• Kajsan

    Dra i snoppen -pilla på snippan?

    Intressant detta.
    Hur kommer det sig att folk tycker att det är gulligt när killarna drar sig i snoppen och obehagligt när flickorna pillar sig på snippan?
    Jag har aldrig hört någon säga att deras dotter brukar pilla sig på snippan och då tycker alla att det är så gulligt, eller att de har problem med att deras son drar sig i snoppen och undrar vad de ska göra för att få honom att sluta med dessa dumheter...

  • Svar på tråden Dra i snoppen -pilla på snippan?
  • Green Apple

    Kajsan; Jag satt precis och skrev på ett nytt inlägg med samma undran.

    Är det konstigt sen att tjejer får svårare att acceptera sig själva och sin kropp, när de får höra att de inte ska röra vid sig själva för att det är fel, äckligt, otrevligt etc etc när de är små....

  • AnnaLina

    Därför är det ju viktigt att man säger detta på rätt sätt till sin dotter, kanske inte är det lättaste?!

    Men det är hemskt att det är så. Usch!

  • Envis

    Mycket intresant! Om vi kvinnor ska ha en chans att få gott självförtroende är det ju just i 5-9 års åldern det måste ske någon förändring. Jag har två killar som nu är 12 och 10 samt två tjejer som nu är 5 och 7.

    12-åringen som är mitt bonusbarn låg och gned sin snopp mot soffkarmen i 5-6 års åldern och när han gjort det en stund sade vi bara åt honom att sluta och sedan var det inget mer med det. Hade det varit en tjej som gnidit sig mot soffkarmen utan att vilja sluta hade alla blivit mycket mer chockade, eller hur?

    Vår 10-åring har haft ett överdrivet intresse för tjejkläder i 5-9 års åldern(2 yngre syrror) vilket alla blir chockade och oroade av, eller hur? När tjejerna leker "pojkvän" åt varandra och beter sig som riktiga förförare tycker alla att det är charmigt!

    Ví bor utomlands så det är genom familjeliv jag kommit i kontakt med ordet snippan som jag tänker lära mina barn nu. De säger kissimurran om någon annan svensk hör, men annars säger de slidan. Just för att vi bor i ett fransktalande land så har jag vågat lära dem att det är slidan eftersom ingen förstår om de står på busshållplatsen och säger att det svider i slidan. När jag inför ordet snippan är jag säker på att det kommer att fnittras om snippan hela tiden i flera dagar.

    Jag tror att det är naturligt att små barn lär sig känna kroppslig njutning i 5-9 års åldern utan att det kopplas till någon annan person. Barnonani måste bli sett som en bra sak, och vi måste lära barnen skillnaden på att njuta själv och att tillfredställa någon annan. Mina flickor låtsas hånglar och då säger jag att det där är för de som fyllt 15, och då slutar de. När de pillar sig på snippan i sängen innan de ska sova så säger jag ingenting eller att det är meningen att det ska vara skönt att ta sig på slidan, emn att man måste sluta efter en liten stund så att man kan somna.

  • H2O

    Med anledning av tråden, kanske lite OT, men ändå:

    Hörde att de diskuterade just detta på Stockholmsradion igår (förrgår?). Eller åtminstone själva pill-frågan, den var nog inte så flicka=fult/pojke=ok - inriktad.

    De kom iaf fram till att det man kan göra är att när sonen eller dottern pillar och drar (kanske helt omedvetet) är att säga att det är ju helt ok att göra sådär, men att det är något som man gör för sig själv (i sitt rum, i duschen etc).

    Dessutom var det ngn "expert" som sa att om ett barn väldigt ofta leker med sig själv så KAN det bero på att barnet är stressat över något just då. Då skulle man diskutera med barnet just då om det är något som de är oroade/stressade över, eftersom han/hon ju meckar så mycket just då.

    Själva grejen med det hela var iaf att inte dramatisera det hela, eftersom det då skapar tabun och ångestkänslor (man får hår på händerna och snoppen faller av om man onanerar!) utan llugnt och sansat kanske ta reda på om det finns ngn bakomliggande orsak till att de tar så mycket på sitt organ (förutom att det är skönt då, det är ju helt ok), men kanske poängtera att de flesta människor gör detta för sig själv, eller för den delen ihop med någon man älskar.

    Nåja, inte för jag kanske frågan framåt, själv håller jag med er, jag blir så förb.. när man hela tiden stöter på fenomen i samma anda (tjejer som ligger med många killar blir kallad hora, killar blir betraktade som hjältar och kvinnotjusare?, varför bara rosa gulliga prinsesskläder och köksattiraljer till tjejer och monsterprylar och pickadoller till killar?). Och så det här då. På många håll sitter fördomar och könsskillnader djupt rotade. Det enda sätt vi kan få bort dem är att uppfostra våra egna barn på rätt sätt, vi andra är redan "förstörda"..
    Ha nu en skön helg, alla.

  • twinmom

    När mina flickor pillar på sig själv så brukar jag inte säga ifrån utan låta dem ta där och utforska. En pojke ser ju sin snopp medan flickor inte ser sin puppa (vi kallar den faktiskt för det här hemma ) så därför måste man nästan få känna där ännu mer än pojkar!

    Nu är ju mina tjejer fortfarande så pass små så att säga att man få göra när ingen annan ser är lönlöst.

    Självklart ska man få utforka sitt kön vare sig man är flicka eller pojke, men det är hemskt att det ska vara sån tabu runt allt som har med flickor att göra.

  • april

    Det händer ju att både pojkar och flickor pillar på sig själva arbetar vanligtvis på en förskola och vi brukar inte göra så stor affär av det, däremot har vi ju koll om det är så att det är något barn som har en tindens att dra sig undan för att det är mer intressant att pilla på sig själv än att leka med kopisarna. Sen kan man ju på ett bra sätt tala med barnen att andra vuxna kan ta illa upp om man pillar på sig själv när man åker buss eller dylikt, men vi gör ingen skillnad på pojkar eller flickor..

  • Nyfiken gul

    Håller fullständigt med...

    Följer ju med upp i åldrarna också...

    Det är helt okej om sonen på 16 år i huset köper en porrtidning, farsan flinar lite glatt och halar fram ett kondompaket och morsan vrider nervöst sina händer och "tänk vad Anton har blivit stor"...

    När Eva, 16 år, vill ha en skön stund för sig själv och råkar bli påkommen av någon av föräldrarna blir det genast familjeråd, tvångsbesök hos gynekolog coh utegångsförbud... "vi pratar inte mer om det där" blir kommentaren...

  • emsipemsi

    Visst, detta är väldigt viktigt, men jag tror att de allra flesta är medvetna om det. På första läkarbesöket på BVC för min andra dotter, frågade t.o.m. läkaren om vi hade ett bra namn för hennes kön.

    Tror att det var värre i min föräldrageneration, det har jag märkt när mormor badar min äldsta dotter. Hon fick inte pilla på sig själv, för hon "kunde riva sig" eller om det var "göra sig illa". Jag har inte bett henne bada dottern någon mer gång.

  • pabe

    H2O, well said!

    Jag har flera gånger tagit upp detta ämne i mammagrupper för jag tycker det är JÄTTEviktigt.
    Jag har själv en dotter och har redan tagit upp strategi med min man om hur vi ska hantera framtida händelser ang barnonani, BÅDE på döttrar o söner!
    Min mamma reagerade negativt genom att plocka bort den docka som jag gned mig mot på kvällen, jag vet inte hur gammal jag var, men jag kommer så väl ihåg det. 5 kanske jag var...vet inte.
    Iaf, jag tycker det är helt fel approach.
    Man ska inte skuldbelägga eller få barnen att känna att de gör ngt fult tycker jag.
    Sen, jag kommer inte att göra min dotter flick-flickig om hon inte själv vill.
    Hon har helt blandade kläder o jag får ofta höra vilken söt pojke jag har.
    Riktigt sockersöt som en flicka
    Men men,,,
    stor kram PaBe

  • AA aa

    Jag säger ialafall till min son när han sitter och pillar sig på snoppen...

  • april

    Genom att säga till barn när de tar sig själva på snippan eller snoppen gör vi vuxna det till något fult och skuldbelagt, det måste ju få vara lika naturligt att upptäcka sin snopp/ snippa som det är när barn upptäcker sina händer eller sina andra kroppsdelar. Förstår inte varför det ska vara så konstigt, det är ok att upptäcka sina andra kroppsdelar men det där vi har mellan benen det ska man inte röra det är bara nått som finns där????

  • Oliviabästsnygg

    Hej

    Jag tycker inte att det är konstigt att nån pillar på sin snippa eller drar i sin snopp jag själv pillar på min snippa och tycker att det är så skönt

  • kela t

    Folk runt omkring kanske undrar varför det pillas på den..?

Svar på tråden Dra i snoppen -pilla på snippan?