• strojes

    Tvillingföräldrar hösten/vintern 2007

  • Svar på tråden Tvillingföräldrar hösten/vintern 2007
  • JewelGirl

    Nä här skrivs inte mycket men jag är iaf inne och tittar någon gång i veckan om det hänt något...

    Samuel kan ju inte riktigt tala pga sitt handikapp och har inget ord för Isabella vad vi har uppfattat men Isabella försökte jag lära sig säga Sammis eller Sammy för Samuel känns lite svårt för små barn. Det blev Boppis och det är vad hon kallar honom nu

  • Emmy K

    Oj vad gulligt med Boppis!!! Får mig dock att tänka på musik som inte passar mitt öra.

    Min Juni kallade lillebror Ervin för Habin, vilket roade fröknarna på ÖF mycket ;) Innan det kallades hon honom för lillis. Hon var två när han föddes.

    Lilja och Nelia säger inte så mycket än men egentligen så är de ju inte 07:or... De föddes ju fyra månader för tidigt i december. Det kommer.

  • Ofir1

    Hej! Ursäkta att jag bild-bombar tråden men jag måste bara dela med mig av denna ljuvliga...

    Första natten i vanlig säng. Troligtvis en ren tillfällighet, men de ligger precis som de gjorde i magen.
    (klickbar) Elly underst, Nadja överst. Nutte och Nutte till höger.

    Den föreställer första natten i vanlig säng. Jag smög in och kollade lägt efter att de tystnat och då sov de djupt såhär. Elly hade krupit över till Nadja (och under) och de har med sig både nutte och nutte som är deras snuttisar. Lustigt nog ligger de nästan exakt som de gjorde i magen:) Även om det säkert är en ren tillfällighet.

    Att sova i de nya sängarna går bra på natten. När de ska sova på dagen vill de inte somna överhuvudtaget (det tar 2-3 timmar) och så kan vi ju inte ha det. De klättrar över tillvarandra och busar, går upp och leker och trissar upp varandra. Först och främst tänkte vi testa att lägga dem mycket senare och se om det löser problemet. På kvällen när de är väldigt trötta fungerar det ju kanon.

    Har ni bytt till vanlig säng? Hur har det gått i så fall?

  • Emmy K

    Åh så gulligt.
    Nä, mina sover fortfarande i spjälsäng och de kommer de att göra tills den dag de kan klättra ur dem. De ligger i varsin säng eftersom vi matar ena tjejen i knappen på natten. Vi vill inte störa dem båda. Sängarna står intill varandra och ibland vaknar de båda ändå, suck.

  • strojes

    Jag gör ett försök att sparka igång tråden igen!

    Hoppas det finns någon/några kvar här på familjeliv som har tid att babbla lite ibland.

  • menit

    Ja men hej! Jag är nygammal här och undrar om jag inte känner igen Ofir1 och Skydiver från när vi väntade tvillingarna?! Jag hade en annan signatur (minns inte vilken).
    Vi har verkligen haft 2 1/2 stentuffa år. Och egentligen inte några andra tvillingföräldrar att bolla med. Folk verkar tro att det är som att ha tre barn, bara!
    Nu verkar mina killar ha kommit in i trotsåldern och jag är helt beredd att lämna bort dem på ett par år
    Så jag är ju nyfiken på hur era tvillingar utvecklats och hur ni klarat föräldraskapet. 
    Mina pojkar är tex extremt klängiga. Vissa dagar kan jag inte röra mig utan att de gråter och skriker "jänta jänta".
    Suck ja. Jag hör till dem som fortfarande upplever att 1+1=3 i tvillingfamiljer. Jag gruvar mig för semestern. För mig är det vila att gå till jobbet på måndagmorgon.

    Ja det var ju ett muntert inlägg, men så känns det just nu!

  • sweedy

    Trotsigt, mammigt och gnälligt, jo det känner jag igen. Dessutom har de båda förkylning, hosta, halsont, feber, och tänder på gång. Jo, här är också muntert. Så är jag också sjuk i halsont och förkylning. Min plan i det hela är att söka jobb. Har ju gått hemma sedan de föddes, men nu känner jag att det nog vore skönare att jobba och tjäna lite pengar på ens slit. Har ett jobb som jag tror kommer att bli mitt, det är inte 100% för kontraktet är inte klart. Vi får se hur det går att orka med jobb på dagen och pojkar på "lediga" tiden.


    ~*~*~♥♥~*~*~Älskar mina pojkar!~*~*~♥♥~*~*~
  • strojes

    Här är det också trotsigt värre ibland (eller rätt ofta, framförallt när de är trötta). Även stora tjejen (5 år) kan också sätta igång så det står härliga till... Så har vi det ibland på morgonen när det är jag som ska lämna hos dagmamman. Vi går upp 6.30 när ungarna ska vara hos dagmamman 9.00 och det händer att vi inte kommer dit förrän 9.30 alltså tre (!!) timmar efter vi gått upp *suck* eller så är det någon som får gå dit utan ytterkläder (det har varit nära att någon av de har fått gå dit i pyjamas...).
    Men å andra sidan kan de vara hur goa och söta som helst. Sara och Linda (tvillingtjejerna) går gärna och håller varandra i hand. "Tröstleken" leker de ofta, en av de gnäller och den andra tröstar med kram och strykningar över ryggen och så byts de så den andra är "ledsen".
    Att sitta i tv-soffan med alla tre tjejerna runt sig och gosa är såååå myyyysigt.

  • menit

    Tröstleken, ja det är ju det som är det fina för tvillingar. Man kan spela bandy med sin brorsa, för han vill samma, och de skjutsar varann i en leksaksbarnvagn och turas om att vara mamma och barn. "Min tuj, min tuj" hör man ofta. De lär sig att dela!
    Ja jag sket i allt igår och gick och lade mig på ett spa. Så får man lite ny ork att pyssla om de andra igen!
    Sweedy, det är väl bra att jobba. Jag har gjort det sedan pojkarna var 10 månader och de började på dagis när de var 18 månader.

  • menit

    Jippiiii, från igår när jag hämtade barnen på dagis tills, ja fortfarande, har de inte haft en enda konflikt! På morgonen mellan 6 och 7.30 brukar det vara typ 5 vardera! Tänk om tänk om tänk om det är över lite för den här gången?!
    Det känns som att vinna på lotteri!
    Och så ska svärmor komma på besök i midsommar, toppen!

    Nytt hopp!

  • qlurig

    Hej alla här inne...

    Känns så skönt (ta inte illa upp) att det finns fler som har det som jag.
    Dagarna är inte alls lätta alltid och just nu sitter jag mest på fritidsresors hemsida och kikar på sista minuten resor som kostar under tusenlappen och får för mig att jag kan åka alldeles själv en vecka för att lugna ner mig lite.

    Dock upplever jag det som att det inte är båda som är värre än värst men en av två är jobbigt det med.
    Min son vill ingenting, säger nej till allt, skriker och gråter, slår, knips, puttas och bråkar med både syster, oss föräldrar och andra barn.
    Skammhatten åker på mamma när hon gör allt för att tillrättavisa men inser väl att jag gör fel och behöver "lära" mig hur jag ska hantera dessa konflikter.

    Säger GRATTIs till menit: låter så skönt med en konfliktfri vardag även om det bara skulle vara några timmar eller dagar.

    Men trots allt trots....tänk vad underbart med två guldklimpar som faktiskt snart fyller 3


    Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
  • strojes

    Hej qlurig! Hur är det med dig? Jobbar du något eller är du fortfarande hemma?

  • qlurig

    Hej Skydiver

    Jag har pluggat lite nu i ett år och till hösten ska jag börja arbetsträna, längra har jag dessvärre inte kommit.
    Nu väntar jag iof nya operationer mm så vi får se när jag kommer igång.


    Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
Svar på tråden Tvillingföräldrar hösten/vintern 2007