• mariah­2
    Äldre 12 Apr 13:35
    2228 visningar
    7 svar
    7
    2228

    ni som har en chihuahua

    Vet ej om jag stavat rätt..... Min dotter planerar att köpa en chihuahua och eftersom vi aldrig ägt en hund så har vi några frågor, främst vad gäller kostnaden. Vad kostar hunden ungefär i månaden? försäkring, vaccinationer, veterinär, mat, vitaminer mm.

    är det något annat som är viktigt att veta när det gäller denna hundras(vet absolut ingenting om hundar!!!)

  • Svar på tråden ni som har en chihuahua
  • CrazyO­ne
    Äldre 12 Apr 13:54
    #1

    Räkna med att bara hunden kostar mellan 10-25 tusen kr.
    Vad Ni än gör så köp ingen vavva utan stamtavla..

    Är i regel oseriösa valpfabriker som säljer + du vet aldrig vad du får för någon hund!

    En vavva är inte så dyr i drift.
    Mina 2 hundar kostar ca 200 kr i månaden i mat. En säck på 14 kg.
    För en vavva räcker säkert den säcken i år skulle jag tro..

    Vaccinering kostar mellan 300-500 kr.
    Ska Ni resa utomlands med hunden så behövs rabies och sånt och det kostar mer.
    Jag vaccinerar mina hundar varannat åt och den sprutan kostar 360 kr styck.

    Försäkring är olika beroende på bolag.
    Jag skulle få betala det dubbla om jag valde Agria istället för Folksam.
    Men en månadskostnad på kanske 100-200 kr är okej.
    Sen finns det massa olika försäkringar.

    Ger du hunden ett bra foder så behövs inga vitaminer, däremot godis, tuggben är bra att ha.

    En valp behöver matskålar, koppel och halsband, leksaker, mat, försäkring och massa kärlek.

    Månadskostnaden för mina 2 hundar ligger på cirka 300 kr.
    Då är det mat, leksaker och försäkring jag räknade med.
    Men sedan vissa månader kostar hundarna mer. .-)

    Tänk oxå på att ha en buffert vid eventuella skador.
    Fick själv åka akut till vet och betala 2000 kr på plats då försäkringsbolaget hade datorproblem om man ej kunde direktreglera på plats hos vet.
    Många vetrinärer tar ej fakturor eller låter en betala några dagar efter, då behåller dom hunden hos sig som en slags "pant" och man får betala ännu mer.
    För en plats hos vet kostar pengar per dygn!

  • Äldre 13 Apr 06:57
    #2

    Vill bara tillägga...

    Om ingen i familjen har kunskap om hundar så är det även bra att investera i några bra böcker

    Bra att läsa om är hundens språk, (lugnande) signaler och beteende.
    Då förstår man hunden bättre och kan umgås och träna med den på ett lättare sätt.

    En bra valpbok är superbra att ha!
    Det är jättelätt att "förstöra" en hund genom att inte veta hur man ska ta hand om den med valp. Med rumsrenhet, lek, vila m.m.

    Lycka till

  • babytr­in
    Äldre 13 Apr 09:45
    #3

    Jag vet inte om du varit här inne, men annars är det en bra start! www.chihuahuacirkeln.nu/

    Jag tycker att 25 000 är mycket för en chihuahua! Det finns seriösa uppfödare som inte fallit för ''mode hunden och höjt priserna till överpris''

    Men Crazyone skrev, va noga med att få en renrasig chihuahua med stamtavla!!! Just med dvärgraserna tycker jag att det är extremt viktigt att man är EXTREMT noggrann med köpet av sin hund! Man vill ju verkligen inte bidra till smuggelhandlingen och allt djurplågeri som är inom den!

    Håller med Frulan med

    Ni kan ju även ställa er i kö till valpkurs så fort ni vet när ni kommer få hunden. Även små hundar behöver uppfostras att jobba med huvudet! Där kommer ni även att få tips om rumsrenhet, uppfostring mm. Kunna ställa frågor mm...

  • babytr­in
    Äldre 13 Apr 10:03
    #4

    det ska stå ''Även små hundar behöver uppfostars och att få jobba med huvudet'' *skriver som en kratta*

  • Äldre 17 Jan 23:49
    #5

    Hej, jag har 2st chihuahua 1tik och en hane, detta som hände fick egentligen inte hända, det blev en tjuvparning, det tokiga med det är att hanen bara är 10månader och tiken är 2år, men jag hade tänkt tagit valpar på dom två i nästa löp, men nu va jag in och opererade diskbråck i ryggen, men kom hem, och jag hade hjälp hemma, så hanen hade byxor på sig och även tiken, men hörde något i köket, och när jag äntligen Kom upp ur sängen så satt dom ihop, det tokiga är att jag inte hunnit patella undersöka dom, och för handens del så är han för ung, ska tydligen ske vid 1års ålder. Nu om det blir några valpar så måste jag sälja som blandraser? Eller vet ni hur man gör? Tacksam för svar

  • Äldre 17 Jan 23:57
    #6
    Tovaan skrev 2017-01-17 23:49:32 följande:

    Hej, jag har 2st chihuahua 1tik och en hane, detta som hände fick egentligen inte hända, det blev en tjuvparning, det tokiga med det är att hanen bara är 10månader och tiken är 2år, men jag hade tänkt tagit valpar på dom två i nästa löp, men nu va jag in och opererade diskbråck i ryggen, men kom hem, och jag hade hjälp hemma, så hanen hade byxor på sig och även tiken, men hörde något i köket, och när jag äntligen Kom upp ur sängen så satt dom ihop, det tokiga är att jag inte hunnit patella undersöka dom, och för handens del så är han för ung, ska tydligen ske vid 1års ålder. Nu om det blir några valpar så måste jag sälja som blandraser? Eller vet ni hur man gör? Tacksam för svar


    Tråden är 11 år gammal. Starta en ny i stället.
  • BlackS­tar
    Äldre 3 Mar 04:23
    #7

    Innan ni köper en chihuahua så tänk på att det är ett liv ni köper !


    Det är ingen väska, det är ingen leksak.


    Däremot är det full ansvar som gäller !


    Den värsta sortens hundar är oftast dem små..


    För oftast låter ägarna dem få betee sig hur dom vill bara för att dom inte kan göra så mycket skada, men istället blir dom helt knäppa stackars småhundarna.


    På 1 år har min hund blivit attackerad av 1 och mött 4 helt idiotiska chihuahuaer som verkligen provocerar och kaxar grovt.


    Det är ett djur, en hund precis som alla andra och behöver uppfostran, tid, motioneras och inte bara få gulligull.


     


    Lycka till !

Svar på tråden ni som har en chihuahua