• Juno

    Rapport från polenmamma III

    Flera har skrivit och undrat hur det går för oss, med anknytning och språket till exempel, så därför startar jag en uppföljningtråd

    Nu har vi haft barnen i fem månader. Vi börjar känna oss som en "normal" familj med "normala" problem och glädjeämnen. Den stormiga tiden då allt skulle testas och pillas på är över, och det är 1000 gånger enklare nu när vi kan tala med varandra.

    Båda barnen talar bara svenska nu. Tror att de till stor del har glömt polskan. Ibland kommer ett och annat ord om det är nya saker som vi inte talat om innan, som vårens första fluga. Då skrek båda "muscha!" Lilla tjejen talar ungefär som barn i hennes ålder bruka göra, fast hon har säkert sämre förståelse för nyanser i språket. Hon kan fortfarande inte säga F och V men det gör inget för hon är ljuvlig när hon väcker mig på morgonen och säger: Paken, mamma! Pukot pärdig! Pytko på? (Vaken mamma! Frukost färdig! Byxor på?)

    Stora tösen har många ord och en vilja att kommunicera så att vi förstår, det är på ett helt annat sätt än i början. Då tyckte hon att vi kunde lära oss polska. Om hon inte kommer på ett ord försöker hon förklara och tala runt det så att vi ska kunna lista ut vad hon menar. Ibland springer hon genom hela huset för att hämta det hon talar om, hellre det är att säga det på polska som hon gjorde tidigare. Så på fyra månader har hon lärt sig fullt begriplig svenska med viss korrekt grammatik, som "till honom" och inte "till han" som många vuxna säger , och det gör mig stolt Fast ibland blir det fel, som när hon säger sex istället för kex: "Jag vill ha sex" Då är det bara att hålla god min

    Vi talar en del om barnhemmet och i perioder har stora tjejen sagt att hon vill åka tillbaka. Vi uppfattar det som en test, om vi ska hålla tag i henne fast att hon inte "vill". Vi svarade att vi skulle bli jätteledsna om hon flyttade tillbaka till barnhemmet och det återkommer hon ofta till, att mamma och pappa blir ledsna om hon försvinner. Och hon tillägger att hon skulle bli ledsen om vi försvann. Den lilla tjejen tar det mer självklart, hon tycks inte (ännu) har några tankar på att vi inte skulle vilja ha henne. Vi är hennes mamma och pappa nu och det finns inget att ifrågasätta.

    I helgen hade vi dop. Prästen var nog inte så van vid att dopbarnen springer omkring i kyrkan De var väldigt duktiga och ordentliga även om de tröttnade lite på slutet. Och lilltjejen ville hälsa på mormor som hon bara mötte som hastigast innan vi gick in i kyrkan. Jag fick helt enkelt gå ner med henne till mormor, ungen vred sig och skrek hjärtskärande "Mormor!" Men döpta blev de iallafall. Flickornas sysling som är 15 år sjöng "Älska mig" så att jag fick bita mig i läppen för att inte börja gråta.

    Storasyster ska börja i förskoleklass till hösten och har varit och hälsat på flera gånger under våren. Hon tycker att det är väldigt spännande. Tycker vi också som är nyfikna på hur det kommer att gå. Känns ändå märkligt; min fem månder gamla "bebis" ska börja skolan

    Lilltjejen ska vara hemma ett tag till, till efter jul tror vi, visst är hon livlig och busig och skulle säkert trivas på förskolan men vi vill hålla i henne lite till. Hon håller oss sysselsatta: ritar på väggarna, tar av blöjan och kissar där vi inte ser det, rotar i väskor och skåp och hittar spännande saker som mormors cigaretter... Allt är mycket mer spännande än de leksaker hon får leka med

    Så ser livet ut för oss; vi tvättar, plockar, busar, kramar och tröstar som andra småbarnsföräldrar. Plus att vi talar om och tänker på "tiden före". Ännu har det inte tagit så stor plats, jag förbereder mig på frågorna kring "den andra mamman".

    Nya bilder finns i galleriet www.familjeliv.se/krypin/juno/galleri.php

    Sommarhälsningar från Juno som tror att hon är så nära lycka man kan komma

  • Svar på tråden Rapport från polenmamma III
  • Lillsyrran

    Tack för att du delar med dig till oss andra!!!! Det är alltid lika roligt att fortsätta följa även när adoptionen är klar och mamma och pappa kommit hem med sina barn!!!
    STOR KRAM

  • Viblir4

    Åh vad roligt att läsa om er igen!
    Härligt att få ha samma "problem" som alla andra

    Kram!

  • lycklig adoptivmamman

    Vad fint skrivet, jag ler av lycka och igenkännande. Jag önskar er all lycka men den har ni ju redan så...

  • Petras

    Tänkt ofta på er familj!
    Tack för att vi fick kika in i eran vardag.

  • Ethi

    Åh, vad roligt att få läsa om hur det går för er! Vad härligt att allt går så bra!! Flickorna är jättesöta, sonen skrattade högt när han såg kortet på lillasyster med maskrosor bakom öronen

  • esperando

    Åh va fin läsning. Blir alldeles tårögd!! Ska nu in och kolla ert galleri..

  • Eyore

    Oh som jag väntat och undrat hur det går för er. Kul att få läsa om era familje äventyr. Och ursöta tjejer ni har, dom ser ut att rymma jätte mycket bus..
    Kram Eyore

  • Michanna

    Å.. alltid lika roligt att läsa om er..
    Verkar som allt går sin normala väg..
    ( men här hotar dottern med att flytta till mormor och morfar.. Flört )

    Hade också dop här i helgen som var. ( pingstafton. ) men vi var inte i kyrkan och våran präst var inte heller överförtjust att lilleman sprang omkring..


    MEn för vem är igentligen dopet till för ? dom eller barnen ???


    Lycka till med allt.
    anna. (adopterad. )

  • Bemma

    Halloj!!

    Är påväg över tröskelt till adoption och jag har läst om er resa innan! Jätte spännande att nu få ta del av uppfäljningen! Med tårar i ögonen läser jag detta och hoppas än mer att vi snart ska kunna påbörja vår egen resa!

  • Lucille

    Vad kul att ni adopterade just från Polen. Eftersom att min mamma är från Polen så har jag bestämt mig för att adoptera därifrån i framtiden. :) Grattis till en lyckad adoption!

  • ekkoren

    jättefin berättelse och jätte fina barn, är själv gift med en Polska och brukar vara där rätt så ofta, det finns så många barn på barnhemmen där, vi brukar besöka ett i warszawa för oönskade spädbarn, då lämnar vi alltid en massa kläder och andra saker till dom. det är uppskattat, så det är kul att ni fick 2 fina flickor och ta hand om dom, dom har nog inte haft det lätt.
    Lycka till från hela mitt hjärta.

  • moominmamman

    Hej!
    Härligt att läsa om er.
    Våra barn lärde sig också svenska fort men viss grammatik är fortfarande lite svår. Det är härligt att bli förälder.

Svar på tråden Rapport från polenmamma III