• Sobi3

    Kan man vara jude utan att tro på judendomen?

    Ja, som rubriken säger, för jag kan inte få ihop det ...

    Nån som vill förklara lite?

  • Svar på tråden Kan man vara jude utan att tro på judendomen?
  • Shoegal

    Så vitt jag förstått är jude ett folkslag och judendom en religion. Du kan alltså vara jude men inte religiös. Jude är man om man har en judinna till mor men judendom kan man konvertera till och man behöver inte vara jude för att tillhöra religionen. Hoppas ngn som vet lite mer kan förklara bättre för jag skulle själv vilja ha rätsida, eller iaf veta om jag förstått rätt

  • Sobi3

    OK, om man konverterar till judendomen så blir man jude, men om denna konverterar senare till tex kristendomen, är han fortfarande jude eller hur går det till?

  • lövet2

    Shoegal hade en bra förklaring!
    En muslim skulle kalla mig kristen, hur mycket jag än sa emot, eftersom jag bor i ett kristet land, och är uppväxt med kristna traditioner.
    Med judar är det lite annorlunda. De räknar sig som jude om mamman är judinna. Själva tron är alltså inte det viktigaste i det fallet ....

  • Proud of Em

    Nej, som sagt, är ens mamma judinna så är man jude, men man kan ju konvertera till t ex kristendomen. Om man däremot är döpt och vill konvertera till jduendomen så kan man göra det, men det tar lång tid men när man väl gjort det så är man jude.

  • Shoegal

    Ska se om jag kan förklara det lite bättre med andra ord.

    Jude = Folkslag som man tillhör om ens mamma är judinna. Man kan säkerligen vara kristen eller muslim och ändå tillhöra folkslaget jude förutsatt att ens mamma var judinna.

    Judendom = Religon som man tillhör om man tror på den judiska läran, dvs Torah, att Messias ännu inte kommit osv. Du kan vara jude och tillhöra judendomen men du kan även vara icke-jude och ändå tillhöra judendomen genom att konvertera osv.

  • Sobi3

    Smurfpinglan

    Saxar ditt inlägg här ....

    "Och vem har sagt att jag inte tror på judendommen?
    Jag tror på den men utövar den inte till punkt och prickar då jag gärna vill ha ett eget liv som jag inte tillägnar/tjänar min gud åt. Jag stödjer inte judendommens alla punkter utan lever ett relativt icke religiöst liv, har ju tidigare nämnt att jag tex inte stödjer kosher slakt osv.
    Dessutom firar jag inte jul av religiösa skäl eller avstår då jag använder mig av den fria viljan att göra vad jag vill med den helgen, så som att fira den med familjen och en fin middag.

    Det är ju ungefär som att säga du är inte muslim bara för att du aklamatiserat dig och inte lever ett lika religiöst liv som tidigare."

    Nej men skillnaden mellan muslimer och judar är att judar är ett folkslag medan muslimer är folk från olika etnicitet. Alltså om en muslim konverterar till tex. kristendomen så är han inte muslim längre, hur går det med att vara född som jude , om han konverterar till tex. islam, är han fortfarande jude?

  • Shoegal

    Jag vet inte, heter man jude även om man konverterat eller är det endast folkslaget som heter jude och vad heter man isf om man konverterat?

  • Sobi3

    lövet2

    Sverige är ett icke kristet land, det är ett sekulariserat (rättstavat?)land?

Svar på tråden Kan man vara jude utan att tro på judendomen?