• Anonym (ledsyn)

    Rimlig ersättning för en ögonskada?

    Mitt barn fick för några år sedan en ögonskada som innebär att endast ledsyn finns kvar på ögat, det går inte att korrigera med glasögon för hornhinnan är allt för skadad.

    Vi fick nu besked från försäkringsbolaget att det räknas som 12% invaliditet och ett engångsbelopp är framräknat.

    Finns det någon här som har en aning om vad som är en rimlig ersättning? Jag har själv inte en aning om vad som är rimligt.

    Snälla någon som har erfarenhet, vad är vettigt att acceptera?

  • Svar på tråden Rimlig ersättning för en ögonskada?
  • Anonym

    Ta kontakt med en advokat.... dom vet vad som är rimligt att godta.....

  • Anonym (ledsyn)

    Tänkte att jag kunde få en hint om det är någon vits innan jag börjar kontakta advokat så inte det lilla beloppet går helt till advokatskostnader.

  • Anonym

    Oki... då kan jag inte hjälpa dig....

    Hör med skolan eller så om dom kanske har nån hum om vad det brukar ligga på för belopp...

  • Anonym (ledsyn)

    Tack ändå anonym, om jag har tur kanske någon annan som vet hittar till den här tråden.

  • LyNxQ

    Ibland får man med en lista där det står exempel på vilka skador som ger vilka %..
    Kolla på försäkringsbolagets hemsida.

  • ModernMan

    Du får alltid ett utgångsbud från försäkringsbolaget som de hoppas du ska acceptera. Gör inte det utan kontakta dem och säg att du inte accepterar deras ersättningsnivå. De kommer då troligen att "behandla" ärendet igen och kanske kan du då få ett högre belopp. Tyvärr är det så att försäkringsbolagen tjänar på att betala dig så lite som möjligt och försöker alltid med ettlägre belopp. Jag har själv 5% invaliditet efter en olycka. Tyvärr var jag ung och accepterade deras futtiga bud. Fick efter några år reda på av två andra jag känner att de hade överklagat i liknande situationer och fått ut ett högre belopp - båda.

  • Anonym (ledsyn)

    Tack ModernMan, det kanske är läge att kontakta en advokat hursomhelst. Jag får ont magen bara jag tänker på att strida samtidigt som jag ju måste kämpa för att min dotter får den ersättning hon kan få. Hon blev attackerad av en kamrats husdjur så hon rådde inte för skadan själv.

  • Hadrada

    Hej får jag fråga hur mycket % nedsatt syn det handlar om? Och vet du något om hur dem tänker kring glasögon vid ögonskada? Va med om en arbetsolycka här för ett tag sen där jag förlorade 80% syn på mitt ena öga. Men får 65-80% med korrektion glasögon. Undrar om du vet om dem utgår från vad man ser med skärpa eller utan?

Svar på tråden Rimlig ersättning för en ögonskada?