• Cindy04

    Bara skriker när hon ska sova

    Hej hej!!!

    Undrar lite hur man ska göra när barnet bara skriker o skriker när det ska sova för natten.
    Min dotter är snart 5 månader o så fort hon ska sova för natten så skriker hon tills hon knappt kan andas. Och så håller hon på varje kväll i ca 2 timmar. Har försökt allt känns det som.

    Gå o vagga henne det hjälper inte.
    Undrar om barn kan vara rädda för att somna in det känns som hon är det.

    Snälla hjälp mig med lite tips.

  • Svar på tråden Bara skriker när hon ska sova
  • Katharina

    Fast man bör vara VÄLDIGT försiktig med att rekomendera mammor att sluta amma bara på den information man får i ett litet inlägg. Många föräldrar tror blint på råden de får från andra föräldrar på familjeliv och tar det för sant. Det kanske inte alls är problem med någon amning men tacka vare att man följer råden här så slutar mammor att amma.

    Jag träffade en mamma som storgrät då hon förstod att hon inte alls behövde sluta trots upprepade mjölkstockningar. Det var det rådet hon fått här på familjeliv. Hon hade gett ersättning i två dagar när hon började amma igen och följde de råden som står i amningsboken... Nu ammar hon fullt igen och det är inte tack vare råden här.

    Jag förfasas också över den okunskap om amning som finns. En hel del läser inte på någonting om amning innan de föder. De tar för givet att antingen fungerar det eller så gör det det inte. Men man måste faktiskt veta en del om amning för att lyckas... För så hade vi kvinnor äldre kvinnor som berättade och visade. Idag är kvinnor ensamma och har ingen som visar. Har de då inte ens läst på om amning så är det inte konstigt att det inte fungerar.

    Och nu säger jag inte att det inte finns några alls som inte kan amma... så ni som tänker skriva om era historier bespara mig det. Tack!!!

  • suzolina

    alltså tjejer tråden handlar om en 5 månaders som har svårt att komma till ro och sova på kvällen inte om amning och kunskaper /brist på kunskaper om amning.....

    när ska vi lära oss att respektera ts

  • Katharina

    Suzolina: Och jag vill inte att hon ska tro att hon behöver sluta amma och ge ersättning för att en bunt mammor här säger att det fungerat för dom. Så jag ville ge min syn på den sorts råd.

  • suzolina

    ok katharina : ge råd en gång men inte förtsätta diskutera detta i tråden eller hur. jag tycker inte heller hon ska ge ersättning för det är ren lögn att bebisar sover bättre bara för det.
    däremot vet jag hur tråkigt det är ställa en fråga oc sen behöva läsa flera sidor tjafs om ngt man inte alls var intreserad utav och erkän det blir lätt bråk när det komemr till detta ämne

  • Katharina

    Jag har bara skrivit ett inlägg om det men jag visst håller jag med dig om att det är tråkigt när trådarna går OT i flera sidor ibland.

  • LillaLulla

    suzolina skrev: "jag tycker inte heller hon ska ge ersättning för det är ren lögn att bebisar sover bättre bara för det." Sant! Många mammor som ammar har sina barn att sova hela natten, diskussionen startade med att jag varnade för mjölkstockning när barnet börjar sova längre på natten. Men alla har olika känsliga bröst också, såklart. OT igen...

    Men vid 5 månader borde din dotter kunna äta välling? Har du prövat att ge det till kvällen? En proppmätt bebis sover gott!

  • Cindy04

    GosCatrin:
    Kanske får prova att ge lite gröt eller ersättning på kvällen...

    Ammar ju väldigt ofta även på dagen typ varannan timme men det känns som det finns mjölk o hon ser nöjd ut

    Och smakisar det brukar jag ge lite efter lunch. Ger ibland gröt på morgonen o då brukar jag ha i katrin plommon puré men det hjälper inge vidare på min dotter tyvärr.

    Hon är väldigt lätt att lägga på dagen. Bara att gå in med henne i sängen när hon är trött o lägga ner henne 8 av 10 gånger så somnar hon själv.

  • LillaLulla

    Katharina - om det finns välling för 4-månaders barn? Nejdå, jag tror inte att en 5-månaders som har en mage som kan smälta det mesta får ont i magen av välling. Och det går ju att testa, inte sant?

  • GosCatrin
    Cindy04

    Hoppas att det kommer att lösa sig för er!
    Jag hoppas att du inte tog mitt inlägg som att du skulle sluta amma, för om jag minns rätt så skrev jag att jag absolut inte menade det, och att jag är för amning.

    Inlägg som egentligen är ointressant i denna tråd följer här:
    Löjligt att man ska få skit kastad på sig, när varenda läkare, Bvc-sköterska, och barn-psykolog sagt att jag inte haft mjölk tillräckligt till min dotter, i o för sig i efterhand, när dem sett hur min dotter mår idag jämfört med vid alla problem.

    Men läs för h-e på om min kropp, och om många andras kroppar då, om ni tror att det inte är mindre eller tunnare mjölk på kvällen.. Vilken oerhörd tur att ni besitter den kunskapen om amning... Då tycker jag att ni som har en så STOR produktion kan sälja till oss andra som är rent ovetandes om våran amning..
    MammaTill Dig, Katharina, jag kan inte läsa någonstans att jag eller någon skriver att Ts ska sluta amma...
    Men däremot att hennes dotter kanske kräver lite mer..
    Men bäst o överlämna denna tråd till er Experter.... *skakar på huvudet*
    Cindy04
    Förlåt för detta inlägg... Lycka till nu!!!
    //Catrin, mamma till Tyra 4,5 månad! Som förvisso inte ammar!
Svar på tråden Bara skriker när hon ska sova