• QueenPenelope

    Hur går ett könsbyte utan sterilisering till?

    Jag känner mig ganska dum mtp att jag är sjuksköterska och kanske borde kunna klura ut detta på egen hand, men det kan jag inte Skäms och jag lyckas inte googla heller.

    Har läst att man vill slopa steriliseringskravet på de som byter kön (och det har jag full förståelse för), men jag undrar hur ett könsbyte skulle gå till om man inte steriliserades samtidigt? På kvinnor kan jag förstå att man kanske kan spara äggstockarna (men blir det inte väldigt svårt med hormonbehandlingen då?) men på män förstår jag verkligen inte hur man skulle kunna spara testiklarna och samtidigt göra en vulva? Eller menar man att man inte ska behöva operera sig för att få byta sitt juridiska kön?

  • Svar på tråden Hur går ett könsbyte utan sterilisering till?
  • QueenPenelope

    Så poängen med förslaget handlar eg. om att man inte ska behöva operera sig för att få byta juridiskt kön?

  • Lena
    QueenPenelope skrev 2011-07-04 16:08:38 följande:
    Så poängen med förslaget handlar eg. om att man inte ska behöva operera sig för att få byta juridiskt kön?
    Nej det måste man inte redan nu, man kan steriliseras utan att operera om könet.
  • QueenPenelope

    Jaha, så idag är det så att även om man inte vill göra en könsbytesoperation så måste man sterilisera sig? Då förstår jag! Tack! Glad

  • Lena
    QueenPenelope skrev 2011-07-04 16:12:30 följande:
    Jaha, så idag är det så att även om man inte vill göra en könsbytesoperation så måste man sterilisera sig? Då förstår jag! Tack! Glad
    Ja precis så är det.
Svar på tråden Hur går ett könsbyte utan sterilisering till?