• FarbrorKanin

Vad betyder din tatuering?

Jag som är lite äldre har ganska svårt att förstå varför folk vill tatuera sig. När jag var ung så var det bara sjömän, kåkfarare, och prostituerade som hade tatueringar. Sjömän var väl de enda med tatueringar som var accepterade av samhället, annars betraktades folk med tatueringar rent ut sagt som slödder.

Någon gång i slutet av 1970talet började vanligt folk att tatuera sig och det blev accepterat med tiden, åtminstånde här i sverige. Jag brukar prata lite med en kines som har restaurang där jag bor, och han kunde inte förstå varför folk vill visa sin skam öppet, han sa faktiskt så.

Han sa också att många svenskar går omkring med svordomar och könsord tatuerade på kroppen, och att en del kvinnor har slavtatueringar och tatueringar för fallna kvinnor som användes i kina. Han skulle aldrig låta någon i sin familj skaffa en tatuering.

Jag ser inget fel i om man vill ha en bild på sina barn eller någon i familjen som tatuering, eller något annat motiv man tycker är snyggt. Men jag kan inte låta bli att undra hur många som vet vad deras tatueringar egentligen har för betydelse.

Vad säger ni som är tatuerade med gamla klassiska motiv, tog ni reda på vad tatueringen betyder innan ni bestämde er?

• Svar på tråden Vad betyder din tatuering?
  • Agapi

Jag har ingen tatuering, än, men planerar flera. Alla med motiv som betyder och symboliserar något speciellt för mig. Att tatuera in symboler (som "kina tecken" som var popis ett tag) utan att veta vad de betyder är ju ganska ordentligt korkat. Sen finns det ju massa bilder/motiv som kan ha väldigt olika betydelser för olika människor.

Sen stör det mig lite att någon säger att han "inte skulle låta någon i sin familj skaffa en tatuering", som om det är hans val vad hans familjemedlemmar gör med sina kroppar. Men de är ju inte mitt problem direkt.

• FarbrorKanin
    Agapi skrev 2011-05-13 08:56:27 följande:
    Jag har ingen tatuering, än, men planerar flera. Alla med motiv som betyder och symboliserar något speciellt för mig. Att tatuera in symboler (som "kina tecken" som var popis ett tag) utan att veta vad de betyder är ju ganska ordentligt korkat. Sen finns det ju massa bilder/motiv som kan ha väldigt olika betydelser för olika människor.

Sen stör det mig lite att någon säger att han "inte skulle låta någon i sin familj skaffa en tatuering", som om det är hans val vad hans familjemedlemmar gör med sina kroppar. Men de är ju inte mitt problem direkt.
    Kineserna har lite annorlunda kultur än vi är vana vid, och mycket noga med att inte göra något som man anser skämmer ut familjen. Om det är rätt eller fel kan givetvis ifrågasättas. Du har en poäng i att olika motiv kan ha olika betydelse för olika personer, men jag tycker det skulle vara förnedrande med motiv som är typiska för kriminella och prostituerade.
  • FarbrorKanin
    Mysanochmimer skrev 2011-05-13 09:08:25 följande:
    Jag har, än så länge, bara 1 tatuering.
    Den sitter typ på atlaskotan och är tecknet för kräftan, dvs mitt stjärntecken (som också blev sonens, vilket är en liten bonus)

Planerar flera tatuering, bl.a. hans handavtryck.
    Det låter fint med din sons handavtryck tycker jag.
  • Agapi
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:18:52 följande:
    Kineserna har lite annorlunda kultur än vi är vana vid, och mycket noga med att inte göra något som man anser skämmer ut familjen. Om det är rätt eller fel kan givetvis ifrågasättas. Du har en poäng i att olika motiv kan ha olika betydelse för olika personer, men jag tycker det skulle vara förnedrande med motiv som är typiska för kriminella och prostituerade.
    Jo det är jag medveten om, bor själv i en kultur där man lyssnar mer på familjen än vanligtvis hemma i Sverige, men de är ändå provocerande för mig.

Tycker de beror på om det är en symbol med en betydelse som någon missuppfattat/inte brytt sig om att ta reda på vad den står för (ex kanji tecken) eller om man gör tex en fågel som för bäraren symboliserar frihet medan inom någon kultur någonstans betyder just den fågeln att man har suttit inne. (bara ett påhittat exempel helt ur de blå).

Mina första tatueringar kommer bli kattassavtryck då jag är en stor kattälskare och kanske framför alltför att symbolisera mina älsklingar som gick bort för två år sen som jag haft i 16 år. Nästa kommer troligtvis bli en eller flera snöflingor som står för mitt ursprung(sverige) och då de är väldigt vackra. Har hitils inte sett att kattavtryck och snöflingor betyder hora någon stans i världen, så får väl hoppas på de ;) 
  • FarbrorKanin
    Agapi skrev 2011-05-13 09:37:25 följande:
    Jo det är jag medveten om, bor själv i en kultur där man lyssnar mer på familjen än vanligtvis hemma i Sverige, men de är ändå provocerande för mig.

Tycker de beror på om det är en symbol med en betydelse som någon missuppfattat/inte brytt sig om att ta reda på vad den står för (ex kanji tecken) eller om man gör tex en fågel som för bäraren symboliserar frihet medan inom någon kultur någonstans betyder just den fågeln att man har suttit inne. (bara ett påhittat exempel helt ur de blå).

Mina första tatueringar kommer bli kattassavtryck då jag är en stor kattälskare och kanske framför alltför att symbolisera mina älsklingar som gick bort för två år sen som jag haft i 16 år. Nästa kommer troligtvis bli en eller flera snöflingor som står för mitt ursprung(sverige) och då de är väldigt vackra. Har hitils inte sett att kattavtryck och snöflingor betyder hora någon stans i världen, så får väl hoppas på de ;) 
    Det låter som fina motiv du har valt. Jag tycker nog att om man nu vill ha en tatuering så är något unikt och personlig ett bra val. Är nog dom som väljer mer klassiska asiatiska motiv som kan hamna lite fel omedvetet.
  • plankton

Jag skulle aldrig kunna tatuera in något på min kropp "bara-för-att-det-är-snyggt".
    Jag har ett par mindre som alla påminner mig om mitt liv. Hur jag var då, vad jag tyckte och tänkte eller om det jag tatuerar in har betytt särskilt mycket för mig.

Just nu har jag inte planer på fler som så, däremot skulle jag vilja tatuera in min fågels "tass"avtryck då jag har haft honom väldigt länge och kommer ha honom tills han dör vilket blir en herrans massa år.

Plus: varför vill man ha något som alla andra har? Det har jag alltid haft svårt att greppa... 

• RocketQueen

Jag har en del tatueringar, en liten Aum tex som jag ärligt kan säga att jag gjorde för att jag tyckte att den var fin. Idag, åtta år senare kan jag inte stå för den längre och jag tycker att det är "fel" av mig att att bära en så pass viktig symbol när jag inte kan stå för den.

Däremot så har jag en brutalt stor Fenix-fågel som jag älskar och visst vet jag vad den står för Sen har jag också några småtatueringar som jag har gjort genom åren för att de kändes som en bra idé just då.

• hyschad

Jag har kvist med körsbärsblommor med några blad som dalar ner ifrån kvisten tatuerad och det finns många olika tolkningar för vad det står för men jag valde främst den tolkning att det står för en "fallen krigare". Jag gjorde tatueringen strax efter att en nära släkting avlidit i cancer. Jag tycker att motivet och tatueringen är jättefin och jag har aldrig ångrat mig för en minut.

• dencrypt

Har det här albumet tatuerat från armhålan ner till midjan. Enda tatueringen jag har and I love it. Mest för att jag är ett stort fan av Venetian Snares. Gjorde den i Liverpool i Januari.

Den betyder inget men är en hyllning och en påminnelse om hur mycket jag älskar breakcore och galenskaper.

• Tazzme

Jag har en växtranka på min fot som har absolut noll betydelse. För mig är tatueringar till största delen en kroppsutsmyckning så personligen anser jag det inte ha någon vikt ÖHT att tatueringen måste/bör ha någon slags betydelse. Lika lite som de smycken (halsband, örhängen, armband) jag ibland bär har någon särskild, symbolisk betydelse för mig.
    Visst kan vissa av minsa smycken ha en betydelse också, t.ex. den hjärtberlock jag fick av min man för många år sedan som jag alltid bär i en silverkedja runt halsen. Likadant så kan ju en tatueringar också ha en personlig, symbolisk betydelse. Men jag anser inte att det är viktigt, för en tatuering är för mig, i grund och botten, enbart en utsmyckning.

Så det kan ju hända att då vi får barn så kanske jag vill göra en tatuering som på något sätt symboliserar mitt barn, men dess hvudsakliga syfte skulle ändå vara att se fin ut och smycka min kropp.
    Jag skulle t.ex. aldrig tatuera in ett horoskopmärke eller liknande, som en symbol för mina barn, eftersom jag anser att det är fult (men det är ju bara min smak det!).

Sen tycker jag, precis som andra här redan tagit upp, att det är viktigt att komma ihåg att olika symboler kan betyda olika saker i olika kulturer. Det fiktiva exemplet om fågeln som symbol för frihet/fångenskap tyckte jag var bra!
    Så man kan ju inte gå omkring och tänka på vad en massa olika saker kan betyde ifall om man någon gång åker till Kina, Afrika, Syd-Amerika etc. Man utgår väl från sitt eget liv och var man själv bor. Råkar det sig så olyckligt att den fina blomsterkvist jag tatuerat in är märket för "hora" i Gambia, ja... då är det ju så då. Men nu bor jag ju inte där...

Dock kan jag hålla med det som lite tangerats här ang. de kina-tecken som var så populära ett tag. jag skulle nog själv vara väldigt försiktig med att tatuera in nåt, där jag verkligen faktiskt vill åt den symboliska betydelsen, då man inte riktigt kan vara säker på vad det faktiskt betyder. Se bara hur det gick för t.ex. Britney Spears. Hon ville ju ha ett kina-tecken med betydelsen "mystisk", men istället så fick hon ett som betyder "konstig". Najs... not! Skrattande

• trollkarl

vägval, minnen, händelser i livet står mina för..
    samt kärleksförklaringar till min familj..

• FarbrorKanin
    dencrypt skrev 2011-05-14 14:36:17 följande:
    Har det här albumet tatuerat från armhålan ner till midjan. Enda tatueringen jag har and I love it. Mest för att jag är ett stort fan av Venetian Snares. Gjorde den i Liverpool i Januari.

Den betyder inget men är en hyllning och en påminnelse om hur mycket jag älskar breakcore och galenskaper.

Imponerande!

Men en så pass stor tatuering måste väl ha tagit lång tid att göra?
  • dencrypt

Gjorde den på drygt 6h i en sittning. Första 2 var ok. Resten var rena tortyren. Tur att man nu för tiden har bedövande spray:er som kan hjälpa den sista timmen. Annars hade jag nog svimmat av :D

• Fluffskalle

De betyder inte ett dugg:) Precis som jag vill ha det!

• HäckHäxan

Den i nacken är mitt namn på japanska. Den första jag gjorde betydde mkt för mig, kraft att orka mer, att slåss för det jag tror på, att inte tappa gnistan och gå vilse OCH att trots livets alla jävligheter så finns någonstans inom mig en glöd som vägrar ge upp, som vägrar dö, som vägrar se allt som meningslöst.

De ovanför brösten symboliserar mina för och nackdelar, balansen och harmonin i att inget är svart eller vitt, man är sällan bara god eller ond, min tolkning av yin och yang antar jag

Näst kommande tatuering, som jag faktiskt inte målat själv, men som kändes som jag, symboliserar flickan som en gång var ett offer för livets jävligheter, som trampades på, utnyttjades, men ändock står kvar, som reste sig och vägrade förlora stora bitar av livet för andras nöjes skull. Hon grät, hon sörjde och hon återuppstod.

Waiting for the right man, meanwhile, having a great time with the wrong ones!
  • AifosV

Det är så lätt att det blir fel om man inte gör en ordentlig undersökning innan man tatuerar sig...

Jag jobbar på bibliotek, där finns ett gäng böcker med tatueringsförslag som jag fick för mig att bläddra i en dag med lite folk. Eftersom jag pluggar japanska tittade jag särskilt i kapitlen med japanska tatueringar. Där fanns en lista med kanji (de kinesiska tecknen) som de föreslog för tatueringar  "Kärlek", "styrka" m.m. alla de vanliga.

Den som fick mig att reagera var 安 som de hade översatt till "lugn". Suck... Visst, det betyder visserligen lugn, ibland, men dess absolut vanligaste betydelse och den som alla av vana skulle läsa det som är "billig". Det används ofta i reklam och i köpsammanhang men kan även betyda "slarvig", "ovarsam", "taktlös", "obetänksam" och sist men inte minst "ytlig". Det finns förstås positiva betydelser, som "tyst", "lugn" och "fridfull", men det är verkligen inte ett tecken att sätta på kroppen...

Om en bok med tatueringsförslag gör såna missar så kan jag förstå att folk går omkring med konstigheter på kroppen. Lita inte på vad som helt, dubbelkolla alltid.

• Thotis90

Jag har tre tatueringar varav två har en innebörd för mig. 

På min högra underarm står det Giving up was never an option. Jag blev mobbad under min uppväxt (från förskolan till åk.2 på gymnasiet) och efter att mobbingen slutade blev jag tillsammans med en man som efter 3 månaders samboförhållande började misshandla mig. Jag mådde så dåligt över hans beteende att jag inte klarade av skolan. Jag provade på fyra skolor och fyra program innan jag hittade rätt och lyckades ta studentexamen, 22 år gammal (vi blev tillsammans när jag var 17 år och jag lämnade honom 18 månader senare). Syftet med tatueringen är att den skall påminna mig om att aldrig ge upp! 

På min vänstra underarm står det I know you by heart. Ett halvår innan jag lämnade mannen som misshandlade mig blev jag gravid. Jag valde att göra abort fast jag ville behålla barnet och det tog väldigt hårt på mig. Jag älskade barnet (för mig var det ett barn) och jag lärde mig så mycket om mig själv tack vare det. Om jag inte hade blivit gravid så hade jag aldrig klarat av att lämna honom. Tatueringen är en hyllning till barnet, kan man säga. 

På min vänstra överarm har jag två röda rosor, som inte betyder någonting. Jag tyckte att jag förtjänade en tatuering utan innebörd, en som var snygg. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Vad betyder din tatuering?