• Mirix

    VAB!

    Hallå hallå!

    Hur har ni gjort när era barn blivit sjuka och måste stanna hemma från dagis eller skola? Av vilka skäl har den ena eller andra stannat hemma o har ni delat exakt lika?

    Jag pluggar själv o min fru jobbar. Får jag några pengar för att vara hemma från skolan, baseras min frus vabbpengar på hur hon jobbat de 8månaderna före vårt barn föddes (som hennes mammapenning baseras på) ?
    Jag förlorar ju ganska mkt skola om det blir som jag läst nånstans att föräldrar vabbar i genimsnitt en vecka i månaden första dagis året..
    Medan det såklart blir en hel del pengabortfall om min fru vabbar från jobb.

    Alla tankar o tips e välkommna. Vårt barn är snart 10månader och börjar på dagis sista november, 1 år o 2 veckor..

    Kram/m

  • Svar på tråden VAB!
  • Elli77

    Jag är inte ordentligt påläst men kan säga det här.

    Ja, din frus ersättning grundas på hennes inkomst innan barnet föddes. Hon får 80% av detta när hon vabbar.

    Om du får pengar eller inte vet jag faktiskt inte. Om du nu får det blir det väl 80% av lägsta nivå värdet (det du får om du är pappaledig).

    Det är dyrt det där första året om man har oturen att få på sig en massa sjukdomar. Speciellt om man själv blir sjuk... Men det behöver inte bli så. Vi hade en ok första termin och sen var det hemskt andra framåt vintern.

    Hade jag varit du så hade jag ringt fk och kollat upp innan. Bäst är alltid att dela vabbningen tycker jag, det är tufft för den som är hemma mycket från jobb/skola, man missar så mycket... så dela!

  • Mirix

    Men du har du missat att du svarade i en regnbågstråd, jag har aldrig varit pappaledig

  • malin10

    ring å kolla med försökringskassan, hur mycket du får för att vara hemma med barnet. dom har ju uppgiter om inte annat så kommer dom be dej skriva i en lapp med det..

  • Linsis

    Min man pluggar och jag jobbar. HAn får ingen ersättning om han är hemma med sjuka barn. Det är tufft att vara hemma från skolan, så det blir mest jag som får vabba, även om vi försöker dela. Har ha tex en föreläsningsfri dag, så får han ta det. VAb baseras på den SGI man har.

  • pusselbitar

    Jag pluggade också när Dex var nyinskolad på fsk. Min stackars fru tog nog 90% av alla vabdagar den första terminen eftersom man missar så otroligt mycket i skolan. Jag tror, men kan ha helt fel, att hennes vabdagar grundade sig på den lönen hon hade precis just då och inte innan föräldraledigheten. Men vad vet jag ... Eftersom jag aldrig anmälde vab till fkassan så vet jag inte hur det är, men har för mig att du ska få pengar från dem och att du inte får pengar från csn för de dagarna. Men nu tror jag att jag har svarat tvärtemot alla andra i tråden så jag kanske har helt fel!

    Det är väl klart att man vill dela men det är ju inte alltid det fungerar ... jag fick missa två moment på en kurs annars fick jag läsa om den. Det är väldigt lätt gjort att missa två moment om man har sjuka barn. Jag tror jag kan räkna på ena handen hur många veckor Dex gick en hel vecka på fsk förra hösten.

  • pusselbitar

    Läste på csn´s hemsida och rättar mig själv lite ... du får inte pengar från fkassan när du vabbar, du får behålla ditt studiemedel men är inte tvungen att ta några poäng under tiden. Om jag förstod det rätt.

  • Egalia

    Min fru pluggar på högskola och jag jobbar. Vi tänker som så att så länge min fru inte har seminarium, tenta, praktik eller annat betygsgrundande så är hon hemma med vår dotter om hon är sjuk och inte kan vara på dagis (av inkomstskäl) Men annars tar jag. Hon ska tex snart ut på 10 veckors praktik och då måste jag ju vabba eftersom hon inte får missa så mycket av praktiken utan att gå om den vid annat tillfälle. Jag har inte behövt vabba ännu men ersättningen är väl som ifall jag själv är sjuk fast utan karensdag...

Svar på tråden VAB!