• Analoga

    Flicka lämnades ut till FEL föräldrar på Ikea idag!

    Hörde nyss på TV4 nyheterna att en liten flicka, som lämnats in på Leklandet på Ikea i Uppsala, lämnades ut till FEL (!?) föräldrar! Jag förstår verkligen inte hur något sådant överhuvudtaget kan hända.


    1. Barnet och den inlämnande föräldern stämplas ju med ett nummer som identifiikation. Så hur i hela friden kunde ikea-personalen lämna ut fel barn??


     


    2. MEn det konstigaste av allt är nog ändå detta: den "felaktiga" föräldern som fick flickan utlämnad till sig - var han/hon BLIND eller? Såg inte han/hon att det inte var deras barn de fick??


     


    Man fick ganska knapphändig information; men tydligen hade flickan återfunnits. Tydligen hade de bara lämnat flickan när de såg att det var fel barn. Ja förbryllande är ju bara förnamnet i denna händelse!!!


     


     


     


     

  • Svar på tråden Flicka lämnades ut till FEL föräldrar på Ikea idag!
  • Topcom

    Håller med, allt verkade bara vara himla konstigt. varför sa inte ungen till? en fyraåring kan väl berätta vad som hände? som verkar inte veta någonting.

  • Flutterby
    Queenie70 skrev 2011-06-19 21:30:07 följande:
    ..och när de insett att de fått fel barn, så LÄMNADE de 4 åringen UTANFÖR ikea......Tror vår mänsklighet är dömd att gå under faktiskt...
    Fast enlift artikeln i AB så gick det till såhär: "Ett annat barn hade fått samma stämpelnummer som Wilma.

    – När det barnets familj kom måste Wilma också ha släppts ut. De föräldrarna kan inte ha uppfattat att vår dotter checkades ut till dem. Men man borde ha upptäckt att hon inte fick något mottagande, säger Lena."


    Jag hoppas ju och tror att om man får fel barn så går man tillbaka med det barnet när man inser misstaget... (hur man nu skulle kunna ta med sig fel barn över huvud taget!)

  • Analoga
    Queenie70 skrev 2011-06-19 21:30:07 följande:
    ..och när de insett att de fått fel barn, så LÄMNADE de 4 åringen UTANFÖR ikea......Tror vår mänsklighet är dömd att gå under faktiskt...
    Läs länken här ovan. Det var lite bättre förklarat där. Föräldrarna fick ut sin flicka, men ikea lämnade även ut Wilma då som hade fått samma nummer. Föräldrarna tog ju sin flicka och gick men uppfattade ju inte att Wilma också lämnades ut samtidigt. Det är ju inte de som felat här, utan ikea. Jag tycker det är allvarligt. När de har ett sånt här lekland så ska de kunna garantera säkerheten!
  • Proletariatet

    Jag fattar det som att de lämnade ut båda barnen samtidigt och ingen noterade att ingen tog emot den andra flickan...Eller? Alltså att den andra familjen inte gjort något fel.

  • Queenie70
    Flutterby skrev 2011-06-19 21:33:27 följande:
    Fast enlift artikeln i AB så gick det till såhär: "Ett annat barn hade fått samma stämpelnummer som Wilma.

    – När det barnets familj kom måste Wilma också ha släppts ut. De föräldrarna kan inte ha uppfattat att vår dotter checkades ut till dem. Men man borde ha upptäckt att hon inte fick något mottagande, säger Lena."


    Jag hoppas ju och tror att om man får fel barn så går man tillbaka med det barnet när man inser misstaget... (hur man nu skulle kunna ta med sig fel barn över huvud taget!)


    Jo, jag läste,men jag fattar ändå inte....Hur kunde personalen missa att de släppte ut TVÅ barn?
  • Balahir
    HannaS86 skrev 2011-06-19 21:20:25 följande:
    Vem bryr sig, det är bara attentionwhores som kontaktar aftonbladet/expressen när sånt händer. Tycker inte det räknas som en "nyhet" när det bara hänt en gång och bara berör en person/familj.
  • Balahir
    Startrooper skrev 2011-06-19 21:23:03 följande:
    Tja, vad kan man säga? Vill man inte att den mänskliga faktorn ska fucka upp med ens barn, så kanske man ska ha dom under översikt? Alternativt ta dom med när man handlar.
  • Lufsan
    HannaS86 skrev 2011-06-19 21:20:25 följande:
    Vem bryr sig, det är bara attentionwhores som kontaktar aftonbladet/expressen när sånt händer. Tycker inte det räknas som en "nyhet" när det bara hänt en gång och bara berör en person/familj.
    En dag i sänder.
  • Queenie70
    HannaS86 skrev 2011-06-19 21:20:25 följande:
    Vem bryr sig, det är bara attentionwhores som kontaktar aftonbladet/expressen när sånt händer. Tycker inte det räknas som en "nyhet" när det bara hänt en gång och bara berör en person/familj.
    Jag bryr mig som fan, och tycker det är en konstig definition att det inte är en nyhet om det bara drabbat en person...dvs. mord skulle inte vara en nyhet då eller? Jag tycker definitivt att det är en nyhet då det har högt intresse för den stora allmänhet som använder sig av ikeas service eller som övervägt att göra det. JAG är oerhört tacksam för denna info i alla fall, och i och med att det uppmärksammats i media så anstränger sig nog IKEA lite extra för att skaffa rutiner som ska göra detta svårt i framtiden, vilket gynnar alla, inte minst barnens säkerhet.
  • 0810

    Hmmm, vi var på IKEA i Uppsala idag (innan jag hade läst om det här), och precis när jag gick förbi leklandet var det en flicka som skulle bli hämtad. Tjejen som jobbade sa: "Du fick ingen stämpel va?" till föräldern som kom för att hämta, och jag funderade över hur de då kunde vara säkra på att det var föräldern som hämtade... Sen kommer jag hem och får läsa det här. Läskigt, kommer aldrig att våga lämna mina barn på något lekland om personalen inte har bättre koll.

  • mer grubbel
    Queenie70 skrev 2011-06-19 21:40:02 följande:
    Jag bryr mig som fan, och tycker det är en konstig definition att det inte är en nyhet om det bara drabbat en person...dvs. mord skulle inte vara en nyhet då eller? Jag tycker definitivt att det är en nyhet då det har högt intresse för den stora allmänhet som använder sig av ikeas service eller som övervägt att göra det. JAG är oerhört tacksam för denna info i alla fall, och i och med att det uppmärksammats i media så anstränger sig nog IKEA lite extra för att skaffa rutiner som ska göra detta svårt i framtiden, vilket gynnar alla, inte minst barnens säkerhet.
  • ThildasMamma

    Fast flickan följde ju inte med, hon gick ju runt alldeles förvirrad. Det jag reagerar på som man inte kan skylla den mänskliga faktorn på är: barnen hade samma nummer, man borde reagera och dubbelkolla med de föräldrar som var där, föräldrarna tog inte med sig 4åringen, borde man inte som personal reagera och fråga barnet vad som står på. Dessa föräldrar som fick ett till barn, var det bara ren arrogans att inte reagera?

    Och ja man kan tycka att 4åringen borde sagt något, men hennes tankar kan ju ha snurrat som att jag ska nog vänta här tills mamma och pappa kommer...

    Nä, otroligt klantigt av personalen, och fruktansvärt oroande brist på tillsyn och reaktionsförmåga.

  • Veladis

    En liknande sak hände oss på IKEA i Örebro. Där har de västar med nummer. En flicka hade fått en väst med samma nummer som min dotter, och min dotter hade tagit av sig sin väst när hon klädde ut sig. Personalen föste fram den andra flickan (som mest såg förvirrad ut) till dörren. De frågade inte efter mitt leg heller och jag fick själv poängtera att det var fel barn de hämtat och peka ut mitt eget barn.


    Det var f ö kaos i lekrummet den dagen. När vi lämnade var det lugnt, men när vi hämtade var lekrummet fullt med barn och en enda tjej jobbade med in- och utcheckning av barn samt skulle hålla koll på barnen i lekrummet samtidigt! Jag är förskollärare och även om jag känner barnen jag jobbar med skulle jag aldrig få jobba själv med 10-12 barn. Det är oacceptabelt. Det är inte konstigt att misstag sker. Vi pratade med IKEA efter vår incident och fick en liten ursäkt och ett svar att de skulle se över sina rutiner.


    Aldrig mer IKEAs lekrum, säger jag.

Svar på tråden Flicka lämnades ut till FEL föräldrar på Ikea idag!