• Matruska

    Har tatuering i svanken någon betydelse då man ska föda barn? Sedan vill jag också ha er åsikt om min planerade tatuering

    Funderar på tatuering. Tre hjärtan som i en 'triangel' i svanken, och i hjärtanen ska det stå tro, hopp och kärlek med ryska kyrilliska bokstäver. Ett ord i varje hjärta. Hur låter det?

    Har iallafall hört att man inte kan få ryggmärgsbedövning när man har tatuering i svanken. Stämmer det?

  • Svar på tråden Har tatuering i svanken någon betydelse då man ska föda barn? Sedan vill jag också ha er åsikt om min planerade tatuering
  • theajunimamma03

    Det kan vara så att man inte får ryggmärgsbedövning, beror på hur tatueringen sitter! När vi gick på föräldragrupp innan förra sonen föddes var det en som hade en typ sol tatuerad i svanken och då sade barn morskan till henne att hon kanske inte skulle kunna få epiudral.. Vet ej hur det gick sen

  • Anna81

    Ja min kompis fick bedövningen trots att hon har vingar över hela svanken :) så jag tror nog att det går.

  • sandra  1986

    Jag har också en tatuering i svanken, tog Eda första förlossningen.. Fast jag har för mig att narkosläkaren satte den ganska högt upp.. Så den sattes nog ovanför tatueringen..

  • Memnok77

    Har du en sådan tatuering när du föder är det lagstadgat att du måste döpa ditt barn till Cewin, Neo, Chrystal eller Thiffany. Annars händer inget speciellt.

  • mosterYster

    Varför skulle det ha betydelse? En tatuering sitter i HUDEN, inte i ryggmärgen...

  • Tazzme

    Jag har hört att det beror väldigt mycket på sjukhuset och narkosläkaren. Har för mig att vissa sjukhus kan ha en sådan policy att de inte ger epidural åt folk med tatureringar på ryggen, i alla fall inte så att de sticker en rakt genom tatueringen. Samtidigt tror jag att det kan vara rätt mycket upp till narkosläkaren också, om h*n går med på det eller ej.
    Tror att sjukhusen har denna policy för att helt enkelt ta det säkra före det osäkra.

    Men det kan ju hända att detta sakta mak håller på att förändras. Vet ej.

    Själv ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna få epidural fast man har en ryggtatuering.

  • pruttmamma

    Det stämme rinte alls. Jag fick bedövningen där trots min gaddning i svanken :=))

  • Samma gamla Burberry
    mosterYster skrev 2011-06-17 13:46:31 följande:
    Varför skulle det ha betydelse? En tatuering sitter i HUDEN, inte i ryggmärgen...
    Det finns en teoretisk risk för att man kan föra in färg i nervsystemet om man sätter nålen rakt in i en tatuering, och vilka exakta skador färgen kan göra finns det inga direkta studier på.

    Narkosläkaren kan därför neka kvinnan ryggmärgsbedövning ifall tatueringen är stor och man inte kan sätta nålen på annat lämpligt ställe (finns 4 kotor att välja mellan, och vid små tatueringar kan nålen föras in från sidan om tatueringen)

  • I Am Mine

    Tatuering i svanken är inte snyggt, enligt mig då.. Men vill du ha en sån ändå så tror jag du kan vara lugn, EDAn sätter de högre upp.

  • Tonårsmamman1

    Det har ju precis kommit fram på nyheterna att färgerna som används för tatuering kan vara giftiga. Sen är det väl upp till var och en att bedömma risken. Både läkare och mamma.

  • mosterYster
    Samma gamla Burberry skrev 2011-06-18 23:07:59 följande:
    Det finns en teoretisk risk för att man kan föra in färg i nervsystemet om man sätter nålen rakt in i en tatuering, och vilka exakta skador färgen kan göra finns det inga direkta studier på.

    Narkosläkaren kan därför neka kvinnan ryggmärgsbedövning ifall tatueringen är stor och man inte kan sätta nålen på annat lämpligt ställe (finns 4 kotor att välja mellan, och vid små tatueringar kan nålen föras in från sidan om tatueringen)


    Du milde. 
  • stor grön drake

    ryggmärgsbedövning lär du inte få, vare sig du är bedövad eller inte.
    däremot går det ofta bra att få eda/ryggbedövning fast man är tatuerad. Finns bild i mitt galleri på min, narkosläkaren sa inte ett ord om den. Vet ej om hon stack i färglagd hud eller orörd.

    Det som Samma gamla Burberry säger stämmer, det är upp till narkosläkaren om han/hon vill lägga bedövning genom tatuerad hud. Däremot har jag ingen åsikt om deras uppfattning om saken.


  • elsewhere

    Man borde ju bara kunna snitta lite lite för att kunna få in nålen förbi färgen utan att få med sig färgen, tycker man ju dock :D

  • Tygtiiger
    elsewhere skrev 2011-08-07 00:48:07 följande:
    Man borde ju bara kunna snitta lite lite för att kunna få in nålen förbi färgen utan att få med sig färgen, tycker man ju dock :D

    En narkosläkare jag känner och frågade sa precis det - men också att tatuerade mammor sällan är pigga på att man skär sönder deras tatuering Men visst kan man lägga ett litet snitt i huden och sticka i såret istället.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • RocketQueen
    Tygtiiger skrev 2011-08-07 00:54:26 följande:
    En narkosläkare jag känner och frågade sa precis det - men också att tatuerade mammor sällan är pigga på att man skär sönder deras tatuering Men visst kan man lägga ett litet snitt i huden och sticka i såret istället.
    Att de alltså snittar upp typ en centimeter eller så mitt i tatueringen? Det har jag aldrig hört talas om, antar att det är så som du säger att mammorna sällan är så pigga på det och därför blir det inte så vanligt. Men jag hade då aldrig gått med på det. Jag har inte suttit under en nål i 40-50 timmar för att nån ska snitta upp den Men det är rätt tufft att de alltid hittar lösningar tycker jag...
  • Lantliv11

    Jag har en ryggtavla med heltäckande svank och fick eoidural vid förlossningen. Barnmorskan sa att det oftast inte är nåt problem, men att det är lite upp till läkaren som ska "sticka" dig. Alla ville visst inte göra det på tatueringar.

Svar på tråden Har tatuering i svanken någon betydelse då man ska föda barn? Sedan vill jag också ha er åsikt om min planerade tatuering