• Chino
    Äldre 25 May 22:08
    6592 visningar
    7 svar
    7
    6592

    Någon som kan leken Halihallå?

    Jag är från Norrland och jag har lekt den...

  • Chino
    Äldre 25 May 22:13
    #7

    det här hittade jag när jag googlade

    Halli - Hallå

    Deltagarna står på rad. Någon utses att börja fråga och ställer sig mitt emot den som står föst i ledet. Frågaren tänker t ex på staden Helsingborg och säger: ? Vilken stad på H tänker jag på?? Samtidigt kastar frågaren en boll till den som står längst till vänster i raden. Den tillfrågade gissar på en stad. Är gissningen fel fortsätter frågaren att kasta till den andra i raden. Om alla i raden gissar på fel stad. Säger frågaren vid nästa omgång: ?Vilken stad på He? tänker jag på??

    När någon tillfrågad gissar rätt kastar frågaren bollen högt upp i luften och skriker: ?Halli-Hallå? och springer sin väg bort från den som gissat rätt. Nu gäller det för denne, att snabbt fånga bollen och ropa ?STOPP?. Denne ska sedan ta fem jättekliv i riktning mot frågaren. Frågaren håller ut armarna och bildar en cirkel framför sig. Gissaren försöker nu kasta bollen in i cirkeln. Misslyckas han ställer hans sig sist i raden, och frågaren börjar om från början. Lyckas han får han bli den nye frågaren.

    Till denna lek behöver du en boll!

    www.errarp.skola.engelholm.se/spec_ped/veckans_lek.htm

Svar på tråden Någon som kan leken Halihallå?