• Majo

    Utsätta spädbarn för katter?

    Hejsan,

    Både jag och min man är allergiska, varav jag har varit väldigt allergisk under min graviditet och haft tung astma i närheten av katter. Mina svärföräldrar har katter (långhåriga perser) och både jag och min man har ätit allergipiller när vi är där och hälsar på, något som jag dock avstått under graviditeten och därför har det blivit 10ggr värre.

    Jag vet att allergi är ärftligt och vill därför inte utsätta vårt barn för katterna och allra helst när dom är så pass liten. Jag har även läst att man ska undvika att utsätta spädbarn för allergiframkallande saker om det finns möjlighet, eftersom det kan trigga igång allergin ytterligare om barnet vistas i sån miljö.

    Katterna betyder oerhört mycket för min svärmor och hon säger att vi kan ge barnet piller men det är det sista jag vill göra till ett sånt litet barn.

    Vad skulle du rekommendera?

  • Svar på tråden Utsätta spädbarn för katter?
  • Allergiexperten

    Hej!Eftersom både din man och du är allergiska har ert barn ökad risk att utveckla allergi. Har ni dessutom båda två kattallergi så är det stor risk att ert barn utvecklar detta. Risken ökar ju mer kontakt man har med det man är känslig för.
     Att medicinera barn för att det ska klara något de egentligen inte tål är inte att rekommendera. Kan inte svärföräldrarna komma till er istället? Det är ju också viktigt att dom träffar sitt barnbarn och dom förstår säkert er oro om ni förklarar hur ni känner.
    Lycka till hälsar Anitha

  • Majo

    Ja jag förstår helt och fullt, och har hävdat samma till mina svärföräldrar men det går liksom inte in. Det är skönt att ha ett expertutlåtande att stödja sig bakom så slipper jag argumentera själv.

    Tack och trevlig helg!

  • Majo

    Förresten, ska man även akta sig fastän att det skulle vara bara en av föräldrarna som har stark allergi?

Svar på tråden Utsätta spädbarn för katter?