• Majsan72

    Malmömamma vintern 06/07 del 9

    Snart 1,5 år har gått sedan vi i tur och ordning var "offline" mystiskt länge...

    De flesta av oss har börjat jobba eller plugga igen, och några är igång med planeringen av "tvåan". Alla fick vi barn vintern 06/07 i Malmö med omnejd.
    Har fortsätter vi att diskutera allt som händer i våra nya familjeliv.

    Vår alllllra första tråd för nostalgiska:
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m9312333.html

    /Majsan, mamma till Leonard född 7/12 2006

  • Svar på tråden Malmömamma vintern 06/07 del 9
  • mammahell

    Anja har en potta men vill inte sitta på den och vi tvingar inte henne. det får komma när hon visar intresse. min svägerska var blöjfri vid 1år så det går nog!


    Anja 070206 *Bf barn 2 080911*
  • lärka78

    aof: ja här händer inte mycket! om A verkar ha koll på när hon behöver kissa eller bajsa och kan säga till så kan ni säkert få bort blöjan nu. Sen om ni orkar är en annan sak, jag hade aldrig orkat oroa mig för det också tycker det är mycket som det är som ska fungera. Det där med blöjor verkar vara väldigt olika från barn till barn. E har varit ganska knepig att få blöjfri och har fortfarande nattblöja trots att han är 4,5. Jag kan nog tycka att det varit dags länge att skippa den men bvc säger att det är helt normalt och att det inte görs något från deras sida förrän barnet är typ 6 och fortfarande inte är torr på natten, dagtorr typ vid 5. Tycker det låter sent men det är väl för att det helt enkelt är bäst om det blir när barnet är moget.
    Så svävade jag ut i vanlig ordning men blöjans vara eller inte stressade mig supermycket när E inte visade minsta intresse av att gå på toa, jag tyckte alla blev blöjfria när de var två och kände mig helt misslyckad men när han var drygt tre släppte det och han slutade ganska tvärt på eget initiativ. Så jag har bestämt mig för att inte försöka skynda på det. förr eller senare så...

  • alltomfiske

    lärka - det är nog lite så att vi inte orkar. Det blir mycket potta men också mycket blöja och så får vi väl se med tiden... Hon har ju koll, men säger inte till innan om det händer nåt roligare samtidigt. Men när det inte händer så mycket annat skoj t.ex på kvällen när man nattar henne, då är hon väldigt bra på att säga till. Vi får se, jag är ändå tveksam till om hon är helt mogen. Det kanske mest är så att kissa/bajsa på pottan är en rolig grej och det är ju bra att uppmuntra men inget att dra för stora växlar på.

    Igår stod hon i vart fall helt obekymrad och släppte en mindre flod över mina nytvättade kläder som jag precis vikt ihop.

  • lärka78

    Tack för det skrattet aof! Över tvätten, haha...

    Låt bekvämligheten råda tycker jag... ni kan ju ha som grej att hon inte har blöja hemma eller alltid sätta henne på pottan på morgonen eller nåt och sen vara lyhörda för när hon känns mogen för att ta nästa steg. Hon är ju liten än så ni behöver ju inte känna någon stress. Det behöver ju faktiskt inte vara sommar för att man ska ta bort blöjan. Verkar hon redo att ta bort blöjan i vinter så kan man ju börja vara utan blöja inomhus och bara sätta på en när man ska gå ut.
    _________________________________________

    ÖNSKAR ER ALLA EN HÄRLIG MIDSOMMAR!!!

  • alltomfiske

    Hej alla Malmömammor, jag gör slut med FL nu men finns på Facebook och i verkligheten. Ha en fin sommar!

  • EldHav

    Tror faktiskt Sunna vet när hon ska kissa. VARJE gång hon blir helt naken, vare sig det är inne eller ute, ställer hon sig och kissar medvetet. Ställde sig även upp i badkaret och kissade igår *haha*

    Adjö Alltomfiske!

  • MallaW

    Halloj tråden! Sista dagen på detta jobbet idag, HURRA!!! Sen semester 4v innan jag börjar i Lund Någon som har lust att ses lite framöver? Trevlig sommar på er!

  • Flickan P

    Hej tjejer!

    Engla verkar ha kommit in i någon form av seperations "ångest"... Det vinkas nästan gråtande hejdå till allting som lämnar henne (hon vinkar och säger hejdå gakan typ) , flaskan är slut då är det hejdå. Vi vinkar hejdå till skorna när de ställs på hyllan, till nappen när den ej ska vara i munnen mer osv.

    Vad handlar det här om egentligen?
    Har hon helt enkelt börjat förstå att saker kan försvinna? Men varför blir hon så förtvivlad?
    Någon som känner igen sig?


    ♥Engla♥
  • Majsan72

    Det är säkert som du säger, nån slags separationsångest.
    Leonard är känsligare för vissa saker i perioder, det är bara att köpa läget, tycker jag, låta honom ha sina idéer tills han är färdig med dem.
    Men sen är det ju jobbigt om hon blir så ledsen förstås.
    Kanske kan ni vända på de där jobbiga avskedsstunder och istället prata om var saker och ting "bor", t ex "där bor skorna, där har de sin plats, nu ska de hem till sig" så blir det som en liten rolig saga istället.

    Förresten, jag är ledig på fredag. Nån som planerar nån kul stans att leka?

  • Flickan P

    tack Majsan! Smart att berätta vart de "bor". För oss är det inte jobbigt, synd om henne att hon blir ledsen bara. Men förhoppningsvis går det över snart!


    ♥Engla♥
Svar på tråden Malmömamma vintern 06/07 del 9