• Svar på tråden Öppen förskola med tvillingar
  • anirac1

    Jag har gått på ÖF sen han vara 4 mån för att träffa andra föräldrar. Nu är han 6 mån & är väl först nu han upptäckt andra barn =)

  • Billabong

    Nej, jag har inte ens orkat testa med med våra tvillingar.
    Delvis för att de även har en storasyster - och det känns som en alltför stor påfrestning i förhållande till vad det skulle ge... För kaosartat att hålla alla tre glada och nöjda på bortaplan bland okända personer.


    anirac1 skrev 2010-06-07 13:58:28 följande:
    Jag har gått på ÖF sen han vara 4 mån för att träffa andra föräldrar. Nu är han 6 mån & är väl först nu han upptäckt andra barn =)
    Du missade nog att det handlar om hur man gör med tvillingbebisar...
  • bubbe

    Mina är 6 mån och var där första gången idag. Ville vänta tills de kunde sitta själv vilket går galant nu! Bad en av förskollärarna att kolla den ena medans jag hämtade den andra. Allt gick bra och de var hur lyckliga som helst över att se andra barn och leka med andra leksaker.

  • Mummel smurf

    Började gå med mina tvillingar när de var ca 3 mån, då ÖF anordnade kurs i babymassage. Fick från början den hjälp jag ville ha av personalen och tycker det har varit kanon bra. Speciellt bra som ett ställe för barnen att bryta vardagsstyret här hemma med och att träffa andra (både för mej o barnen). Fram tills de fyllde 1 (januari) gick jag bara på de tider som var för bebisar, efter det 1-5 års... tyckte först det var lite stökigt, men nu funkar det bra. Försöker komma iväg ca 1 gång per vecka men det senaste har det blivit färre besök.

    Det underlättar nog för mej att det bara är ca 5 min promenad dit.

  • pojkarnasmamma

    Jag har gått ungefär 1 grr/vecka med A & E sen de var "små", nu är de snart 14 månader. Tycker det har fungerat jättebra och grabbarna gillar det verkligen.

    Här i Thn är det en som jobbar där och hon är jättebra, hjälper till precis så mycket jag vill, dvs håller ett öga på den som jag inte byter på, har en i famnen under sångstunden, "dansar" med en och jag med den andra osv. Om det är lite folk så hjälper hon gärna till och matar oxå. Rena lyxen för grabbarna och mig...;)

    Synd att det är sommarlov from fredag, och sen börjar jag jobba, men jag räknar med att hinna med ett besök efter sommarlovet!

  • mandelblomma

    har gått med mina och det har fungerat bra. Personalen är bra på att se att man behöver en hand eller famn extra :)

  • LottaRos

    Personalen har alltid mer än gärna ställt upp med en hjälpande hand när jag varit på Öppna förskolan när mina var små.

  • Billabong

    Ni som varit på ÖF med era tvillingar: har ni inte känns er det minsta stressade och splittrade över att hålla ordning på storasyskonet också? Jag menar, ok med bebisarna så länge de är små och man kan låta ngn av personalen ha hand om den ena, men ett litet storasyskon (i mitt fall knappt 2 år äldre än tvillingarna) dessutom? Känns som om fikastunden mest skulle bli kalabalik? Men jag kanske målar f#n på väggen?

  • pojkarnasmamma

    Sara, eftersom mina stora går i skolan så har jag inte det problemet.

    Men om det skulle funka som här så hade jag chansat, det kan ju inte bli mer än kaos ;) Oftast är personalen bra på att ge en hjälpande hand, och även andra föräldrar gör ju gärna detta. Sen har här varit lungt och inte så många som fikat vilket gjort att "fröken" kunnat sitta med när mina skall äta och hjälpt mig med matning.

  • mum 4 two

    Jag började gå med mina killar när de var 1 år och ångrar verkligen att jag inte prövade tidigare. Killarna hade så roligt och skötte sig själva så man hann till och med sitta ner själv och dricka en kopp kaffe och prata med andra föräldrar. Har bara positiva erfarenheter av att gå med tvillingar på öppna förskolan. Både ansvariga och andra föräldrar brukar vara mer än villiga att hjälpa till om man skulle behöva en extra hand Flört

  • Vitros

    Vi har också varit där till och från. Vi började också då vi gick en kurs på ÖF i babymassage och då lärde vi även känna personalen (de tog alltid ett av mina barn så att båda fick massage :) så de var sen väldigt hjälpsamma när vi kom dit, vi fick ta med vagnen ända fram (vilket inte övriga får), de hjälper till att lyfta i väg barn när man ska gå eller hålla ett öga på den andra när man byter etc.
    Nu har jag dock börjat jobba igen och maken har inte samma behov av ÖF (har för många kompisar som är hemma med sina små :), men annars skulle vi ha fortsatt gå.

    Sara75: jag förstår att det är lite skillnad om man har ett storasyskon med också, men en av de andra tvillingmammorna som vi har haft träff med några gånger på ÖF har haft med sin stora tjej och det har gått fint det också :) 

Svar på tråden Öppen förskola med tvillingar