• Trinity78

    Nedladdning - varför?

    Varför laddar man ner filmer, musik, program etc från nätet? Vilka är anledningarna? För dyra filmer/spel/cd-skivor? Är det en protest mot skivbolagen? Okunskap?

    Är all nedladdning av ondo eller kan det ses som nästa utvecklingssteg i film- och musikbranschen?

    Kom ihåg att nedladdning av copyrightskyddat material är ett brott! Jag vill inte veta vilka som sysslar med piratkopiering, utan bara varför.


    Reality is a bore
  • Svar på tråden Nedladdning - varför?
  • lenka

    Det handlar nog mycket om okunskap. Kan man så får man väl.... typ.

  • E l l a

    Jag skulle tro att det är för att just sådana produkter är rätt dyra, varför köpa när man kan ladda hem det gratis... Jag tror de flesta vet om att det är ett brott men att man inte tar så hårt på det, man kanske känner att vad gör det att man laddar ner några filmer mot att man slår ner några människor. Man bryr sig inte om sådana saker som upphovsrätt och att någon faktiskt blir lidande pga nerladdningen. Man tänker på sig själv helt enkelt, kan man tjäna in några hundra eller tusenlappar så gör man det och om någon annan förlorar på det så skadar ju inte det en själv.

  • Trinity78
    Från TV4.se:
    Åklagare: Omöjligt att jaga fildelare
    Svea hovrätt beslutade i dag att inte bevilja prövningstillstånd för ett fildelningsmål i Sollentuna. Det innebär enligt åklagaren i målet att polis och åklagare får lägga ner jakten på privata fildelare.
    - Jag tolkar beslutet som ett klart besked att enskillda fildelare, om de inte tjänar pengar på fildelningen, inte ska ha annat än böter. Då kan vi inte spåra ip-nummer, och då kan vi inte spåra privata fildelare, säger kamamråklagare Håkan Roswall till TV4.

    Fick 80 dagsböter

    I november i fjol dömde Sollentuna tingsrätt en 27-årig man till 80 dagsböter för brott mot upphovsrättslagen. Han åtalades av kammaråklagare Håkan Roswall för att ha gjort filmen "Den tredje vågen" tillgänglig för allmänheten genom fildelningsprogrammet DC++. Mannen erkände brott och det finns teknisk bevisning.

    Domen överklagades av åklagaren, som ville få prövat om påföljden skulle stanna vid böter. Svea hovrätts beslut att inte bevilja prövningstillstånd innebär nu att tingsrättens dom står fast.

    Inga kommersiella intressen

    - Vi motiverar inte vårt beslut, men beslutet innebär att vi inte ser skäl att ändra tingsrättens dom och att vi inte ser något prejudikatsintresse, säger Adrian Engaman, tf hovrättsassessor på Svea hovrätt.

    - Åtalet gällde ett fall där en person under en dag gjort en film tillgänglig i fildelningsnätverk. Något annat omfattades inte av åtalet. Förarbetena är rätt klara på de här punkterna, att det bara är i svårare fall man ska ge ett straff på fängelsenivå. Här fanns inte kommersiella intressen heller, säger Adrian Engman.

    Inga fängelsestraff

    Frågan om påföljd är avgörande för hur polis och åklagare kan utreda fildelningsbrotten i framtiden. För att få reda på vilken person som fildelat krävs att internetleverantörerna lämnar ut uppgifter om vilken användare som står bakom de så kallade ip-nummer som är datorernas adresser på internet. Vid enbart böter bedöms inte brottet så allvarligt att dessa uppgifter kan begäras ut av polisen.

    - Vill man kunna komma åt enskilda individer krävs lagändring. Lagstiftningen ser ut som den gör och det är statsmakternas sak att ändra lagen, säger kammaråklagare Håkan Roswall.

    Antipiratbyrån: Det var väntat

    Enligt en undersökning gjord av företaget Mediavision höll omkring 800 000 svenskar på med fildelning det andra kvartalet 2005.

    27-åringen polisanmäldes av Antipiratbyrån, som företräder filmbranschen. Organisationen har gjort ytterligare omkring 150 polisanmälningar, varav en stor del ligger och väntar hos polis och åklagare runt om i landet. Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån är inte förvånad över beslutet.

    - Det var väntat, och det är bra att rättsläget är klart. Vi är nöjda med 80 dagsböter för en film, säger Pontén till TV4.

    - För vår del är det historia. I dag gör vi anmälnigar som gäller mycket mer än en film. Hur mycket vill vi inte säga, eftersom det skulle bli något slags gränsvärde, säger Pontén.

    Bevisfrågan

    I måndags beslutade hovrätten att ge ett annat fildelningsfall prövningstillstånd. Det fallet rör en man i Västerås som delat ut filmen Hip hip hora, som också dömdes till 80 dagsböter. Mannen förnekar brott och överklagade domen, vilket kan ha gjort att det fallet fått prövningstillstånd.

    Håkan Roswall menar att hovrättens beslut att ge prövningstillstånd i bara ett av fallen tyder på att man vill pröva enbart bevisfrågan.

    - Västeråsfallet gällde ju mycket hur bevisningen hanterades, bland annat användes ju skärmdumpar. Jag tolkar det som att bevisningen ska prövas och inte påföljden i sig. Skulle man tycka att påföljdsfrågan skulle man nog bevilja tillstånd även i mitt fall, säger Roswall.
    Reality is a bore
  • Svamp Bob Fyrkant

    Snålheten bedrar visheten eller vad säger man?

  • Trinity78
    Svamp Bob Fyrkant skrev 2006-04-06 08:51:38 följande:
    Snålheten bedrar visheten eller vad säger man?
    Fast frågan är ju om det bara är pga snålhet?
    Reality is a bore
  • Svamp Bob Fyrkant
    Trinity78 skrev 2006-04-06 08:52:04 följande:
    Fast frågan är ju om det bara är pga snålhet?
    Tja jag vet inte. Jag vet att jag på internet kan hitta filmer/musik som jag skulle ha svårt för att hitta i butiken eller som jag inte ens skulle fundera på att leta efter i en affär. Det är så enkelt att göra en sökning och sedan ladda ner jämnfört med att springa i 118 butiker...
    sen kanske jag inte ens tycker om den där skivan eller den där filmen. På internet kan jag ladda ner och tycker jag inte om det har det inte kostat mig något...

    Äsch jag vet inte, Jag har dock aldrig laddat ner en enda film ska tilläggas (seeeeg dator och ingen dvd brännare är nog orsaken ) och musik vågar jag inte ladda ner sen det blev olagligt med sånt där
    jag är en liten fegråtta
  • Dinturiel

    Jag anser att det ær pga før høga priser. Jag vægrar lægga næstan 200kr på en cd-skiva tex. Dessutom ær jag inte intresserad av absolut skit femtioelva. Det ær ju bevisat att midprice skivor sæljer mer. Dessutom har svenska sony-chefen gått ut och erkænt att priserna på dagens skivor ær før høga. Så længe musikindustrin fortsætter att producera mainstreammusik som ingen orkar høra på till priser som man inte vill betala, så tænker jag fortsætta att ladda hem.

    Och kan sæga att om vi sett en film vi gillar så køper vi sjælvklart orginaldvdn. Men med cd-skivor kan det inte belata sig. Tyværr...

  • milimina

    i musikfrågor kan det väl lika gärna handla om att man inte vill ha en hel skiva för att man gillar en enda låt, som att man inte vill finansiera skivbolagens reklam för skitmusik. det är ju sällan de pengarna man betalar för en cd har bekostat just den artistens musik, snarare så fläskas det på otroligt mkt på t ex britney spears och den typen av musik vill iallafall inte jag stödja.

    när det gäller ex tv-serier, vad ska man annars göra om man verkligen vill se en serie som inte går i sverige?

  • milimina

    apropå musiken förresten, så har ju branschen till viss del faktiskt anpassat sej nu! det går ju att köpa enstaka låtar i mp3-format från t ex cd-on, så konsumentmakten har ju visat sej pressa fram nya lösningar just pga att nedladdningen som fenomen började. folk har visat vad de vill ha, och när bolagen slutade kämpa emot och istället anpassade sej till viljan så blev det ju en bra lösning!

  • Ananak

    hyrde 2 filmer för 85kr... jävla skitfilmer..... det är för dyret att köpa en skiva eller hura en film...sänker de priserna är ja säker på att folk kommer köpa o hyra mer

  • Willow 82

    Att man laddar ner skivor beror nog på att det är skit dyrt att köpa dom och att man för det priset egentligen bara får typ 3-5 låtar man verkligen gillar. Dessutom får alla dom här bolagen och artisterna in miljontals i belopp ändå så jag bryr mig faktiskt inte om dom förlorar nåra miljoner , dom har så det räcker och blir över ändå. Laddar man ner en film är det oftast för att man här i Sverige är månader efter på att visa vissa filmer, och vem har lust att vänta så länge egentligen, däremot köper man DVD när dom kommer ut om det är en film man gillar. Samma sak gäller Tv serier, hatar verkligen att dom ligger så himla långt efter i Sverige, då laddar man mycket hellre ner.

  • magnus07

    Nu har jag slutat ladda hem men kollar jag nåt år tillbaka på mig själv, och om jag ser till mina kompisar och kollegor, så är anledningen snålhet o enkelhet. Nån enstaka säger att det beror på att dom inte vill stödja multinationella bolag som ändå bara gör skit. Men, varför ladda hem nåt som man anser vara skit? Näe, endast ett försök att legitimisera det dom vet är fel.

    Många säger att bara det kommer lagliga medel så ska dom börja betala för sig. Som redan nämnts så finns det ju redan för musik men då är det priset som är fel. Eller filformat. Eller nåt annat. Dom kommer aldrig bli nöjd, varför betala för nånting som dom ändå kan hämta hem gratis.

    Så länge det är enkelt att bryta mot lagen så kommer nog folk fortsätta. Ser man t.ex. till programindustrin nu så vet jag många som har börjat betala enbart för att det blir för besvärligt att hålla på med piratkopier tack vare alla kontroller.

  • Squeezetoy

    En vanlig anledning till at jag laddat hem är att jag fått en sång på hjärnan, oftast en äldre låt som inte finns på singel att köpa ens. Eller så gillar jag en låt av en artist, men har absolut inte lust att köpa en hel skiva. Ibland har det hänt att jag hört en låt på radion och tänkt den var bra, laddat hem den och några till av samma artist, och det har faktiskt slutat med skivköp i slutändan.

    Gillar jag många låtar från en artists skiva så känner jag att då vill jag ha den också, och då köper jag. Vissa artister exponeras så frekvent i radio/tv att man hör deras singlar jämnt och ständigt, men andra har inte samma massiva exponering. I några såna fall har jag varit hjälpt av nedladdning för att "hitta" artisten.

    Just nu har jag inget program för fildelning ens, hade modemlina ett tag när vi flyttade ut på landet, och nu fast vi fått ADSL så har vi liksom kommit ifrån det där med att ladda. Laddat filmer har vi aldrig gjort.

  • Buffybot

    Jag är helt övertygad om att de som laddar ner film och musik (i större mängd -alltså inte bara en låt här och där) varken gör det av okunskap eller snålhet!

    De allra flesta är oerhört insatta i regler och lagar, och anser helt enkelt inte de nuvarande argumenten håller. Att ladda ner en film från nätet ska vara som att låna en bok på biblioteket. Gratis och lagligt.

    Och ja, jag tror att musik- och filmindustrin helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. De försöker krampaktigt att hålla kvar vid ett gammalt tankesätt som inte funkar längre. De försöker krama de sista slantarna ur en industri som är en av världens mest lukrativa (tillsammans med vapen, porr och droger). Det är inte artisterna som förlorar pengar på nedladdning om nu någon trodde det. De är produktionsbolagen.

  • Buffybot

    Och förresten... ni som säger att fildelning är så himla dåligt. Jag ska lyssna på era argument då ni kan säga att ni aldrig spelat av en videofilm eller ett kasettband!

    Det är nämligen exakt samma sak. Inte tänkt på det va?

  • Diwa

    hmm varför ladda ner?

    en del gör det nog för att se filmerna eller lyssna på musiken redan innan den kommit på bio eller släppt i affärerna.

    En del gör det nog för att materialet inte gått att få tag på i affärerna

    en del gör det nog bara för att det går

    en del gör det för att lyssna/se innan de faktiskt köper materialet

    finns nog lika många anledningar som användare på dc++ mfl sajter

    jag använder fildelning för att skicka bilder, hemvideos osv till släkten...finns inte ett mailprogram som klarar de storlekarna jue

  • Hadjelina

    Det är bra att man numera kan köpa enstaka låtar att ladda ner på t.ex. CD-ON. En låt jag ville ha gick inte att ladda ner från dem, men däremot från Åhlens, men där var det för krångligt med betalningen, så jag har fortfarande inte fått låten (har inte laddat ner heller). Oftast vill jag ha tag på låtar som inte finns att få tag på här. Priserna är såklart också en anledning. När jag får råd, då finns det några skivor jag vill köpa. Men just nu väljer jag att ladda ner de låtar jag vill ha, i väntan på att ha råd med hela skivan. Serier och filmer, ja, dem släpps för sent i sverige, samt att gamla serier inte finns att köpa. Och återigen, en del har vi inte råd med nu, men kommer köpa längre fram. Filmer vi laddat ner och tyckt om, har vi senare köpt på DVD.
    För oss, och många andra, handlar det om att vi inte har råd, + att mycket inte finns att få tag på på laglig väg. Har läst att en del låtar som man kan köpa och ladda ner, har begränsningar. Om man bara kan flytta låten ett visst antal gånger, eller om den försvinner från datorn eller annat, då skulle iaf jag välja att ladda hem nästa gång. Då har jag ju redan betalat för låten, jag har inte sålt vidare och inte tjänat pengar på det.
    Större utbud och bättre priser, då skulle jag köpa mer.

  • Diwa

    jag gillar när artister har så man kan provlyssna på album innan man bestämmer ifall man vill köpa en singel eller ett album

  • Pappa DeNiro

    För att jag vill kolla på tv-program och serier när det passar mig (och inte invnäta att det kommer till sverige), visst jag skulle vilja betala en rimlig slant per programm/avsnitt (max 1-2 $)också men det alternativet finns inte ännu.

    Men kommer det något riktigt bra så köper iallafall jag en DVD senare.

  • Fudde

    Man laddar ner för att det svenska utbudet är så dåligt . för att svenska och europeiska handelsavtal när det gäller distribuering är helt efterblivna.


    Hade en sån sak som geoblocking  till exempel inte existerat och folk hade full tillgång till Netflix hela utbud hade nerladdningen minskat.
    Men nej, en film måste gå vi en ansvarig utgivare i det land den skall visas i..  Ta till exempel Disney som har egen streaming tjänst, de får inte visa alla sina filmer då Viasat äger de flesta rättigheterna för att visa deras filmer i Sverige.


    Så hade folk kunnat streama de filmer som finns när de vill för en billig peng så hade de flesta gjort det. Nu får vi nöja oss med ungefär samma utbud på varenda svensk  streaming site. Och kan man inte få det lagligt.. Ja då laddar folk ner.

Svar på tråden Nedladdning - varför?