• Marcus pappa

    Årets viktigaste idrottsevenemang

    På lördag är det äntligen dags för SM-finalerna i idrotten som enligt Per Mårts numera är tuffare en hockey. Undertecknad kan bara hålla med, dessutom är den mer underhållande och innehåller svensk idrotts verkliga bolltalanger. Vad jag pratar om? Innebandy så klart, landets näst största bollsport, fjärde största sport totalt sett, mest publikdragande inomhussporten efter ishockey, idrotten som bara växer och växer och växer.

    På lördag är det dags för SM-finalen i innebandy, Sveriges svar på SuperBowl. Först ut är damerna. Regerande mästarna IKSU från Umeå möter uppstickaren Rönnby från Västerås. Sedan är det dags för herrfinalen. Klassiska storklubben Pixbo Wallenstam (SM-guld 02,03) mot AIK som har två raka final försluster bakom sig. 04 mot Balrog med 5-6, avgörande 12 sek före fulltid och 05, 2-3 mot Warberg.

    Vad säger ni andra, hur står sig dagens innebandy i konkurransen? Har innebandyn fått sin legitimitet ännu eller ses den fortfrande som en fjolsport, en lek utan idrottsliga ambitioner. Vart jag står i frågan är väl klart, men vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden Årets viktigaste idrottsevenemang
  • Löparn

    Innebandyn är fortfarande kul som uppvärmning...
    Det är naturligtvis väldigt kul att sporten har fått lite mer tv-tid och sponsorer, men det krävs ytterliggare några år för att den stora massan skall orka bry sig. SM-slutspelet i hockey och den allsvenska fotbollspremiären känns fortfarande som något STÖRRE och roligare arrangemang.
    Men tiden får naturligtvis utvisa...spelar själv innebandy med kompisar en gång i veckan bara för nöjes skull.

    En anekdot; för några år sen ( rätt många faktiskt) var vi uppe på Bosön där eliten av olika sporter hade samlats för upptaktsläger. Innebandy hade precis kommit med, och som vanligt blev det tjat mellan innebandyspelarna och hockeyspelarna om vilka som hade bäst fysik. Då arrangerades ett konditions-/styrketest mellan dessa sporter...resultat var inget lysande för innebandyn. Den BÄST tränade innebandyspelaren hade sämre fysik än den SÄMST tränade hockeyspelare...så kan det gå....fast detta var som sagt för flera år sen. Har säkerligen hänt en hel del på träningsfronten sen dess.

  • Marcus pappa

    För 5-10 år sedan var innebandyspelare dåligt tränade glidare. Men idag är det topptränade idrottsmän som står sig starkt i konkurrens med ishockeyspelare och allsvanska fotbollsspelare. Sedan är ju de sistnämnda yrkesidrottare och har bättre förutsättningar att träna. Men innebandyn har som sagt kommit lång väg, även om det är en lång bit kvar.

  • Lajm

    Det enda jag har att invända mot innebandyn är att den har blivit så jäkla snabb och teknisk. Visst är det urkul att titta på när de riktigt tekniskt duktiga lirarna sätter igång och det nästan ser ut som om de upphäver tyngdlagen i sin bollhantering men det är lite svårt att ta till sig.

  • Noctem

    det som behövs är väl att de generationer som växer upp med innebandy som sport blir tv-tittare och inte utövare. Då ökar självklart tittandet och statusen eftersom man minns hur det var när man själv spelade. Och då har även alla en förståelse för sporten och kan reglerna vilket saknas idag av många äldre.

  • Marcus pappa

    Ja, innebandyn har verkligen framtiden framför sig om man säger så. Själv har jag inga problem med att det är väldigt mycket bollkonster, det är det som gör innebandyn så härlig.

  • JojjeB

    ...och GNAGET VANN!!!
    vad skönt att vi kan hävda oss i någon idrott....ännu ett SM-guld till samlingarna.

  • TT1

    Konstig topic! ;p får mig bara att tänka på fotbolls VM ffs.

  • Erasmus

    Så satt jag där och slog på TV:n..och upptäckte till min glädje - precis som JojjeB - att underbara AIK vann!!

    Frid/ E.

Svar på tråden Årets viktigaste idrottsevenemang