• Blåbärsflicka

    Finska namn

    Hej,
    Jag vill ha tisp på fina finska namn - både pojk o flick namn. Någon som kan hjälpa mig? Eller någon som vet var jag kan köpa en finsk namnbok - nätet kanske?
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Finska namn
  • zika

    Vårt barn ska heta Anja om det är en flicka

    Svärfar heter Kaarle och det tycker jag är vackert. tror det är ovanligt i Finland med

  • Mmmajsan

    Kyllikki har jag alltid gillat.
    Andra fina namn i min släkt är Aila, Terhi, Martta, Marketta, Sanna bland tjejnamnen. Killnamn: Olli, Viljami, Eino.

  • Åsa

    Efter vad jag hört (och vad det ser ut på topplistorna här länkats till också) är svenska eller internationella namn populära i Finland idag, om än med finsk stavning.
    Många mer finskklingande namn ses tydligen som gammaldags/medelålders idag. När vi pratade finska namn på jobbet (sådana vi kom att tänka på som finska, ex Marjatta, Marja-Leena, Tuulikki, Pirkko, Pirjo, Inkeri, Sirpa) kallade en finsk kollega dem elakt "socialsekreterarnamn".

  • Cybermum

    Flicknamn:
    Aina- Betyder det enda
    Helmi-Betyder Pärla
    Satu-Betyder Saga

    Pojknamn:
    Tapio-Betyder Skogens man
    Mikko-Mikael
    Pekka-Petter

    Andra favorit namn är ju: Timo, Juha, Elisa, Anna-Kaijsa, Heidi, Kirsti, Maja-liisa, Tuula, Liisa, Kari,Saara, Minna, Tanja, Simu ...

    Hoppas ni hittar nåt!

  • Zuz

    Hej! Min pojkvän är finsk! Och han heter Juha,det är fint tycker jag,coolt liksom.Men det är ju en smaksak. Jag tror att det är ett vanligt namn i Finland. Mika till pojke är fint också.

  • Europa

    Hej igen! Som Åsa skrev, känns många av de typiska finska namnen gammalmodiga. Vissa av dem som sagts i tråden skulle jag aldrig ge mitt barn; Maila kan kännas jättesött, men för mig som finlandssvensk betyder det (tennis)racket...
    Själv gillar jag vissa av namnen som härleds from naturen, t.ex. tjejnamnen Tuuli (vind), Sini (blå), Kirsi (kort form av Kirsikka - körsbär), Ilona (ilo - glädje), Helmi (pärla) och Elina eller killnamnen Santeri (fr. Alexander), Onni (Lycka) och sedan en hel drös med förfinskade internationella namn.

Svar på tråden Finska namn