• xnfsm

    Någon som gjort moderkaksprov?

    Som rubriken lyder. Ni som gjort, i vilken vecka gjorde ni? Gjorde det ont? Jag ska göra mkp i vecka 12+3 pga avvikelser på foster i tidigare graviditet. Nervös

  • Svar på tråden Någon som gjort moderkaksprov?
  • annavi

    Hej! Jag gjorde fostervattensprov i vecka 17 med första sonen och mkp med den andra någon gång under vecka 13 (minns ej exakt då detta var 2016). proceduren är densamma. Jag upplevde inte att det gjorde ont någon av gångerna men däremot kändes det obehagligt. Mitt bästa tips är att helt enkelt sluta ögonen och slappna av; det kommer gå toppen!
    Lycka till!

  • Knara

    Jag gjorde moderkakasprov för 2 veckor sedan då var jag i v 11(10+4). Det gör lite ont då de trycker för att få material från moderkakan. stickningen gör inte ont. Det går fort. 

  • Tapatio

    Jag gjorde moderkaksprov i v 13+0, det gjorde inte jätteont. Ont är kanske fel ord, det kändes väldigt obehagligt, och kändes lite sammandragningar efteråt eller som kraftigt mensvärk.

    Men det gick fort, bara titta inte på nålen och försök tänka på nåt avslappnande.

  • Lelo123

    Jag gjorde moderkaksprov i vecka 13 och jag va SÅ nervös för att det skulle göra ont, det enda som kändes lite va det lilla sticket men sen lite obehagligt ca 10 sekunder. Jag lovar dig du kommer att klara det galant, stressa inte upp dig över det som jag gjorde, det va verkligen ingenting jämnfört vad jag hade förväntat mig. LYCKA TILL! 

  • xnfsm

    Tack snälla för era svar. Jag känner mig betydligt lugnare med att jag kommer att klara det nu efter att ha läst era upplevelser. 

  • Tapatio
    xnfsm skrev 2022-04-20 22:51:20 följande:

    Tack snälla för era svar. Jag känner mig betydligt lugnare med att jag kommer att klara det nu efter att ha läst era upplevelser. 


    Det kommer gå bra. Jag gjorde mitt prov på morgonen och redan vid kvällen försvann "mensvärken". Kroppen återhämtar sig väldigt fort. Bara ta hand om dig själv och ta det lungt den där dagen.
  • xnfsm

    Tack för era svar. Hur lång tid tog det för er att få provsvar efter att ni gjort prov?

  • Värphönan
    xnfsm skrev 2022-04-27 19:23:22 följande:

    Tack för era svar. Hur lång tid tog det för er att få provsvar efter att ni gjort prov?


    Fick svar på den snabba analysen på tre eller fyra arbetsdagar. Medan den fullständiga analysen tog drygt två veckor. 
  • Tapatio
    xnfsm skrev 2022-04-27 19:23:22 följande:

    Tack för era svar. Hur lång tid tog det för er att få provsvar efter att ni gjort prov?


    Jag tror att jag är undantaget här men jag fick vänta FYRA veckor för "snabb"svaret Obestämd (tog testet 23 mars, fick reda på resultatet 21 april) usch vilken tortyr det var. Inte kul alls.

    Fullständiga svaret kom några dagar efter.

Svar på tråden Någon som gjort moderkaksprov?