• esmeralda76

    Ang. försäkringar.

    Jag undrar hur ni har gjort om ni har haft ngn. försäkring ni har fått ut på i samband med att era barn gått bort och kan man få ut på flera försäkringar samtidigt? Vi har börjat nysta i detta nu, känns jobbigt.

  • Svar på tråden Ang. försäkringar.
  • Jessica26
    Vi3 skrev 2007-11-22 22:48:02 följande:
    jessica tror du verkligen det gäller alla fackförbund? Har försökt kolla på mitt och min mans förbunds hemsidor, men det verkar som att bara om man tecknat deras tilläggsförsäkringar så kan man få något...
    Säger som föregående att kolla upp det.
    Jag är med i KOmmunal och min i transport.

    Men det kanske främst är de som har koppling med Folksam som har denna försäkring. Hade vi haft den tilläggsförsäkringen som finns hade vi fått mer.
    Men detta ingick i medlemsavgiften...

    Men kolla absolut upp det. Är alltid skönt att slippa tänka på begravningskostnader för våra små...
    ♥emilia♥ min underbara ängel ska bli storasyster
  • Vi 5

    tack, ska ringa nästa vecka. Vi fick "begravningshjälp" alltså ersättning från dagis, kommunen hade försäkring. Så det kan vara ett tips för de som har förlorat barn i den åldern.

  • Katta77

    en dum fråga...har det betydelse om barnet dött i magen eller när den är född för att få ut på hemförsäkringen???

  • Jessica26
    Katta77 skrev 2007-11-24 10:28:57 följande:
    en dum fråga...har det betydelse om barnet dött i magen eller när den är född för att få ut på hemförsäkringen???
    Om barnet har dött i magen så ska man ha gått en viss längd i graviditeten. Har man t ex gratis försäkring från t ex trygghansa så måste man ha gått 28 veckor för att livförsäkringen ska gälla.

    Vad gäller andra försäkringar och bolag så vet jag inte.
    Mig bara dem frågade hur långt jag hade gått när hon föddes. Och jag fick ju bara en dag för tidigt så jag vet inte var gränsen går.
    ♥emilia♥ min underbara ängel ska bli storasyster
  • Didden

    Har för mig att det enbart ingår i den tillvalda grupplivsförsäkringen. Både jag och min sambo fick ett halvt basbelopp var.


    Katta77 skrev 2007-11-24 10:28:57 följande:
    en dum fråga...har det betydelse om barnet dött i magen eller när den är född för att få ut på hemförsäkringen???
    Jag har fått ut på försäkringen (gruppliv via facket) vid båda mina barns död. De är födda v.20 och v.37.
  • Jessica26
    Didden skrev 2007-11-24 20:07:30 följande:
    Har för mig att det enbart ingår i den tillvalda grupplivsförsäkringen. Både jag och min sambo fick ett halvt basbelopp var. Jag har fått ut på försäkringen (gruppliv via facket) vid båda mina barns död. De är födda v.20 och v.37.
    Vi har inte den tillvalda gruppliv försäkringen får jag tillägga då.
    Betalar bara fackavgift varje månad....
    ♥emilia♥ min underbara ängel ska bli storasyster
  • Didden
    Jessica26 skrev 2007-11-24 20:10:14 följande:
    Vi har inte den tillvalda gruppliv försäkringen får jag tillägga då.Betalar bara fackavgift varje månad....
    Ok, då är det kanske för att det är Folksam då
  • Jessica26
    Didden skrev 2007-11-24 20:52:50 följande:
    Ok, då är det kanske för att det är Folksam då
    Det är möjligt.
    Tyvärr är det många som inte blir informerade om detta.
    Vi hade tur som hade en läkare som visste något om ersättning via facket så då ringde vi upp facket och frågade.
    De var väldigt tillmötesgående, men man kände sig jättedum när man frågade om man fick pengar för ens barn hade dött....
    ♥emilia♥ min underbara ängel ska bli storasyster
  • Katta77

    på folksam kan man få ut på försäkring from graviditetsvecka 29, så enl kvinnan jag prata med kan vi inte få ut nått pga att jag fått MF i v 27 (har den extra grupplivförsäkringen)

  • Johanna72

    Hej!
    Är lite i sama situation och försöker reda ut detta med försäkringar. Kollade också med facket men den kollektivförsäkring jag har gäller inte om man förlorat ett barn i en trafikolycka utan då är det bilförarens trafikförsäkring som går in. I det fallet kan man alltså inte få pengar från 2 olika försäkringar däremot om barnet dött pga sjukdom eller annan olycka lät det som...
    Försäkringar är en djungel och det krävs att man har ork att läsa och ringa för reda ut allt!
    Hoppas du snart är klar med "den här biten", så jobbig och tråkig men ändå så värdefull när man får så många oväntade kostnader. Kram Johanna

  • mrs mimmi

    Vi fick från utbetalt från tre olika försäkringar. Först från Trygg-Hansas barn försäkring sedan från pappans fack (metall) och även från en försäkring  som hans jobb hade.  

    Pengarna kan aldrig ersätta som någon skrev, men de kan underlätta mycket. Just det att man kunde göra precis som man ville utan att behöva tänka på det ekonomiska, med tanke på blommor, sten ja alla omkostnader som dök upp.

  • Meryl

    Hej esmeralda76!
    Jag och min man har tecknat gruppförsäkringar i Skandia via mitt jobb. Vi har olika försäkringar där men på våra livförsäkringar så ska vi få ut ersättning för vårt förlorade barn. Det var vad vi fått besked på telefon iaf. Vi har inte fått ersättningen ännu.

    Vi fick bra hjälp från Skandia, de gav oss även nr till deras kriscentrum och var väldigt hjälpsamma. Det kändes som de förstod hur jobbigt vi tyckte detta var med att ringa och så. Jag är alldeles för ledsen och bedövad för att läsa några villkor så jag bara frågade om man kunde få nån hjälp och då tog de reda på det åt mig.

    Det ÄR jobbigt med såna här grejor men det kändes som ett bra bemötande vi fick som sagt, jag hoppas ni får bra hjälp!

Svar på tråden Ang. försäkringar.