• marina81

    Romer/zigenare

    OPRE ROMA!!

    Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

    Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

    lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Aaliyah

    Jag har inte riktigt fattat det där med de olika varianterna av romani som finns i olika länder. Är det så stor skillnad att man inte förstår varandra eller rör det sig om olika dialekter?

  • marina81

    Det är olika dialekter men de är väldigt olika, så att alla romer förstår inte varann. Det beror på varifrån man kommer. En del romer talar knappt romani heller, de finska romerna talar t.ex. nästan bara finska.

  • Aaliyah

    Är kulturen ungefär densamma eller skiljer den sig också väldigt mycket åt? Svår fråga att besvara förstås. Men jag tänker på det här med reglerna för hygien till exempel.

  • hysterica1975

    har tre barn med en finsk zigenare...
    vi bor inte ihop längre.. har inte gjort på sju år...
    min stora flicka är den som mest tagit efter sin pappas traditioner..

  • bluemountain

    läste att romer i frankrike tillber svarta sara, stämmer det? och är det bara där eller är det på fler ställen. Vet du något om
    det?

    läste nämligen också en koppling mellan maria magdalena och sara som mor och dotter. hi hi hi ja ja är helt insnöad just nu i olika teorier om vad maria m tog vägen. Det är kul med teorier.

  • marina81

    aaliyah

    Renhetsreglerna är ungefär desamma hos alla romer. Sen finns det större och mindre skillnader, ja, jag vet ju inte hur romer överallt lever heller förstås!

  • marina81

    bluemountain

    Svarta Sara anses ju som ett allmänt romskt "helgon". Jag tror hon eg. härstammar från kali (min egen teori, vi är ju indier från början ). Hennes kult är olika stark på olika ställen.

    hysterica

    välkommen till tråden!

  • marina81

    aaliyah

    Ja, nedre delen av kroppen är orenare än den övre, fertila kvinnor orenare än män, barn o gamla osv.

Svar på tråden Romer/zigenare