• Önskan om att bli 3

    Mannen har högt FSH värde, finns det inget att göra?

    Satt å läste i min mans journal å där står det att han har högt FSH värde. Runt 25 och det ska ligga mellan 4-10.
    Finns det ingen medicin eller något annat som man kan få ner hans värden???

    Är det fler som fått detta besked eller kan hjälpa oss i denna fråga?

  • Svar på tråden Mannen har högt FSH värde, finns det inget att göra?
  • jakebana

    FSH-värdet är inte problemet i sig, det är bara en markör som visar på att testiklarna inte fungerar som de ska. Är dock lite osäker på vilka alternativ som finns så där vågar jag inte uttala mig.

  • Önskan om att bli 3

    Tack, Läkaren på Rmc sa att det spelade stor roll.... Men vi kände att så var det nog inte... Vi har skickat våra journaler vidare till en privatklinik som ska vara duktiga på detta. Hoppas de kan hjälpa oss så vi båda kan få ett biologiskt barn. För som det ser ut nu så är det via donator.

  • jakebana

    Önskan om att bli 3 skrev 2009-08-25 10:40:10 följande:


    Tack, Läkaren på Rmc sa att det spelade stor roll.... Men vi kände att så var det nog inte... Vi har skickat våra journaler vidare till en privatklinik som ska vara duktiga på detta. Hoppas de kan hjälpa oss så vi båda kan få ett biologiskt barn. För som det ser ut nu så är det via donator.
    Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Jag menade inte att FSH inte spelade stor roll, utan jag menade bara att det inte hjälper att sänka FSH, för problemet i testiklarna finns kvar även om man teoretiskt skulle äta en medicin som sänkte FSH (bara för förståelsen skull). Hursomhelst, lycka till på privatkliniken, hoppas att de kan göra något!
  • V P E

    Om jag har fattat det rätt så stiger FSH mycket då inga, eller mycket få, spermier produceras eftersom ett stigande FSH försöker "knuffa på" spemieproduktionen. Om inga spermier bildas så försöker FSH knuffa på ännu mer...

  • jakebana

    V P E skrev 2009-08-25 11:21:55 följande:


    Om jag har fattat det rätt så stiger FSH mycket då inga, eller mycket få, spermier produceras eftersom ett stigande FSH försöker "knuffa på" spemieproduktionen. Om inga spermier bildas så försöker FSH knuffa på ännu mer...
    Precis! Den del i hjärnan som producerar FSH känner av att testiklarna inte producerar könshormon som de ska och försöker piska på dem genom att frisätta mer FSH (könshormonerna är nödvändiga för korrket spermieproduktion). Så högt FSH är ett indirekt tecken på att testikelfunktionen sviktar.
  • Önskan om att bli 3

    Okej!

    Tack alla ni för dessa svar å fortsätt gärna med inlägg. Nu fick jag oerhört mycket mer info än vi fått på hela vår resa inom sjukvården!
    Tänk vilken bra sida FL är!!!

  • Mårran

    Vi gör ivf/isci och vi har också fått höra att mannen har för höga värden av FSH. Nu ska vi utreda det vidare med ytterligare hormontester. Kan det här problemet jämföras med att en del kvinnor har få ägg pga att de har kommit in i klimakteriet tidigt? I så fall är det värt att medicinera för att få normala värden på FSH? Dvs hjälper medicinen till med att öka spermieproduktionen?

  • Önskan om att bli 3

    Mårran: Till oss sa de att det INTE gick at medicinera men det verkar väl rätt lustigt eller??? Det borde ju ha kommit något för män med!!! Men jag hittade en annan tråd där en man fått pergotime för att förbättra spermierna men det var i Norge men det borde de väl vet här i Sverige med? Eller så har inte studierna nått hit än...

    Men har de sagt till dig att det går att medicinera så ska jag ringa till sjukhuset för då måste de ju kunna hjälpa oss med... Eller hur??

    Lycka till!!!

  • Mårran

    Önskan om att bli 3: vår läkare sa väl inte rakt ut att medicineringen kommer att hjälpa, men hon tyckte vi skulle gå vidare med utredningen eftersom vi har fått så få konkreta svar. Vi vet egentligen bara att spermierna inte kommer ut vid vanlig utlösning, men att det finns produktion i testiklarna eftersom de kunde hämta "dugliga" spermier vid biopsin. Nu ska mannen testas på en mängd hormoner som förhoppningsvis kan ge någon mer klarhet. Har ni gjort den utredningen?

    Vi vill veta om det går att på något sätt öka oddsen för honom. Å andra sidan är vi naturligtvis tacksamma över den hjälp vi har fått med biopsi och isci som förhoppningsvis kan ge oss vårt lilla mirakel. (Vi plussade på första försöket, men jag fick ett tidigt mf i somras. Nu ska vi förhoppningsvis göra ett FET-försök nästa vecka! )

    Trevlig helg!

Svar på tråden Mannen har högt FSH värde, finns det inget att göra?