• sessan79

    ersättning under natten??

    hej mina tvillingar är 9 mån.. de äter 2 mål ersättning per natt.. önskar att de snart ska sluta med det.. hur gör man för att de ska kunna sova utan ersättning på natten??

    prövat o ge gröt o välling innan de lägger sig..

    hur gör ni???

  • Svar på tråden ersättning under natten??
  • nyponros1

    Vi ger välling på natten till våra tvillingar. De första dagarna blandade jag hälften välling och hälften ersättning, så de skulle bli vana smaken. Men det var inga problem alls att byta.

    När de lägger sig får de också en flaska välling.

  • Julia1234

    Varför får de ersättning istället för välling på natten? Vällingen mättar ju mer, då kanske det räcker med ett mål i alla fall?

    Vår ena äter också fortfarande en gång per natt (är 8 månader). Har tänkt att ta ett par jobbiga nätter under semestern - bara stoppa i nappen och erbjuda vatten. Han behöver verkligen inte mat på natten längre, är stor och tung Vi började igår att späda vällingen med hälften pulver för att "avvänja".

    Någon annan som har bra tips så tar jag också tacksamt emot

  • nillan82

    Hej!

    Mina tvillingpojkar är 4,5 månader och sover sedan en månad tillbaka hela natten (19-07) utan mat. Jag vänjde dem successivt vid att sova allt längre pass. När de var 1 månad - sex timmar utan mat, vid två månader - åtta timmar utan mat, vid tre månader - tio timmar och vid fyra månader - tolv timmar utan mat.

    Jag tror att det är lättare att få dem sova över mål när de är små, min barnmorska sa att när de passerar fyra månader blir det svårare, för då får de betydligt mer vilja + ett minne att de brukar äta på natten. Så, vet inte om mitt tillvägagångssätt kommer att fungera för dina killar.

    Så som jag gjorde för att fördröja tiden mellan nattmålen var att ta ner killarna när de vaknade i min säng (de sover annars i sin egen säng) sedan låg jag med dem på armen och "guppade" tills de somnade om. På så sätt kunde man förskjuta målen en-två timmar innan de vaknade nästa gång :) Det tog väl tre nätter ungefär innan de ställt om sig och inte vaknade sin "vanliga tid". På detta sätt gjorde jag tills de sov mellan 19.00 - 04.00. Därefter har de successivt ställt om sig själva att sova längre. Om de inte vaknat vid sju nu så väcker jag dem för att ge dem mat. Detta för att resterande mat-schema under dagen inte ska bli förskjutet. De äter med tre timmars intervall resten av dagen (07, 10, 13, 16, 18.45)

    Om jag skulle göra samma sak idag (när de är lite äldre) skulle jag nog lägga dem i vagnen och låta dem sova där tre nätter. När de sedan vaknar o vill äta skulle jag vagga vagnen tills de somnar om.

    Vet inte om det är enklast att först vänja av den ena och sedan den andra. Eller om det går att ha båda i vagnen samtidigt. Gissar att man måste vagga ganska "vilt" för att få dem lugna och somna om? :) Hur som helst så är det nog bra om du kan få hjälp dessa nätter av din man eller liknande. Tror det kan bli 2-3 nätter med ganska lite sömn :)

    Vet inte hur du gör med tvillingarna, om den ena vaknar o vill äta: matar du även den andra då? Det gjorde/gör jag för att få dem i samma fas, men då jag förlände intervallen så var det inte tal om att väcka :) De fick mat med en timmas intervall om den ena sov så mycket längre...

    Hoppas det kan vara till någon hjälp och lycka till :)

  • sessan79

    tack för svar..
    har börjat o ta hälften välling o hälften ersättning varje måltid så de kan snart bara få välling..
    båda vill ha mat * ersättning * efter 3-4 tim på natten o även på dan...
    på dan får de ju mat o gröt osv..

    vi kanske kan pröva o ge nappen o se vart det leder..minska så de bara får 1 mål tidigt på morgonen typ vid 4 när de vaknar.. 2 gången o vill äta.. målet innan kanske man kan ge vatten o nappen..

    ska bli spännande ...

  • sessan79

    glömde skriva.. ja jag väcker ena om den andra vaknar o vill äta..

  • Julia1234

    Men testa att inte väcka och se vad som händer! Förstår varför du gör så men kanske är det så att båda inte behöver mat?

  • trolle06

    Hon gjorde ni med äldre syskon (som verkligen behöver sin nattsomn) när ni skulle vänja dem vid att inte äta på natten?

    Har tvillingstjejer födda i april 09. De är mao över ett år gamla. De är tvåäggstvillingar och mycket olika. Ella, som är lång och smal men äter som en häst vaknar fortafrande 1-2 ggr per natt och äter. I o m att vi ger kvällsmål i form av vällning så ger vi ersättning NAN3, på natten. Vi borde naturligtvis har vant henne av med det men i o m att sonen på 4 år och den andra tjejen väcks om vi låter henne skrika så har vi snällt sprungit in o ch matat henne.

    Nu har det snarare blivit mer och mer samt att hon nu vaknar varje morgon kl 04.45. Vore mycket tacksam för hjälp och tips!

    Hallon

  • Sissa Blom

    Hej

    Jag hade också hoppast att mina skulle sluta nattäta av sig själv men vid 12 månader fick vi inse att dom behövde lite hjälp. Tjejen föddes liten (2.1 - så inte så liten men i mamms ögon var hon litlen... .) och det tog emot att sluta ge henne mat när hon vaknade på natten. Killen var större och vaknade oftaste inte av sig själv, men när syrran skrek vaknade han och mat var det snabbaste lättaste sättet för oss alla att få sova igen. Men som sagt, vid 12 månader tog vi tag i det. Jag är inget fan av 5 mm så vi jobbade på sova utan gråt - det tog lite tid men det funkade! 
     
    Det första vi gjorde var att dela på dom för att minska risken för störning. Vi bodde trångt och hade inget direkt extra sovrum men man och son flyttade in på extra madrass och resesäng i vårt lilla arbetsrum. Jag och tjejen bodde kvar i sovrummet.

    Vi gav vatten istället för mat, och hon fick komma upp i sängen. I början drack hon en hel del ur flaskan men sakta minskade det och efter 2 månader slutade hon vakna och kräva flaskan. Eftersom vi delade på dom och killen egentligen inte vaknat och ville ha mat så slutade han i princip äta på natten av sig själv. Efter 2 månader flyttade vi ihop dom igen.

    Lyckat till med avvägningen, jag tror du kan göra det utan att störa de andra barnen för mcyket om du ger det lite extra tid.

    SB

  • sessan79

    hej alla.. tack för alla svar .. :)
    sambon gjorde slag i saken o börja med att sluta med nattmål.. första natten.. lite skrik men tog faktiskt nappen..
    han lade dem 19 sen fick de välling vid 23 o sen vaknade de vid 05.. o fick välling..

    de övriga nätterna har funkat.. man får ge dem nappen.. o de somnar oftast..

    hoppas det fortsätter funka.. trodde det skulle bli jättejobbigt..

    så nu lägger de sig ca 19.. får välling ca 23-00 sen ca 05 o sen får de gröt vid ca 8 på morgonen..

  • Simvin76

    Våra 10-månaders har ätit (bara) ersättning sedan de var ett par månader. Som mest gjorde jag 1,2 liter ersättning på kvällen. Men igår kväll gick det sista ersättningspulvret och nu är det slut.
    Ingen direkt plan, men nu blir det hardcore!!

  • Mamma till viljestark dotter

    Har tvillingar på 10 månader De har aldrig fått flaska på natten, utan jag har ammat dom. För ett par månader sedan började tjejen sova över nattmålet, och för två veckor sen även killen. Det var inget jag "övade" dom till, utan det kom av sig själv. Men jag har aldrig, och kommer aldrig, att göra välling åt dom på natten. De nöjer sig med att jag ev stoppar in nappen om de vaknar till på natten

  • Vitros

    vi hade ett liknande upplägg som helt plötsligt eskalerade och de vaknade mer och mer på natten och ville ha mat, så då tog vi tag i det (de var ca 7 månader) och hade ett par tuffa nätter då vi satt bredvid sängen när de vaknade och sjöng, gav vatten och "schyyschade" tills de tredje natten sov till klockan 6 av sig själva.
    Sedan dess har vi fått ha en light-avvänjning efter en magsjuka, men annars har det gått över. SÅÅ skönt kan jag säga! 

  • Purelyplatonic

    Mina sover utan nattmål om man har en "strikt" 3 timmars matning under dagen. Sen får de sista vällingen vid ca 19 och sen sover de till 6-7 på morgonen men med ett par nappinstopp från ca 4-5 på morgonen.
    Får de för lite mat på dagen så märks det på dem under natten. Så jag ger dem oftast välling efter matmåltiderna för att få dem tillräckligt mätta inför natten.

  • Systermalin

    Hej!
    Åh va' intressant att läsa alla inläggen!
    Mina tvillingkillar är 7 månader (föddes två månader för tidigt) och äter fortfarande två gånger per natt (amning). Jag trugar med välling tills de är proppmätta inför nattningen, men ändå verkar de behöva mat på natten. När de var små (väldigt prematura) så matade jag dem med 1,5-2 timmars intervall, sen' har de hållt sig längre och längre... Försöker trösta och ge napp när de vaknar, men det funkar bara i ca. 30 minuter, sen' vaknar de ordentligt och somnar inte om om de inte får mat. Har inte testat att ge välling om nätterna, känns bökigt att gå upp och fixa det mitt på natten... lättare att amma. Dessutom hade mina bröst exploderat om jag inte ammat ;o)  Eftersom de får välling innan nattningen så har det ju dröjt ca. 6 timmar sedan senaste amningen när de väl äter på natten, så då finns det i alla fall gott om mjölk.
    Känner verkligen att det börjar ta på krafterna att aldrig få sova en hel natt! Får kanske börja köra lite hardcore som några av er och ta några tuffa nätter för att sedan bli kvitt nattmatningarna. Är så trött!!! Det enklaste för stunden är ju att amma, för då somnar de i alla fall om snabbt.
    Suck, skönt att höra att andra också har det jobbigt!
    Kram på er!

Svar på tråden ersättning under natten??