• xxmeyaxx

    * Roliga händelser under förlossningen *

    Sitter här och tänker på dagen då jag ska få föda fram mitt barn. Nu är jag iofs inte gravid då, men jag hoppas på det inom en snar framtid. Men förlossningen grubblar jag lite för.

    Jag är livrädd för blod och tanken på smärtan får mig att rysa!

    OM JAG BARA FICK, skulle jag stanna i väntrummet under tiden som jag skulle föda mitt barn. Kommer ju inte undan det. det är ju inte precis som att jag kan knuffa in sambon i förlossningssalen och säga "jag väntar här."

    Det finns nog många kvinnor som oroar sig för sin förlossning och jag tänkte att vi kunde släppa lite på den nervösa linan. Det kan hända mycket roligt under en förlossning och DÄRFÖR vill jag att i denna tråd - så ska man skriva ner roliga händelser under eran förlossning! Något som ni skrattar åt idag.

    Kom igen nu, tjejer!

  • Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *
  • Louise1981

    Hela förloppen av min dotter blev bara galet,

    Började med att jag vaknar av att vattnet går (vilket jag för övrigt hade drömt & vaknat av flera ggr.) kl 01.32. Dock gick det inte upp för mig förrens jag försökt ta mig till sängen 3 ggr men behövt vända in på toa igen efter att ha kommit 1 meter.
    när kl hunnit till 02.13 kommer jag på att Hmm jo kanske läge att ringa fl...

    Fick en tid 8.30 om inte värkar mm ökade.

    vred & kved typ vid varje värk, men ville inte väcka sambon... Varje gång han rörde sig fick jag ur mig lite tyst: vaken. Ne såklart inte 2 duschar senare vrider han sig igen vid 5 & jag frågar igen & får mummel tbx. Säger lite försiktigt vattnet har gått.

    Upp flyger sambon. Har nog aldrig sett någon komma upp så fort. Talar om att vi ska va inne 8.30.

    Ingen av oss kan somna om. sen vid 7 konstaterar vi att båda är helt slut. Varpå jag får en riktig snilleblixt tyckte jag iaf & säger men sov du jag tar bussen....

    Värkarna va ju bara med ca 21 minuters mellanrum så det va ju lugnt.

    Han köpte inte det, väl i bilen han vi ca 100 meter innan värkarna pendlade mellan 4-9 min...

    Sambon är aldrig stressad när han kör, men nu & bilkö på det. Haha bara glad att jag inte drog skämtet jag tänkte (tänkte fråga om vi skulle ringa polisen för att få fri väg.) tack & lov gjorde jag inte det, men han tog bussfilen så fort den kom.

    inte på mottagningen va vi vid 9 & hon tog 2 värkar på ctg & talar om att jag ska ner till fl. Smarta jag talar då om att det ska jag inte alls för hon ska komma om 2 dagar...

    11.36 kom hon iaf efter att jag

    talat om att dom blåser mig på lustgasen
    jag ska hoppa ut genom fönstret (fl ligger på bottenvåningen.)
    säger att hon kan ligga kvar i magen för jag ska hem.
    säger att jag ska ha ep, & det är försent varpå jag talar om att då tänker inte jag krysta.
    tillslut lägger dom bäckenbottens bedövning 11.35 :S

    10 minuter efter första krystvärk.

    & sen när dom påtalar att hon är ute fattar jag nada....

    Det sjuka va att anledningen att jag ville ha all bedövning i världen va för att jag fick så satans ont i ryggen av den j-vla sängen....

  • MoonFlight

    Lilleman (barn 4) kom för dryga 2 v sen. Jag hade bara lustgas (som jag haft vid alla fl) och någongång kläckte jag tydligen ur mig: jag tror det kommer bli en apelsin!!

    Som tur var blev det ingen apelsin utan en go liten Zackarias :) men han hade gulsot så lite gul var han ju men det är enda likheten med en apelsin...

  • Deniisen

    När det hände så var det väl inte så kul :P men nu i efterhand så har vi skrattat gott åt min sambo som somnade mitt under den värsta delen av förlossningen. Sen så försökte han söva mig med lustgasen när jag skulle krysta. Barnmorskan var tvungen att skrika på honom att ta bort masken från mitt ansikte.

    Det får han äta upp än idag. Och nu när vi väntar andra så har jag hotat med att placera honom i väntrummet ;)

  • Fotbollsfan
    Splach skrev 2006-04-20 02:31:07 följande:

    Min förslossning var inte alls svår egentligen, och tog inte timmar av smärta, utan jag tycke faktiskt inte att det var så farligt, låg och tänkte på det då med, och jag skrek mest under krystningarna för att det är ju så man ska göra, men min barnmorskan sa att jag inte behövde skrika, så då skrattade jag istället och krystade på, tog 3 krystar sedan var hon ute smile2.gif
    Dock gick jag över 3 veckor och fick värkstimulerande dropp, vilket dom fick höjja två gånger, innan något ens hände!..
    hade även fått en sak som skulle mjuka up livmodertappen ca 2 veckor tidigare, men inget hade då hänt..

    I alla fall så sa jag lite roliga saker..

    Bland annat kom det in en doktor och skulle lägga ryggbedövningen, för en sådan var jag ju tvungen att ta, det hade jag redan bestämt och tjatade om den, fast jag inte hade en endaste liten värk än.. så när dom äntligen kom, så kom han och la en sådan..
    Och undertiden han låg där bakom mej, så frågade jag han
    - kommer det göra ont?
    - nejda, svarar han, det gör bara ont när den kommer i huden
    - I HUVUDET VAD SKA DU DÄR O GÖRA? DÄR ÄR JAG JU FRISK JU, nästan skrek jag rätt ut, och han bara skrattade åt mej..
    och sambon satt allvarligt och kollade på, så för att lätta lite på sambons humor, så satt jag och sa
    - ajsing bajsing nu kommer det göra ont, ajsing ajsing bajsing... vist sambon skrattade..
    sedan satt jag där, ajsing bajsing ajajaja så doktorn började tycka att det var dags för mej att få mindre lustgas..

    Senare när han kommer in igen för att se hur det går, så hade han ingen huva på sej, och då utbraste jag så klart
    - Men varför hade du huva? du har ju ändå inge hår? smile2.gif

    Sa även åt en undersköterska att pumpa allt hon kunde med den där saken man har på armen för att kolla tryck osv, för jag hade ändå inga muskler som hon kunde skada smile2.gif


    Åh herregud! Kan inte sluta skratta. Oj oj oj tårarna sprutar och jag får inte luft. Det här är det bästa jag någonsin läst!
  • EMTP

    Jag hade gett min man tydliga instruktioner om att skriva upp allt roligt jag sa under lustgasen, så att jag kunde skriva upp det här. Det roligaste jag sa var nog dock när barnmorskan frågade om jag ville ha en gåstol och jag var tvungen att förklara för min man att de inte menade en sådan som vår första son hade använt när han var liten. Det visade sig dock att min man hade listat ut det alldeles själv. :D

    Efter förlossningen, som var långdragen och jobbig, var det dags att få ut moderkakan. Den ville inte riktigt komma ut, så jag föreslog att jag skulle försöka krysta lite. Och UT flög moderkakan - rakt på barnmorskan som inte riktigt lyckades fånga upp den, så därefter splashade den ner på golvet. "Vilken tur att det där inte var barnet" fnittrade jag, men den nerblodade barnmorskan verkade inte dela min humor.

    När barnmorskan sedan bytt om och skulle sy, skulle hon försöka balansera "det lilla sykitet" på britsen. "Nu ska vi se om det här går" sa hon (och menade balanserandet, vilket jag mycket väl begrep). "Det där lät ju förtroendeingivande" sa jag. "Jag hoppas du hade syslöjd och inte träslöjd i skolan." Igen - hon verkade inte dela min humor. :D     

  • Onea

    EPTP : ha ha, det där med moderkakan och barnet var ju bra ;) du kan ju sen inte hjälpa att barnmorskan inte har humor ;)

  • Melisabeth

    Eftersom det här tråden är så förbaskat befriande att läsa, så vill jag delge lite av vad som hände under min andra förlossning

    Inga jättedråpligheter, men ändå saker som "lättade upp" Jag insåg att fan lustgas är inte nog, jag dör, ge mig ryggbedövning! Säger detta, och dyker sen tillbaka in i gasen. En stund senare ruskar Anders på mig med ett lyckligt: hon är här nu! Jag tänkte att det är fan inte möjligt. Nog för jag är väck, men inte har jag fött barn iaf... "du skojar med mig" blev mitt svar. "nej, hon är här!"...... Jepp, narkosläkarn ja.... Inte bebisen

     "Okej, jag vet att man brukar säga så, men jag behöver faktiskt skita, jag åt en jättelunch ju"    "ja, det känns så, det är bebisen som trycker på" "nej jag lovar, jag BEHÖVER verkligen" Det är bebisen som trycker!! "Jaja, skyll er själva då!"

    "Kura som en katt nu" *kurar så gott det går, och däckar igen.... Läkarn lyckades inte sätta EDAN rätt, utan skulle försöka igen. "Kura, du måste dra in rumpan mer under dig" *krystvärk* "Du, det går inte just nu, röven väger 300 kilo *krystar ut ungen under samma värk*

    Eller efteråt: "jag kommer sticka in 2 fingrar i analen, känna så du inte spruckit! "känns som det bästa idag!" Menade såklart lindrigaste idag, men alla ord var inte riktigt på rätt plats.

    (av Bm): "vad tror ni hon väger nu då?" jag direkt: "3,4.... Plus minus 20"... *vägningen visar 3380 gram* Bm:*tittar undrande på mig* "vad jobbar du med?!"..... Lät som hon trodde jag var typ ostvägare eller nått annat skumt Och nu förstår jag precis hur lustgas är tänkt att funka, jag har fortfarande kvar meddelandet på reapeat som jag hörde med lustgasen.. Envis jävel. Jag visste ju faktiskt att man ska ta bort masken ibland, så det var ju ruggigt elakt av masken att vara en telefon som spelar upp samma oviktiga meddelande gång på gång. Man var ju tvungen att lyssna varje gång, det kunde ju varit nått nytt och viktigt NÅN gång liksom. Men icke

  • Melisabeth
    "kura som en katt nu" *kurar så gott det går, och däckar igen.... Läkarn lyckades inte sätta den rätt, utan skulle försöka igen. "Kura, du måste dra in rumpan mer under dig" "Du, det går inte just nu *krystar ut ungen under samma värk*

    Eller efteråt: jag kommer sticka in 2 fingrar i analen, känna så du inte spruckit! "känns som det bästa idag!" menade såklart lindrigaste idag, men alla ord var inte riktigt på rätt plats.

    Kom på en sak som var av annat slag, men ändå lite roligt (av Bm): "vad tror ni hon väger nu då?" jag direkt: "3,4.... Plus minus 20"... *vägningen visar 3380 gram* Bm:*tittar undrande på mig* "vad jobbar du med?!"..... Lät som hon trodde jag var typ ostvägare eller nått annat skumt 
Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *