• Meal

    Från 5 till 75 miljoner med pergotime

    Ville bara dela med mig lite av våran glädje. Min man har dålig sädkvalitet, har varit och lämnat in 4 prov i tidsrummet från november till nu i juni. Han går på en privat klinik i Oslo hos en känd androlog som har hjälpt många ofrivilligt barnlösa (Andrologisk senter). I mars lämnade han in ett prov som visade totalt antal på 5 miljoner och bara 2% med normalt utseende. Han fick en pergotimekur på 20 dagar och lämnade så in ett nytt prov nu i måndags. Det visade totalt antal på 75 miljoner. Fortfarande bara 2% med normalt utseende men det blir många fler än innan det. Dessutom har andel levande, andel som simmar fort och andel som rör sig ökat betraktligt. Fortfarande en bit upp till normalen, men detta var verkligen goda nyheter. Vi har tidigare fått höra att IVF/ICSI är våran enda möjlighet, men nu fick vi veta att det inte är omöjligt att vi ska kunna klara det själva.

    Så jag rekommenderar denna kuren till alla som har män med dålig sädkvalitet. Vet att många gynekologer är skeptiska till det, men det är ju trots allt andrologerna som är experterna innanför området. Nu har mannen påbörjat en ny 20-dagars kur så ska han in och lämna nytt prov i augusti. Otroligt spännande.

  • Svar på tråden Från 5 till 75 miljoner med pergotime
  • Lerkorg

    Det där har jag aldrig hört talas om innan. Verkligt intressant information.
    Är detta något som svenska läkare är insatta i? Eller är det något som förkastas av dem? Fick lust att omedelbart ringa till vår läkare och be honom pergotimera min make.

  • Meal

    Ja det är verkligen spännande det denna andrologen gör, han har hjälpt så otroligt många. Men vet verkligen inte hur svenska läkare ser på det. Verkar vara olika från person till person, jag har som tur är en underbar läkare som samarbetar jättebra med andrologen. Men vet att inte andra upplevt det samma. De sädprov de tar på laboratoriet där är väldigt omfattande och man får svar på det mesta. Så får man hjälp att behandla det om det går.

    Om du går in på forum.snartgravid.com och söker på Purvis så kan du läsa om mångas erfarenheter med andrologen. Så nu hoppas jag vi är en av dem som kan skriva oss upp på listan över dem som fått hjälp av Purvis.

    Antar att din man har nedsatt kvalitet/antal, har ni fått veta hur dåligt det är?

  • Meal

    Ja det är ett FSH-stimulerande hormon, men det hormonet stimulerar också sädproduktionen

  • kela81

    verkligen intressant läsning! Undrar om jag ska dela min nästa pergo kur med maken Hans simmare är inte tipp topp de heller!

  • Pimpinellan

    Zink,folsyra och astaxantin kan man testa också för det funkar det med. Receptfritt och enkelt att köpa för att få en läkare i Sverige att skriva ut pergo blir nog nästan omöjligt. Min man fick upp antalet från 20-225 miljoner. Sen säger jag inte att pergo _inte_ funkar för det gör det kanske (är fortfarande skeptisk ),men de andra kan man ju testa också som sagt.

  • Musche
    Pimpinellan skrev 2009-06-12 11:54:15 följande:
    Zink,folsyra och astaxantin kan man testa också för det funkar det med. Receptfritt och enkelt att köpa för att få en läkare i Sverige att skriva ut pergo blir nog nästan omöjligt. Min man fick upp antalet från 20-225 miljoner. Sen säger jag inte att pergo _inte_ funkar för det gör det kanske (är fortfarande skeptisk ),men de andra kan man ju testa också som sagt.
    Hej,
    Du menar att din man käkade Zink, Folsyra och astaxantin och sen gjorde test igen å produktionen av spermier hade ökat?
    Låter ju toppen!
  • Jillan

    Vad är det jag läser???
    Låter ju underbart om det verkligen fungerar.
    Min sambos simmare visade 1,08milj/ml och totalantal simmare 3,24 milj.
    Varav de flesta har en dålig rörlighet.
    Vi har gjort ivf/icsi, varav ett lyckades men slutade i tidigt missfall.
    Nu har vi ett FET kvar, sen är våra betalda försök slut.
    Om han skulle få en pergokur eller äta zink, folsyra och astaxantin. Skulle spermiekvaliten öka???

  • Meal

    Min man har precis fått provsvaren på det provet han tog nu i augusti. Efter ännu en pergotimekur (i juni) så har antalet ökat till 126 miljoner. Också kvaliteten har blivit bättre, från att ha 2% med normalt utseende så har han nu 4%!

    Jag har knalltro på pergotime för män också

  • Jillan

    Helt otroligt, är imponerad att det fungerar med pergo.
    Kanske ska ta ett snack, men vår fert läkare.

  • Prisssan

    Gud vad underbart att läsa! Varför har inte svenska läkare fattat detta?


    För en tid tillbaka så har jag varit trött, försökt att vara allt på samma gång...
  • Önskan om att bli 3

    Jag måste bara fråga... Min man har för högt FSH värde och egentligen inga spermier men vad händer med FSH värdet när man äter Pergotimekur tror ni???
    Tänk om det skulle fungera på min man!!!

  • Greta1

    Jodå, detta görs även i Sverige. Min sambo har stopp i ledarna, så han har noll spermier i ett spermaprov. Dock hittade man spermier via TESA (dvs biopsi i testikeln), dock få o av dålig kvalité, men inga vid PESA (dvs vätska från bitestikeln). Efter en 3-månaders kur med Gonal F och Pregnyl (dvs FSH o precis samma som vi tjejer får), hittade man helt plötsligt spermier vid PESA (där det var helt tomt sist!!) och dessutom betydligt fler och av avsevärt  bättre kvalité!

  • Greta1

    Förstår inte kommentarer som att det skulle vara svårt att få detta utskrivet i Sverige, och att det inte skulle funka med hormonstimulering på män!? Det är nämligen helt fel.

Svar på tråden Från 5 till 75 miljoner med pergotime