• Jonnynilsson

    Vad tycker du om sossarnas tusenlapp i ersättning för höga bränslekostnader?

    S-regeringen följer inte riksdagens beslut om att fortsätta sänka priset på drivmedel. Istället har man presenterat ett förslag om tusen kronor i bidrag till alla som äger en bil och 1 500:- om du bor på landet.
     
    Senast jag fyllde upp bilen så kostade 1 400:- och då var inte tanken i närheten av att var tom när jag började tanka. Så 1 000:- kanske nästan räcker till en tank. I alla fall på en liten bil.
     
    Men luktar det inte lite valfläsk så här i valtider?
     
    Istället för att dela ut bidrag så att folk har råd med sossarnas höga skatter så borde regeringen göra det som riksdagen redan beslutat om nämligen sänka skatten och förändra reduktionsplikten.
  • Svar på tråden Vad tycker du om sossarnas tusenlapp i ersättning för höga bränslekostnader?
  • Anonym (.)
    Jonnynilsson skrev 2022-06-09 08:36:41 följande:
    Vad tycker du om sossarnas tusenlapp i ersättning för höga bränslekostnader?
    S-regeringen följer inte riksdagens beslut om att fortsätta sänka priset på drivmedel. Istället har man presenterat ett förslag om tusen kronor i bidrag till alla som äger en bil och 1 500:- om du bor på landet.
     
    Senast jag fyllde upp bilen så kostade 1 400:- och då var inte tanken i närheten av att var tom när jag började tanka. Så 1 000:- kanske nästan räcker till en tank. I alla fall på en liten bil.
     
    Men luktar det inte lite valfläsk så här i valtider?
     
    Istället för att dela ut bidrag så att folk har råd med sossarnas höga skatter så borde regeringen göra det som riksdagen redan beslutat om nämligen sänka skatten och förändra reduktionsplikten.
    Sänt bensinskatt är lika mycket valfläsk. 
  • Postman

    Jag tyckte idén var idiotisk. Skönt det inte gick igenom. En sekunden vill de att folk ska köra mindre bil i nästa andetag så får man en premie för att man har bil. Lika sjukt som med elrabatten, tyvärr är elrabatten genomförd.

  • Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2022-06-09 09:56:56 följande:
    Sänt bensinskatt är lika mycket valfläsk. 
    Men sänkt bensinskatt ger ju även fordelar for andra än bilägare; t ex båtägare, gräsklippsägare, moped/MCägare, generatorägare, skoterägare, etc. En lite storre grupp således.
  • Anonym (Spam)

    Hur många antisossetrådar tänker du skapa, Johnny? Det börjar lukta spam över detta snart.

  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2022-06-09 16:00:00 följande:
    Men sänkt bensinskatt ger ju även fordelar for andra än bilägare; t ex båtägare, gräsklippsägare, moped/MCägare, generatorägare, skoterägare, etc. En lite storre grupp således.
    Och? De är ju ändå valfläsk. 
  • Jemp
    Jonnynilsson skrev 2022-06-09 08:36:41 följande:
    Vad tycker du om sossarnas tusenlapp i ersättning för höga bränslekostnader?
    S-regeringen följer inte riksdagens beslut om att fortsätta sänka priset på drivmedel. Istället har man presenterat ett förslag om tusen kronor i bidrag till alla som äger en bil och 1 500:- om du bor på landet.
     
    Senast jag fyllde upp bilen så kostade 1 400:- och då var inte tanken i närheten av att var tom när jag började tanka. Så 1 000:- kanske nästan räcker till en tank. I alla fall på en liten bil.
     
    Men luktar det inte lite valfläsk så här i valtider?
     
    Istället för att dela ut bidrag så att folk har råd med sossarnas höga skatter så borde regeringen göra det som riksdagen redan beslutat om nämligen sänka skatten och förändra reduktionsplikten.
    Tusenlappen är väl nedröstad/stoppad? 

    Men båda åtgärderna är åt skogen, vi måste underlätta omställning istället för att subventionera fossilbränsle och klimatförändring.

    Tusenlappen är också ett bra exempel på onödig statlig kostnad då den, utöver miljöfarlig, inte heller gör nån direkt nytta för de flesta men kostar en väldig massa pengar.
Svar på tråden Vad tycker du om sossarnas tusenlapp i ersättning för höga bränslekostnader?