt. 2005
  • Svar på tråden Läggdagstid för ungdomar?
  • Äldre 19 Mar 23:49
    #11

    Följande gäller för vår 12-åring:
    På vardagar senast 21.00. På helgerna mellan 22.00-23.00

  • Äldre 20 Mar 00:02
    #12

    Tjej18: Det går bra. De går ju inte upp förrän halv åtta. För två, tre år sedan så skulle de lägga sej tio men de låg bara vakna och de somnade de inte tidigare iaf, snarare senare (kan man inte sova så ligger man ju och vrider och vänder på sej och till slut blir det helt hopplöst).

    Nu är även läggtiderna så avdramatiserade så de går och lägger sej tidigare när de är trötta. Förr när de var tvungna att lägga sej en viss tid så kunde man absolut inte lägga sej innan den tiden.

  • Tippi2
    Äldre 20 Mar 00:05
    #13

    13 o 14 år.... Vardagar: Ligga i sängen kl22.00. Helger: Då får dom vara uppe så länge dom vill (nästan) jag brukar köra dom i säng när kl blir både 3 o 4 ibl.

  • Aelwa
    Äldre 20 Mar 00:21
    #14

    De flesta barnen anpassar sig själva.

    När jag började högstadiet hade jag ingen tid som jag skulle lägga mig vid. Ibland la jag mig vid 21 ibland vid 01. Man fattade väl själv efter några gånger att det var segt att kliva upp kl. 7 om man lagt sig vid 1

    Fyller 21 i år föresten

  • mimmis
    Äldre 23 Mar 14:01
    #15

    Mina 14 åringar får lägga sej kl.21.30(ibland 21) på skoldagar på ferdag och lördag får dom va uppe tills jag lägger mej, dom har kompisar som är uppe till 22.30.23.30 på skoldagar men själva så orkar dom inte upp om dom lägger sej försent dom har ganska stort sömnbehov båda två men är också väldigt medvetna om det så dom tycker sjläva att 21.30 är bra , några ggr har dom inte kommit isäng förrän 22.30 och då har båda varit helt slut och inte orkat göra så mycket i skolan , så ingen av dom bryr sej om hur länge andra är uppe utan som sagt är medvetna om att dom behöver sina sovtimmar , för övrigt tycker jag det med tider är upp till varje förälder att avgöra hur länge dom får vara uppe , men har man barn som inte kräver så många sovtimmar så visst kan dom vara uppe längre då under förutsättning att man orkar med sin skoldag , kul att läsa hur vi alla tycker och tänker olika och tur är väl det

  • NinniT
    Äldre 24 Mar 00:39
    #16

    Tack snälla för alla svar! Jag håller med mimmis om att det är tur att vi alla tänker olika. Samtidigt väldigt skönt att få höra hur ni andra gör. Inser att barnen kanske kommer i säng vid hyfsad tid trots allt. Tack än en gång!


    Ninni - mamma till Linnéa född 29 okt. 2005
  • Äldre 24 Mar 00:45
    #17

    Kanske för sent, men jag gör ett inlägg ändå
    Jag har två bonusbarn på 11 resp 14 år. Den yngre har vi alltid fått sätta sängtid åt, kvällspigg och sur som en citron på morgonen. Alltid för trött. Men den äldre har fått bestämma själv länge, hon känner efter vad som passar henne.
    Nu går 11 åringen och lägger sig 21.30 och 14 åringen mellan 21-24.

  • evto
    Äldre 5 May 15:20
    #18

    Som både tonårsmamma och gymnasielärare måste jag säga att jag inte uppfattar att ungdomar tar konsekvenser av egna läggtider på sätt som är acceptabla! Vissa gör det men långt ifrån alla.

    Många högstadie- och gymnasieungdomar är ofta totalt utmattade i skolan på grund av för lite sömn. Det är helt enkelt för mycket som lockar dem under nätterna för att de ska prioritera sömnen. Andelen ungdomar som inte kommer iväg till skolan alls ökar också. De flesta föräldrar med barn högstadiet och gymnasiet hinner ju gå till jobbet innan barnen börjar vilket gör att det kan vara svårt att ha kollen på om de kommer iväg eller inte.

    Sömn är ett av människans basbehov och behöver styras emellanåt likaväl som kosten.

    Tonåringar behöver normalt sova mer än vuxna helst också jämt fördelat över veckan.

  • abnoct­o
    Äldre 8 May 20:11
    #19

    Mina barn, 12 och 14 år går och lägger sig senast 22. Men då ska de själva gå upp vid ca 6.45 utan att man behöver tjata och det fungerar utan problem idag. Vill dom ligga och läsa så är det upp till dem. Oftast känner dom själva om de är extra trötta coh går i så fall och lägger sig lite tidigare.
    Antar att jag har morgonpigga barn

  • Callin­a
    Äldre 28 May 19:38
    #20

    Min 14-åring har läggdax 22 på vardagar för att orka gå upp på morgonen, på helgen får han vara uppe nästan hur länge han vill så länge han är hemma såklart. 11-åringen har läggdax 21 på vardagar, honom behöver man inte säga till på helgen, han lägger sig frivilligt när klockan börjar bli mycket. Han är lite tröttare av sig .-)

  • Beatri­ze74
    Äldre 2 Jun 18:23
    #21
    evto skrev 2006-05-05 15:20:27 följande:
    Som både tonårsmamma och gymnasielärare måste jag säga att jag inte uppfattar att ungdomar tar konsekvenser av egna läggtider på sätt som är acceptabla! Vissa gör det men långt ifrån alla.Många högstadie- och gymnasieungdomar är ofta totalt utmattade i skolan på grund av för lite sömn. Det är helt enkelt för mycket som lockar dem under nätterna för att de ska prioritera sömnen. Andelen ungdomar som inte kommer iväg till skolan alls ökar också. De flesta föräldrar med barn högstadiet och gymnasiet hinner ju gå till jobbet innan barnen börjar vilket gör att det kan vara svårt att ha kollen på om de kommer iväg eller inte.Sömn är ett av människans basbehov och behöver styras emellanåt likaväl som kosten.Tonåringar behöver normalt sova mer än vuxna helst också jämt fördelat över veckan.
    Jätteviktigt inlägg!
  • morots­land
    Äldre 14 Jun 13:39
    #22

    De allra flesta tonåringar är rent biologiskt kvällspigga och morgontrötta. Det är inte att de går och lägger sig för sent som är problemet utan att skolan börjar för tidigt.

  • Jmamma­n
    Äldre 19 Aug 20:24
    #23

    Jag tycker att 22.00 är en bra tid för 11åringar

  • Äldre 26 Dec 02:10
    #24

    Efter 13 års åldern får fick mina barn välja helt själva, säger bara åt dom ibland att dom borde tänka på att gå o lägga sig

  • Äldre 28 Dec 19:53
    #25

    11 år 19.30-20 och senast 21 helger

  • Äldre 28 Dec 19:57
    #26

    Barn 6-12 år bör sova runt 11 h per natt. Så strävar efter det.

  • Äldre 30 Jun 15:07
    #27

    Jag tycker många nämner på tok för sena läggtider. Låt oss säga att barnen går upp 7 (skolan börjar 8-8.30). Då bör de lägga sig 20 för att få 11 timmars sömn, vilket de behöver i låg- och mellanstadieålder.

    Vi har haft 19.30 på lågstadiet, 20 på mellan och 20.30 på hög. På fredag/lördag en halvtimme senare (en timme senare på högstadiet).

  • Äldre 30 Jun 15:38
    #28

    Tjej 11 år:  20:30 sen läsning  till ca 21:00
    Helger ca 22. Lördag och söndag är det  frukost senaste 08:30

  • sextio­talist
    Äldre 1 Jul 09:38
    #29
    Ballon79 skrev 2018-06-30 15:07:52 följande:

    Jag tycker många nämner på tok för sena läggtider. Låt oss säga att barnen går upp 7 (skolan börjar 8-8.30). Då bör de lägga sig 20 för att få 11 timmars sömn, vilket de behöver i låg- och mellanstadieålder.

    Vi har haft 19.30 på lågstadiet, 20 på mellan och 20.30 på hög. På fredag/lördag en halvtimme senare (en timme senare på högstadiet).


    Min son har aldrig sovit 11 timmar en natt. Som mest (i skolåldern) sov han 8 timmar, oavsett om det var lov eller skola.
  • K med lilla E
    Äldre 6 Aug 11:38
    #30

    Min dotter är snart 14, hon ansvarar själv för att gå och lägga sig så hon får den sömn hon behöver

Svar på tråden Läggdagstid för ungdomar?