• Anonym (sötsugen)

    Varför blir man alltid sugen på godis direkt efter middagen?

    Ja, jag undrar om det är någon som vet varför det är så rent fysiskt?

    Så fort man har lagt besticken på tallriken så kommer sötsuget smygande.

    Någon mer som har det så? Och vad gör man för att slippa det?

  • Svar på tråden Varför blir man alltid sugen på godis direkt efter middagen?
  • Christina86

    Jag har det ibland. Och jag tycker det är väldigt jobbigt.

    Jag och min sambo har skrivit ett kontarakt (låter skit fånigt men funkar) på att jag bara får äta godis på lördagar. Visst, nu i helgen som var så blev det både på fredagen och lördagen. Men det var för vissa omständigheter.

    Men det som brukar hjälpa mig är att antingen dricka vatten och mycket så att man bli mätt. Du kan ju dricka något annat som typ mjölk eller nått...dock inte läsk eftersom det inte är så super bra. Eller så borstar du tänderna. Det är det som brukar funka för mig. För då får man den där mintsmaken. Eller så tuggar du tuggummi och då brukar jag föredra extra...=)

    Lycka till!

  • Matriark

    blodsockret sjunker efter en måltid pga kraftigt insulinpåslag och då vill kroppen snabbt höja.. vilket man ju gör med godis...

  • Rettis

    Jo, det är så här....
    Detta fick jag lära mig när jag läste till undersköterska och hade kostlära!

    Kroppen behöver en sötbit av något slag för att kunna ta upp näringsämnena bättre i maten och då blir man sötsugen. Det är därför man ger äldre och barn kräm eller något sånt till efterrätt!! Egentligen skulle alla göra det!

  • Christina86

    åhh..det visste inte jag..då kan jag ju faktiskt själv be min sambo att ge mig en choklad bit efter maten utan att få dåligt samvete...haha....;O)

  • Rettis

    Haha!!
    Ja, det körde jag oxå med ett tag!!!
    Det ska alltså räcka med en liten bit/ruta choklad elelr så för att tarmarna ska ta upp näringen bättre!!

  • Krickelin

    Jag vet inte, men det är samma sak som för mig.. Det är säkert så som hon sa med insulinpåslaget. Vilket betyder att det ju går över när kroppen börjar ta upp näringen i maten som ligger i magen...

    Jag brukar dricka kaffe, te eller ta en frukt under tiden, sen går det faktiskt över för mig... Men det finns ju inget godare än ngt sött efter maten, så ibland kan jag inte hålla mig.. :)

Svar på tråden Varför blir man alltid sugen på godis direkt efter middagen?