• Mirix

    VAB!

    Hallå hallå!

    Hur har ni gjort när era barn blivit sjuka och måste stanna hemma från dagis eller skola? Av vilka skäl har den ena eller andra stannat hemma o har ni delat exakt lika?

    Jag pluggar själv o min fru jobbar. Får jag några pengar för att vara hemma från skolan, baseras min frus vabbpengar på hur hon jobbat de 8månaderna före vårt barn föddes (som hennes mammapenning baseras på) ?
    Jag förlorar ju ganska mkt skola om det blir som jag läst nånstans att föräldrar vabbar i genimsnitt en vecka i månaden första dagis året..
    Medan det såklart blir en hel del pengabortfall om min fru vabbar från jobb.

    Alla tankar o tips e välkommna. Vårt barn är snart 10månader och börjar på dagis sista november, 1 år o 2 veckor..

    Kram/m

  • Svar på tråden VAB!
  • Elli77

    Jag är inte ordentligt påläst men kan säga det här.

    Ja, din frus ersättning grundas på hennes inkomst innan barnet föddes. Hon får 80% av detta när hon vabbar.

    Om du får pengar eller inte vet jag faktiskt inte. Om du nu får det blir det väl 80% av lägsta nivå värdet (det du får om du är pappaledig).

    Det är dyrt det där första året om man har oturen att få på sig en massa sjukdomar. Speciellt om man själv blir sjuk... Men det behöver inte bli så. Vi hade en ok första termin och sen var det hemskt andra framåt vintern.

    Hade jag varit du så hade jag ringt fk och kollat upp innan. Bäst är alltid att dela vabbningen tycker jag, det är tufft för den som är hemma mycket från jobb/skola, man missar så mycket... så dela!

  • Mirix

    Men du har du missat att du svarade i en regnbågstråd, jag har aldrig varit pappaledig

  • malin10

    ring å kolla med försökringskassan, hur mycket du får för att vara hemma med barnet. dom har ju uppgiter om inte annat så kommer dom be dej skriva i en lapp med det..

  • Linsis