• Vad är så farligt med lågt HB

Ons 17 maj 2006 18:47 Läst 630 gånger Totalt 10 svar
    smurfi­sar
    Visa endast
    Ons 17 maj 2006 18:47

Ja vad är det jo det är järn värdet o blodet. Men vad är det som är så farligt om det sjunker för lågt. De på MVC blir ju skogs tokiga. Med mitt första barn låg det tillslut på 83. Fick då 4 omgångar med järn sprutor i veckan. Med Léon höll det sig över 100. Men nu har det rasat med lill bebisen i magen. Varför får det inte vara för lågt. Jag känner ingen skillnad. Är det skadligt för bebisen?? Snälla någon som kan svara

Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Mikkis­Pikkis
    Visa endast
    Ons 17 maj 2006 18:49 #1

Har också haft lågt Hb... Farligt eftersom om du blöder mkt på förloss. så har du inga "reserver".
    Du blir trött, slö, hängig, barnet tar ju ganska mkt..

Men det är det enda jag vet haha, var inte så mkt. *puffar för mer svar*

• Ons 17 maj 2006 18:50 #2

www.infomedica.se/artikel.asp

Där står det lite om varför och vad som händer i kroppen vid blodbrist.

Bla är järn nödvändigt för att bilda DNA, arvsmassa... Kan ju behövas när en bebis ska byggas eller hur?

• smurfi­sar
    Visa endast
    Ons 17 maj 2006 18:52 #3

Kan ju vara bra. Så med andra ord så får man mindre blod om det så kallade Hbt sjunker låter knas ju

• Birgit­ta2
    Visa endast
    Ons 17 maj 2006 18:53 #4

En kvinna ska ha 125-135 i Hb-värde. Vi blöder varje månad och behöver den lilla reserven. Ju mer du blöder, desto mer sjunker Hb:t och desto tröttare blir du. Rasar Hb:t ner till 50 så kan du snart inte stå på benen. Sätt igång och ät järn. Leverpastej på mackorna. Spenat till maten. Varje dag. Försök ha enbart leverpastej som pålägg under några veckor och se om det inte höjer sig lite. Ha färska spenatblad i salladen, stuvad spenat till maten etc. Lever är järnrikt om du tycker om det.

• Ons 17 maj 2006 18:54 #5

Och mindre "blod" innebär också mindre syretransportörer, dom röda blodkropparna... Och både du och bebisen behöver syre för att må bra. Så gör allt du kan för att få upp värdet, ät och drick ordentligt och vila när du kan. Sen antar jag att du tar tillskott av järn med...

• smurfi­sar
    Visa endast
    Ons 17 maj 2006 19:01 #6

JO jag knaprar hjärntabletter och ska börja dricka blutsaft. Men det hjälper ingenting sen jag började har det gått ner från 124 till 103. Vist det är inte farligt ännu men som när jagvar gravid med Teo fick jag tillslut ta hjärn sprutor och det ärINTE roligt. Men jag ska kämpa på. Vila har det ju inte blivit så mycket av har flyttat till hus nu för en månad sedan, och då har man att göra HELA tiden. Sena kvällar och tidiga månar. Får la börja bli lat och lägga mig och vila då den minst sover

• vinter­barnet
    Visa endast
    Tor 18 maj 2006 15:01 #7

Du behöver äta extra järn:
    Kött (men när man är gravid skall man ej äta gravat kött, gravad fågel, lever, rå köttfärs eller kallrökt kött av får eller gris)
    men leverpastej kan man äta det är järnrikt
    ärtor
    linser
    fullkornsbröd
    frukt o grönsaker

Om du dricker kaffe och te minskar du järnupptaget från maten. Drick därför inte det direkt efter maten! och minska antalet till ett par koppar per dag (rekommenderar livsmedelsverket)

• hoppis­en
    Visa endast
    Fre 19 maj 2006 12:44 #8

Du känner nog ingen skillnad pga det trappas ner stegvis och då vänjer sig kroppen! Precis som dom andra har sagt så behövs järnet för att transportera syre, vilket gör att man kan känna sig trött och anfådd vid järnbrist. Och eftersom man kan förlora mycket blod vid en förlossning så kan det vara väldigt allvarligt att ha en stor järnbrist. Det är ingen fara för barnet då det är bäbisen som "tar järnet", vilket gör att du får järnbrist. Tyvärr, hjälper inte kost oftast att få upp järnvädret. Kött är bra för det innehåller hem-järn som absorberas av kroppen lättre. Tyvärr fungerar det inte att bara äter grönsaker o dylikt då man skulle få äta hela dagarna. Ett tips är att dricka c-vitamin (t.ex. apelsin juice samtidigt som du äter ex leverpastej då järnet tas upp lättare. Tänk på att INTE dricka The då det minskar järnupptaget!

• januar­i07
    Visa endast
    Fre 19 maj 2006 20:22 #9

Kalcium hämmar också järnupptaget. Man ska tex helst inte dricka mjölk till maten utan hellre dricka det mellan måltiderna, om man gillar det. Bönor av olika slag är också en bra järnkälla. Jag brukar ta bönorna som de är(hemkokta eller konserverade),och hälla på en god dressing.Tycker iallafall jag är gott och fräscht på sommaren!!(vinäger-oljadressing gör att upptaget blir ännu bättre).Järn gillar tydligen att vara tillsammans med "sur mat"......

• smurfi­sar
    Visa endast
    Tis 23 maj 2006 11:02 #10

Tack för era svar. Det fortsätter nedåt. Vet inte vad jag ska göra. De där förbannade järn sprutorna orkar jag inte med fler gånger. Hoppas det stannar upp snart i alla fall

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Gravid

Innehåll

Mer på familjeliv

Annat innehåll

Dagens fråga

Klarar du dig på din lön?

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.