• Eliam

    Litet tips på att få mer egentid!!!!!!!!!!!!!!

    Jag visste inte riktigt vad njutningsförälder var förrän jag läste här inne. Jag är nog en sådan så Jag vet inte ni har säkert kommit på detta långt före mig men jag tyckte det var så superskönt idag. Jag spärrade av vardagsrummet och fyllde lådorna i bokhyllan med allt möjligt ofarligt intressant för ett barn på 8 månader.

    Sedan satte jag honom på golvet så han fick krypa fritt där. Han öppnade lådorna en efter en och det tog en evighet för honom att upptäcka allt som var så "SPÄNNANDE" I soffan satt jag och log, läse min bok och ja så där satt vi nog i nära två timmar!!!! Jag kände mig så fri.
    Mitt tips, hur jobbigt det än är så blir det lättare att barnsäkra och hitta på lite sån´t här så man själv får koppla av lite.
    En njutningsförälder

  • Svar på tråden Litet tips på att få mer egentid!!!!!!!!!!!!!!
  • Tjofsen

    Jättebra tips ju..man kan ju sätta fram kartonger också med lite saker i......Gud va bra tips. Så fick du läsa lite och fly verkligheten för en stund.

  • Nyfiken gul

    det här var en bra tråd..

    tycker vi ska fortsätta den o tipsa vidare om hur man kan lösa egentiden även om det ibland bara handlar om kortare stunder...

  • Eliam

    ja det kändes som om ja jag kunde verkligen andas ut!!
    Tycker också vi ska ha denna tråd som tips för det är ju rätt jobbigt nu det blir mycket spring efter de små
    Har någon något bra tips??

  • Nyfiken gul

    jag var ensamstående med mina små o fick verkligen ta till fantasi för att över huvud taget kunna göra enkla hushållssysslor samt hinna med egentid..

    något jag upptäckte var att barnen älskade att vara på samma nivå som jag själv var...

    det var ju oerhört frustrerande för dom att behöva sprattla på en filt medans jag tex stod o diskade...

    upp med dom i din egen höjd! Sätt dom i barnmatstolen o dra fram den brevid det du håller på med. att bara få titta på vad mamma gör är ett äventyr i sig o man kan i lugn o ro ta för sig av tiden man får .. o man slipper ha ögon i nacken eller åt två håll...

    investerade också i en sliten gammal liggvagn nånstans 70-talet till yngsta sonen att ha inomhus... perfekt att kunna flytta mellan rummen som man vill o ändå ha fri uppsikt över vad som händer med bebis o man kan enkelt skjuta undan vagnen till ett annat rum när bebis somnat o man behöver inte bli "låst" för att man inte kan göra något specifikt bara för att bebis sover i sin spjälsäng....

  • Eliam

    Det där med vagnen var ju jättebra!
    Det har jag också kört med. Min kära moder kom med det förslaget och det har varit kanon. Nu går det inte längre för han klättrar ur allting snart.
    Jag brukar också sätta honom i matsktolen när jag diskar. Hans största intresse är då att dra i mina byxor. En gång när jag hade träningsbyxor drog han der dem. Han skrattade som en dåre Ett tips till är att fylla många olika låder i hemmet de lådor längst ner med hans saker eller saker han kan få ha. Just nu är min på upptäcktsfärdo ch har upptäckt att alla lådor kan öppnas och man hittar så mycket kul i dem

  • vinterpinglan

    Vilken bra idè!!! Den ska jag komma ihåg när Liam blir äldre.

    Jag har också kommit på att jag är ingen AP förälder eller har någon lust att hålla på med EC eller något annat sånt. Tycker att sunt förnuft är det bästa tipset och rådet!!

    Sedan en annan sak som jag gillar med njutningsförälder är att man får UTAN att bli anklagad för att vara en dålig mamma tänka på sig själv också. Jag menar det här med egentid.  Toppen!!!!!!!!!!!!


    ♥♥♥ Kevin o Liam - mammas guldklimpar ♥♥♥
  • GOBLIgobli

    Jag har också haft matstolen vid diskbänken till bebisarna och då även öppnat översta lådan och haft i roliga saker för dem att krafsa med.

  • Strutzen

    Gud vilka bra tips jag får här Dessa får jag inte glömma när sonemannen börjar krypa. Jättebra det med lådorna.....
    Längtar så att få sitta ner och läsa en bra bok och bara få njuta och "slippa" tänka ( förstå mig rätt) på lillkillen.

    Jag har även börjat simma 2 ggr/ vecka. Maken kommer hem efter jobbet och jag åker och simmar. Jag är väl bara borta max 1 timme, MEN VILKEN TIMME!!! Helt underbart och få ligga och plaska i vattnet och inte behöva tänka på mat, blöjbyten mm.

    Bra tråd det här

  • Happy76

    Bra med kul tips! Här i vårt rum där vi har datorn, har vi gjort de tre nedersta hyllorna till Theos. Hans leksaker står uppställda där, det finns lådor och backar med saker osv. Han roar sig länge och väl där på morgonen, är nöjd och glad och jag får dricka mitt kaffe och ta en morgon-surf-runda på fl. Han röjer ut ALLT ur hyllor och korgar på dagen, och sen på kvällen när han sover städar jag upp allt, och han blir lika glad varje morgon när han kan börja om

  • Strutzen

    Happy76: Vad skönt det låter för dig Än så länge måste jag vänta tills sonen sover så att jag kan ta mitt morronkaffe i lugn och ro. Men det dröjer nog inte länge till innan han kryper

    Jag har fått för mig att det kommer bli lugnare när han kan leka själv och kan krypa........långnäsa åt mig eller ????

  • Aunt Molly

    Strutzen: jo jag tyckte det blev lugnare när krypåldern började! Då kunde sonen roa sig själv en stund (i ett barnsäkrat område som TS tipsar om). Mycket lättare med ett nöjt krypande barn än med en frustrerad liten som vill bli buren!

  • Happy76

    Strutzen, jo jag tycker det var skönt när han började röra sig och man hade fått barnsäkrat. Sen kom en ny period när han började resa sig mot allting och var jätteostadig och bara trillade. Sen när han började gå vid 10 mån var han oxå lite ostadig, men vid 11 månader när han helt slutade krypa och började gå stadigt, blev det lugnare igen!

    Visst får man´passa hela tiden, men Theo är så mkt nöjdare när han är mer självständig!

  • Eliam

    Tjohopp
    Imorgon byter vi ut alla kontakter till petskyddade. Kommer även fästa en del möbler i väggen för det är en klätterapa vi fått
    Jag har det kanon nu!
    Sonen min far runt i hela lägenheten och har jättekul och vill inte alls umgås med mig utan ska upptäcka allt själv. Jag ja jag läser, tränar lite, lagar mat ifred, fixar och tar hand om mig själv lite.
    OBS! Det lät som om jag inte ville vara med honom alls. Vi har mycket kul ihop också men att ändå veta att han är så nöjd och inte behöver mig hela tiden och att lägenheten inte längre är farlig får ju mig att slappna av och kunna göra lite annat.
    Kram

  • Nyfiken gul

    ja just ja....

    Eliam gav mig ett bra tips...

    BARNSÄKRA!!

    jag lovar att man får mycket tid för sig själv o övrig familj om man har barnsäkrat huset från olyckor... o därmed slipper springa efter som en idiot o skrika "aj aj" och "akta"...

    *grind för trappor
    *lås dörrar
    *ha ofarliga saker i lådor o underskåp
    *sätt fast hyllor o sånt i väggen
    *minska klämrisken
    *ta bort sånt du är rädd om tex prydnadssaker , saker som går sönder lätt och som kan pillas bort av en barnhand, dukar som går att dra ner osv...

    på sätt kan barnet upptäcka hemmet på egen hand o leka med ofarliga saker utan att man behöver springa efter... o man får automatiskt tid för annat när man vet att man minimerat risken för olyckor..

  • Nyfiken gul

    Ett helt annat tips:

    Var inte så förbaskat känsliga för klockslag och scheman...

    När jag slutade stirra på klockan blev allt mycket enklare... det spelade ingen roll för mig om amningen tog 3 timmar eller 30 minuter.. jag nyttjade tiden till det jag kunde... bläddrade i kataloger, läste en bok, fikade, såg tv osv..

    jag lät barnet styra dagen ... helt plötsligt blev det massa tid över för min del...

  • Mrs Darcy

    Tjofsen - man kan ju sätta fram kartonger också med lite saker i......

    Menar du med barnet i kartongen då, eller?

  • Tjofsen

    Mrs Darcy: hahah..ja varför inte....stoppa ner barn och saker i kartongen.....knyt igen och ställ ut på verandan/balkongen....stäng dörren och sätt dig framför tv:n med en kopp kaffe. Garanterat tyst och lugnt.

    Nån som har tips på hur man får en 6-åring att sluta vara som ett plåster!!!! TJAT TJAT TJAT hela tiden. Man blir galen. Kan inte ens gå på toaletten utan att höra hennes röst....

  • Mrs Darcy

    Tjofsen - Min snart sexåriga tjej har fullkomlig munglapp. Hon har lagt sig till med kontrollfrågor "Får jag?" (hoppfullt tonfall) när jag bara säger "ja" eller "mmmm" åt henne och egentligen inte har en susning om vad hon tjattrar om.

    Att göra små pärlplattor, som jag sedan stryker och har som underlägg för glas och kaffekoppar, fungerar som en sysselsättare hos oss och tar lite TID.

    Ny sysselsättare är "Schlagerfestival". Hon är inne på sitt rum med stängd dörr och övar på sånger och danssteg till dessa och sedan får vi inbjudan/biljett till kvällen.

    Fast ibland kan det vara ganske trevligt attha någon att prata med - att man verkligen har en dialog och försöker att bryta envägskommunikationen...

    Lycka till!

  • Tjofsen

    Mrs Darcy: Ja, här är också munglapp. Till och med så hon säger själv efter 30 minuters KONSTANT prat (när jag undrar om hon överhuvudtaget andas)..."jag måååste prata heeela tiden"...."jasså. säger jag. det verkar så..precis som om du tror att du slutar existera om du inte gör ljud ifrån dig"...."jaaaaaa.säger hon".

    Pärlplattor - done that

    zoo- istället för Schlagerfestival - vi gjorde biljetter och allt och visade mina föräldrar och min sambo....mycket uppskattat. Gosedjuren var strategiskt placerade i rummet för guidning

    Senaste aktiviteten har varit att dra runt på en liten trähund (sån gammal)....hon ska matas, rastas och pysslas om

    Det värsta är att hon MÅSTE ha nån som kollar på henne HELA tiden. Hon kör upp ansiktet framför mitt när jag ser på tv, hon går framför mig, runt mig HELA tiden. PRATAR PRATAR PRATAR.......*ler* visst är det mysigt ibland men har sagt 1000000 ggr att jag behöver lite "fritt från prat och vara lite ifred ibland"

    Det är lyckligtvis bara mitt halvbarn (kanske ännu mer irriterande då, vad vet jag) så hon är ju inte här 100%

    Låter hemskt jag vet! Men vi halvmammor får verkligen streta.
    Behövde nog mest gnälla lite.
    Nu är hon hos mamma och jag har lugn och ro.

Svar på tråden Litet tips på att få mer egentid!!!!!!!!!!!!!!