Vad betyder din tatuering?
Jag som är lite äldre har ganska svårt att förstå varför folk vill tatuera sig. När jag var ung så var det bara sjömän, kåkfarare, och prostituerade som hade tatueringar. Sjömän var väl de enda med tatueringar som var accepterade av samhället, annars betraktades folk med tatueringar rent ut sagt som slödder.
Någon gång i slutet av 1970talet började vanligt folk att tatuera sig och det blev accepterat med tiden, åtminstånde här i sverige. Jag brukar prata lite med en kines som har restaurang där jag bor, och han kunde inte förstå varför folk vill visa sin skam öppet, han sa faktiskt så.
Han sa också att många svenskar går omkring med svordomar och könsord tatuerade på kroppen, och att en del kvinnor har slavtatueringar och tatueringar för fallna kvinnor som användes i kina. Han skulle aldrig låta någon i sin familj skaffa en tatuering.
Jag ser inget fel i om man vill ha en bild på sina barn eller någon i familjen som tatuering, eller något annat motiv man tycker är snyggt. Men jag kan inte låta bli att undra hur många som vet vad deras tatueringar egentligen har för betydelse.
Vad säger ni som är tatuerade med gamla klassiska motiv, tog ni reda på vad tatueringen betyder innan ni bestämde er?